هواپیمای مدل سوختی و الکتریک چیست؟ هواپیمای رادیو کنترل از جنبه های مختلفی با یکیدیگر قابل مقایسه هستند. در این مقاله قصد قیاس مدل ها از لحاظ نوع موتور پیشران را خواهیم داشت. از قسمت های اصلی هر هواپیمایی موتور پیشران آن می باشد. به طور کلی هواپیمای کنترلی در دو نوع سوختی و الکتریک وجود دارند. همیشه مقایسه بین این دو از مهمترین بحث ها بین مدلر ها می باشد که کدام یک برتری دارد. هر کدام از دو نوع هواپیمای مدل سوختی و الکتریک دارای محاسن و معایب مربوط به خود می باشند. در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو نوع از هواپیمای مدل خواهیم پرداخت. هر کدام از این دو در دنیای مدل دارای طرفداران خاص مربوط به خود می باشند. تفاوت بین این دو چیست؟ راه اندازی این دو چگونه است؟ در ادامه به مقایسه این دو مدل از جوانب مختلف خواهیم پرداخت.

مدل سوختی یا الکتریک

 

در ویدیوی زیر با انواع هواپیمای مدل سوختی و الکتریک آشنا خواهید شد

 

قیمت هواپیمای مدل های سوختی و الکتریک

هواپیمای مدل سوختی و الکتریک در انواع سایز ها و قیمت ها تولید می شوند. به طور کلی از لحاظ قیمتی مدل های سوختی از انواع مدل های الکتریک گرانتر می باشند. بیشتر علت این تفاوت قیمت به موتور مدل های سوختی بر می گردد. هزینه تولید موتور های سوختی بیشتر از موتور های الکتریک است. البته بدنه مدل های سوختی معمولا از چوب بالسا و یا مواد فایبرگلاس ساخته می شوند که قیمت بالاتری دارند. بدنه مدل های الکتریک معمولا از فوم بوده و طبیعاتا ارزان تر می باشند. البته در مواردی مدل های الکتریک با استفاده از بالسا نیز ساخته می شوند.

سرعت عکس العمل هواپیمای مدل سوختی و الکتریک

منظورمان در اینجا از سرعت عمل العمل مدل مدت زمانی است که طول می کشد تا موتور دور خود را با استیک گاز هماهنگ نماید. در موتور های الکتریکی سرعت عکس العمل موتور بسیار بالاتر از موتور های سوختی است. علت این امر کاملا واضح است فرمان های الکتریکی بسیار سریع تر از فرمان های مکانیکی عمل می کنند. موتور های سوختی به چالاکی موتورهای الکتریکی نیستند.

هزینه تعمیر و نگه داری مدل های سوختی و الکتریک

تقریبا می توان گفت که هزینه تعمیر و نگهداری مدل های الکتریک صفر می باشد در صورتی که موتور مدل های سوختی می بایست هر بار پس از چند پرواز سرویس و روغنکاری شوند. مدل های الکتریک نیاز به نگه داری خاصی ندارند فقط موتور و تجهیزات الکترونیکی آن ها نباید در معرض آب یا رطوبت یا گرد و خاک زیاد قرار بگیرند.

هزینه سوخت مدل های سوختی و الکتریک

مدل های سوختی همانطور که از نامشان پیداست نیاز به سوخت دارند. سوخت این مدل ها نسبتا گران و کمیاب می باشد و تا زمانی که از آن ها استفاده می کنید باید همیشه درگیر تامین سوخت مورد نیاز آن باشید. مدل های الکتریک همانطور که از نامشان پیداست از انرژی الکتریکی برای تامین نیروی موتور استفاده می شود که منشاء این انرژی الکتریکی، یک باتری لیتیوم پلیمر می باشد. پس مادامی که شما از مدل الکتریک استفاده می کنید دردسر تامین سوخت نخواهید داشت اما باتری های پلیمری پس از ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار شارژ عمرشان تمام می شود و شما می بایست هزینه گزاف تهیه باتری جدید را بپردازید. البته نگران نباشید اگر از باتری درست استفاده کنید می توانید حداقل ۲ سال از آن استفاده نمایید.

زمان پرواز هواپیمای مدل سوختی و الکتریک

زمان پرواز مدل های الکتریک به ظرفیت باتری به کار رفته در آن و زمان پرواز مدل های سوختی به حجم مخزن سوخت آن بستگی دارد. اما به طور متوسط زمان پرواز مدل های سوختی بیشتر از مدل های الکتریک است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در مدل های سوختی با مصرف سوخت مدل سبک تر و چالاک تر می شود.

در دسترس بودن قطعات هواپیمای مدل سوختی و الکتریک

از لحاظ میزان در دسترس بودن باید گفت که فراوانی مدل های الکتریک بسیار بیشتر از مدل های سوختی می باشد. امکان ندارد شما وارد یک فروشگاه لوازم هواپیمای مدل شوید و نتوانید یک هواپیمای مدل الکتریک تهیه کنید اما قضیه در مورد مدل های سوختی متفاوت است شما تنها در برخی از فروشگاه های مدل می توانید مدل های سوختی را بیابید و لوازم جانبی آن را تهیه نمایید.

زمان راه اندازی هواپیمای مدل سوختی و الکتریک

زمان راه اندازی مدل های الکتریک تقریبا در حد صفر است. کافیست باتری مدل را متصل نموده و پرواز کنید. اما در مورد مدل های سوختی این چنین نیست و قبل از پرواز باید عملیات سوخت گیری و پس از آن عملیات استارت زدن موتور انجام شود که شاید زمانی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از شما بگیرد. بنابراین زمان راه اندازی مدل های سوختی بیشتر از مدل های الکتریک است.

سر و صدای مدل های الکتریک و سوختی

از لحاظ میزان سر و صدا قطعا همه ی مدلر ها بر این باورند که صدای هواپیمای مدل سوختی به مراتب بیشتر از مدل های الکتریک می باشد. طبیعی است که سر و صدای موتور های احتراقی بیشتر از موتور های الکتریکی است. اما باید به این نکته توجه داشت سر و صدای مدل های سوختی به صدای موتور یک هواپیمای واقعی کاملا نزدیک است!!!