فروشگاه کاسپین هابی
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

آموزش نحوه کالیبره کردن اسپید کنترل

اسپید کنترلر یا (ESC) کنترل کننده سرعت الکترونیکی به منظور کنترل دور موتور های الکتریک هواپیمای مدل، مولتی روتور ها، ماشین کنترلی و … مورد استفاده قرار می گیرند. بدون اسپید کنترلر امکان کنترل دور موتور براشلس و یا براش امکان پذیر نمی باشد. گاهی اوقات ممکن است به دلایلی اسپید کنترل مورد نظر شما کالیبره نباشد. کالیبره نبودن اسپید کنترلر به این معنی است که بلافاصله با بالا آوردن استیک گاز رادیو، موتور شروع به روشن شدن ننموده و مثلا روی تراتل ۱۰ درصد و با تاخیر موتور روشن شود. در این حالت اسپید کنترل مورد نظر کالیبره نیست. از پیامد های کالیبره نبودن اسپید کنترل می توان به نرسیدن دور موتور به ماکزیمم مقدار خود در حالت فول تراتل اشاره نمود. در ادامه این مقاله به آموزش نحوه کالیبره کردن اسپید کنترل خواهیم پرداخت.

آموزش نحوه کالیبره کردن اسپید کنترل هواپیمای مدل

زمانیکه اسپید کنترل کالیبره نباشد در حالتی که شما استیک گاز رادیو را اندکی بالا بیاورید موتور روشن نخواهد شد ( مثلا موتور از تراتل ۵ درصد روشن خواهد شد). اما در یک اسپید کنترلر کالیبره شده زمانی که استیک گاز حتی به اندازه یک درصد هم بالا بیاید بلافاصله موتور روشن خواهد شد. در یک اسپید کنترل کالیبره نشده به فاصله اندک بین تراتل ۰ تا زمانیکه موتور روشن شود (مثلا استیک روی ۵ درصد) باند مرده یا Dead band گفته می شود. در شکل زیر مقدار باند مرده را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید در این حالت موتور در تراتل ۱۰۰ درصد به ماکزیمم دور خود نخواهد رسید. در ادامه به بیان مراحل گام به گام کالیبره کردن اسپید کنترل خواهیم پرداخت.

 

 

۱- چک کردن Dead band یا باند مرده

ابتدا اسپید کنترل مدل خود را به باتری متصل کرده و استیک تراتل رادیو را به میزان خیلی کم (به اندازه ۱ الی ۲ میلی متر) بالا بیاورید. در صورتی که بلافاصله موتور شروع به کار کردن نکرد به این معنی است که باند مرده وجود دارد و اسپید کنترل کالیبره نیست. در شکل بالا میزان باند مرده را مشاهده می کنید. در این باند موتور همچنان خاموش خواهد ماند و پس از عبور استیک گاز از این باند موتور شروع به روشن شدن خواهد. دقت کنید در صورتی که اسپید کنترل شما کالیبره نباشد شما نخواهید توانست از ماکزیمم توان موتور خود استفاده نمایید.

۲- باتری مدل را جدا کنید

در عین این که فرستنده رادیویی شما روشن است باتری را از اسپید کنترل جدا نمایید.

 

 

۳- استیک گاز رادیو را در ماکزیمم مقدار قرار دهید

همانند شکل زیر استیک گاز رادیو کنترل را در حالت ۱۰۰ درصد و بالاترین مقدار خود قرار دهید.

 

 

۴- باتری را دوباره به اسپید کنترل متصل کنید

باتری لیپو را مجددا به اسپید کنترل متصل نمایید.

 

 

۵- به صدای بوق گوش کنید

بلافاصله پس از اتصال باتری به سراغ رادیو بروید. به صدای بوق گوش کنید. پس از دو بار صدای بوق بلافاصله استیک گاز رادیو را در پایین ترین نقطه ممکن قرار دهید. در این حالت شما پایین ترین نقطه تراتل را تایید خواهید کرد. صدای بوق تایید را خواهید شنید. در این حالت اسپید کنترل کاملا کالیبره شده است.

 

 

در ویدیو زیر می توانید تمامی مراحل کالیبراسیون اسپید کنترل را مشاهده کنید.

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*