فروشگاه کاسپین هابی
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

اتصالات درون هواپیمای مدل

اتصالات درون هواپیمای مدل

در سایر مقالات سایت به معرفی تک تک اجزای داخلی هواپیمای مدل پرداختیم. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اتصالات درون هواپیمای مدل چگونه است؟؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی اتصالات اجزای مختلف درون یک هواپیمای مدل بپردازیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم هواپیمای مدل بر اساس موتور به دو نوع الکتریک و سوختی طبقه بندی می شود که نحوه اتصال اجزا ( اتصال باتری به اسپید کنترل ، اتصال اسپید کنترل به موتور براشلس ، اتصال اسپید کنترل به رسیور ، اتصال سروو به رسیور ) در هر کدام متفاوت می باشد.

دقت نمایید که اجزای نام برده در این مقاله جزء اجزای اصلی یک مدل برای پرواز می باشد وگرنه در مدل های خیلی پیشرفته از سنسور ها و اجزای تکمیلی استفاده می شود که ما در این مقاله در مورد آن ها صحبت نمی کنیم. در ادامه به بررسی نحوه اتصال اجزای داخلی یک هواپیمای مدل خواهیم پرداخت.

نحوه اتصال اجزای درون یک هواپیمای الکتریک

در یک هواپیمای مدل الکتریک از اجزای مختلفی استفاده می گردد. این اجزا شامل : ۱- موتور (براش یا براشلس) ۲- اسپید کنترلر ۳- باتری ۴- رسیور ۵- سروو موتورها  می باشند. دقت کنید که اتصال بین موتور براش و براشلس با اسپید کنترل فقط یک رشته سیم می باشد. موتور های براشلس دارای سه سیم بوده و موتور های براش دارای دو سیم می باشند. در شکل های زیر اتصالات درون هواپیمای مدل نشان داده شده است.

اتصالات درون هواپیمای مدل

اتصالات درون هواپیمای مدل

اتصال باتری به اسپید کنترل

اولین اتصال، اتصال بین باتری و اسپید کنترل می باشد. باتری و اسپید کنترل هر کدام دارای دو رشته سیم هستند که می بایست به یکدیگر متصل گردند. سیم قرمز قطب مثبت و سیم مشکی قطب منفی می باشد. سیم های همرنگ می بایست به هم وصل شود. در صورتی که سیم ها اشتباه به هم متصل گردند اسپید کنترل خواهد سوخت.

اتصال اسپید کنترل به موتور براشلس

دومین اتصال اتصال بین اسپید کنترل و موتور می باشد. بین اسپید کنترل و موتور سه سیم وجود دارد که باید به هم متصل گردند. در این حالت در صورتی که سیم ها را جابه جا وصل کنید اتفاق خاصی نمی افتد فقط جهت چرخش موتور عوض می شود.

اتصال اسپید کنترل به رسیور

سومین اتصال، اتصال خروجی ۵ ولتی بین اسپید کنترل و رسیور بوده که دارای سه رشته سیم می باشد.این خروجی برق مورد نیاز رسیور را تامین می کند. دو رشته این اتصال مربوط به قطب های مثبت و منفی و یک رشته دیگر مربوط به خروجی PWM ارسال سیگنال می باشد. طریقه اتصال سوکت خروجی به رسیور باید رعایت شود. این سوکت حتما باید به قطب مثبت و منفی رسیور متصل گردد.

اتصال سروو به رسیور

چهارمین و آخرین اتصال مربوط به اتصال سروو ها به رسیور می باشد که می بایست سوکت های سروو در جهت صحیح به رسیور متصل گردند وگرنه سروو ها کار نمی کنند.

در ادامه در ویدیو زیر می توانید اتصالات مربوط به یک هواپیمای الکتریکی را مشاهده نمایید.

 

نحوه اتصال اجزای درون یک هواپیمای سوختی

در هواپیماهای مدل سوختی ارتباطات بین اجزای داخلی هواپیما اندکی پیچیده تر می شود. در اینجا دو بخش وجود دارد یکی اتصالات الکتریکی مربوط به کنترل سروو موتور ها و دیگری اتصالات سوختی بین باک سوخت و کاربراتور که در ادامه به توضیح در مورد هر دو بخش خواهیم پرداخت.

اتصالات بخش الکتریکی

همانطور که می دانیم در هواپیماهای مدل سوختی تجهیزی به نام اسپید کنترل وجود ندارد. زیرا در اینجا به جای موتور الکتریکی از موتور سوختی استفاده می نماییم. در هواپیماهای سوختی به منظور کنترل دور موتور به جای اسپید کنترل از یک سروو موتور ساده استفاده می شود. همانطور که شما زمانی که برای افزایش سرعت اتوموبیلتان پایتان را بر روی پدال گاز می گذارید در اینجا سروو موتور توسط یک لینک سیمی یه موتور متصل بوده و در اصطلاح می توان به وسیله آن گاز موتور را کم و یا زیاد نمود.

همانطور که در بخش اتصالات هواپیمای مدل الکتریکی بیان کردیم اسپید کنترل ها یک خروجی ۵ ولتی برای استفاده رسیور در دسترس قرار می دهد و از آنجایی که در هواپیمای سوختی اسپید کنترل وجود ندارد از رگولاتور ولتاژ استفاده می کنیم تا ولتاژ باتری را به ولتاژ مورد نیاز برای رسیور تبدیل نماید. در شکل زیر اتصالات مربوط به بخش الکتریکی یک هواپیمای مدل سوختی نشان داده شده است. البته میتوان به جای باتری لیتیوم پلینر و رگولاتور از پک باتری لیتیوم یون ۵ ولتی استفاده نمود و دیگر نیازی به رگولاتور ولتاژ نخواهد بود.

نحوه اتصال اجزای درون یک هواپیمای سوختی

اتصالات بخش سوختی

این بخش شامل ارتباطات بین باک سوخت تا کاربراتور موتور می باشد. در شکل زیر دیاگرامی از سیستم سوخت رسانی به طور کامل نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید دو لاین به رنگ های سبز و قرمز نشان داده شده است. در خطوط قرمز رنگ سوخت در جریان می باشد و در خطوط سبز رنگ گازهای خروجی اگزوز موتور. جهت حرکت سوخت از باک به سمت موتور و جهت حرکت گاز های اگزوز از موتور به سمت باک سوخت می باشد. در واقع با افزایش دور موتور سرعت گاز های خروجی از اگزور نیز افزایش یافته و با اعمال فشار به سطح سوخت درون باک موجب تزریق بیشتر سوخت به کاربراتور می گردد.

نحوه اتصال اجزای درون یک هواپیمای سوختی

در ویدیو زیر می توانید اتصالات مربوط به یک موتور سوختی را مشاهده نمایید.

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*