یکی دیگر از انواع مدل هایی که مورد استقبال مدلر ها و دوستداران این حوزه می باشد، هواپیماهای مدل با موتور پوشر می باشد. موتور این هواپیماها در عقب آن نصب می گردند. ملخی که برای این مدل ها می بایست استفاده نمود حتما باید از نوع پوشر (pusher) باشند. این ملخ ها بر عکس ملخ های پولر (puller) عمل می کنند. این ملخ ها بر خلاف ملخ های پولر جریان هوا را از پشت خود به جلو می رانند. نکته جالب توجه در این هواپیماها زاویه نصب موتور است که بسیار پر اهمیت می باشد. در صورتی که موتور این نوع از هواپیمای مدل به درستی نصب نشود مدل قادر به پرواز نخواهد بود و یا اینکه پرواز با کیفیتی را به نمایش نخواهد گذاشت. در این مقاله به طور کامل در مورد زاویه نصب صحیح موتور در این هواپیماها بحث خواهیم کرد.

زاویه نصب موتور در مدل های موتور پوشر

در حالتی که بخواهیم موتور را در پشت مدل نصب کنیم دو حالت ممکن است اتفاق بیافتد. یکی حالتی که شفت موتور هم سطح بال هواپیما باشد و دیگری حالتی است که موتور بالاتر از سطح بال نصب شود. در شکل زیر دو حالت بیان شده به تصویر کشیده شده است.

زاویه نصب موتور در مدل های موتور پوشر

حالت ۱ : در این حالت خط تراست موتور هم سطح با بال می باشد و مدل بدون هیچ مشکلی قادر به پرواز خواهد بود. در این حالت راستای تراست موتور از مرکز ثقل مدل عبور می کند. در این حالت زاویه نصب موتور برابر با صفر درجه بوده و موازی سطح است. از جمله پرنده هایی که موتور آن ها به این حالت نصب می شوند می تواند به پرنده های بال مثلثی و برخی دیگر از پرنده ها اشاره نمود که در شکل زیر مشاهده می نمایید.

حالت ۲ : در این حالت موتور بالاتر از سطح بال نصب می گردد. در صورتی که بخواهیم موتور را مانند شکل حالت ۲ و با زاویه موازی با بال نصب کنیم پرواز مدل با مشکل رو به رو خواهد شد. در این حالت به دلیل بازوی ایجاد شده و فاصله بین راستای گشتاور موتور و مرکز ثقل هواپیما یک نیروی چرخشی حول مرکز ثقل مدل به وجود می آید. این حالت سبب می شود تا در حین پرواز دماغه هواپیما رو به پایین تمایل پیدا کرده و مدل قادر به پرواز نخواهد بود. به منظور رفع این مشکل می بایست موتور را به صورت زاویه دار نصب نمود. اما با چه زاویه ای ؟؟؟ در این حالت زاویه نصب موتور می بایست به گونه ای باشد تا راستای تراست موتور از مرکز ثقل بال عبور نماید. در این حالت اثر چرخشی خنثی شده و مشکلات این حالت رفع می گردد.

 

ضمنا باید به این موضوع نیز اشاره نمود که درست است در این حالت اثر چرخشی از بین رفته اما همچنان در حین پرواز مدل با کاهش ارتفاع بسیار کمی مواجه خواهد شد که گریز ناپذیر است. در این شرایط می توان در حین پرواز به وسیله الویتور این کاهش ارتفاع ناچیز را جبران نمود. در ادامه یک هواپیمای مدل با موتور نصب شده در عقب را مشاهده می کنید.