انواع ملخ هواپیمای مدل چیست؟ ملخ های هواپیما یکی از اصلی ترین اجزای آن بوده و در واقع بدون ملخ هواپیما پرواز آن غیر ممکن خواهد بود. ملخ ها با شکل هندسی خاصی که دارند نیروی پیشران لازم برای به حرکت در آوردن هواپیما را تامین می نمایند. در نگاه اول ملخ های هواپیما قطعات ساده ای به نظر می رسند اما باید گفت که طراحی آن ها با پیچیدگی های خاصی همراه است. در هواپیما از ملخ ها جهت ایجاد نیروی جلو رونده و در کواد کوپتر ها جهت ایجاد نیروی بالا برنده مورد استفاده قرار می گیرد. ملخ ها متشکل از دو یا چند پره بوده که در در ناحیه hub به یکدیگر متصل می گردند. انواع ملخ برای هواپیمای مدل وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. همچنین به نحوه انتخاب ملخ مناسب برای یک هواپیمای مدل ( جنس ملخ ، قطر ملخ و گام ملخ ) خواهیم پرداخت.

مقطع ملخ هواپیما ایرفویل می باشد که با چرخش ملخ و ایجاد نیروی لیفت نیروی پیشران را ایجاد می نماید. در واقع همانگونه که بال هواپیما با توجه به ساختار ایرفویل گونه خود و ایجاداختلف فشار در دو طرف خود موجب ایجاد نیروی برا می شود در ملخ ها نیز بر اساس همان قانون نیروی جلو برندگی ایجاد می گردد. تعریف دیگری از تراست بیان می کند ملخ با چرخش خود و با اعمال شتاب و جابه جا کردن آن و عکس العملی که بر اساس قانون سوم نیوتون از طرف هوا به ملخ وارد می شود موجب ایجاد نیروی جلوبرندگی می گردد. ملخ هواپیمای مدل نیاز به بالانس دارد که در مقاله مربوطه آورده شده است.

انتخاب ملخ مناسب هواپیمای مدل

در انتخاب ملخ برای هواپیمای خود شما با سه پارامتر اصلی مواجه هستید.۱- جنس ملخ ۲- قطر ملخ ۳- گام ملخ

جنس ملخ

در دنیای مدل معمولا ملخ ها را از جنس چوب، پلاستیک، فایبرگلاس و الیاف کربن می سازند که مقاومت خوبی دارند. از جنس پلاستیکی که از استحکام خوبی برخوردار است معمولا در هواپیما و هلی کوپتر های مدل استفاده می گردد. نوع چوبی آن که به نسبت استحکام کمتری دارند معمولا برای هواپیماهای مدل با ابعاد بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند. نوع الیاف کربن آن از استحکام فوق العاده ای برخوردار بوده و بسیار سبک اند و جهت هواپیماهای آکروبات مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار گران قیمت نیز هستند. جنس ملخ بر روی راندمان آن تاثیر گذار است. هر چه ملخ سخت تر بوده و کمتر در حین پرواز خم شود دارای راندمان بالاتری خواهد بود.

جنس ملخ

قطر ملخ

قطر دایره ای که در اثر دوران ملخ ایجاد می گردد را قطر ملخ می نامند. در حالت ثابت قطر ملخ برابر با طول ملخ می باشد. هر چه قطر ملخ بیشتر باشد در واقع حجم هوای جابه جا شده توسط ملخ بیشتر خواهد بود و در نتیجه تراست بیشتری ایجاد می نماید. قطر ملخ بر حسب اینچ بیان میگردد.

قطر ملخ

گام ملخ

گام ملخ با میزان انحنای ملخ رابطه مستقیم دارد. میزان جابه جایی ملخ با فرض یک بار گردش کامل را گام ملخ می گویند. هر چه گام ملخ بیشتر باشد حجم هوای جا به جا شده توسط آن بیشتر خواهد بود. انتخاب گام درست ملخ برای هواپیمای خود می تواند تراست بیشتر و بهینه تر به هواپیمای شما بدهد.

گام ملخ

انتخاب ملخ مناسب برای موتور های سوختی دو زمانه

معمولا شرکت های سازنده موتورهای سوختی ملخ پیشنهادی برای موتور را ارائه می دهند. اما به طور کلی در صورتی که بخواهید ملخ مناسبی برای موتور سوختی دو زمانه خود انتخاب نمایید می توانید از چارت زیر که سایز موتور بر حسب سایز ملخ است استفاده نمایید. در موتور های چهار زمانه از ملخ های بزرگتی نسبت به نوع دو زمانه استفاده می شود. در مورد تعیین ملخ مناسب برای موتور های چهار زمانه به دفترچه راهنمای موتور مراجعه نمایید. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید برای هر سایز محدوده ای از ملخ مشخص شده است. هر محدوده بار ثابتی را به موتور تحمیل می کند که برای آن قابل تحمل است. برای مثال برای موتور دو زمانه سایز ۰٫۹۰ محدوده ۶*۱۳ ال ۸*۱۵ مناسب است. تمامی ملخ هایی که در این محدوده هستند بار مشابهی را بر شفت موتور اعمال می کند.

انتخاب ملخ برای موتور سوختی

اگر ملخ انتخاب شده خارج از محدوده تعیین شده باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این حالت اگر بار بیش از اندازه به موتور اعمال شود و موتور کند تر خواهد چرخید و داغ می کند و آسیب می بیند. همچنین اگر بار کمی به موتور اعمال گردد موتور با سرعت زیادی چرخیده و زود مستهلک می شود. دقت کنید اگر سایز ملخ به هر دلیلی عوض شد موتور باید از نو تنظیم شود زیرا بار وارده به موتور تغییر کرده است. اما در یک محدوده مشخص باید کدام سایز را انتخاب نمود؟ این بستگی به نوع هواپیمای شما دارد. اگر هواپیمای شما دارای سرعت بالایی بود شما نیازمند یک ملخ با گام بزرگ تر خواهید بود و اگر هواپیمای شما با سرعت پایین حرکت می کند (مانند دو باله ها) نیاز به یک ملخ با قطر بیشتر خواهید داشت. به طور کلی انتخاب ملخ به نوع هواپیمایتان بستگی داشته و یک کار آزمون و خطایی است.

اعداد نوشته شده روی ملخ هواپیمای مدل

معمولا بر روی ملخ اعدادی را هک می کنند که نشان دهنده مشخصات فنی آن می باشد. عدد اول نشان دهنده قطر و عدد دوم نشانگر گام ملخ می باشد. برای مثال اگر روی ملخی ۶*۹ هک شده بود به این معنی است که قطر ملخ ۹ اینچ و گام آن ۶ اینچ می باشد. همانطور که بیان شد قطر و گام ملخ را بر حسب واحد اینچ بیان می کنند. به طور کلی یک ملخ با قطر کم و گام زیاد حجم کوچکتری از هوا را با سرعت زیاد جا به جا می کند و ملخی با قطر زیاد و گام کمتر حجم زیادی از هوا با سرعت کمتر جابه جا می نماید.

راندمان ملخ

به طور میانگین نیروی تراست ایجاد شده توسط ملخ ها ۸۰ درصد گشتاور شفت موتور می باشد. در واقع ملخ ۸۰ در صد نیروی شفت را جذب کرده و تبدیل به تراست می نماید و ۲۰ درصد مابقی در اثر اتلافات از بین می رود. راندمان یک ملخ برابر است با نسبت نیروی تراست ایجاد شده توسط آن به توان کل ورودی به آن که در حدود ۵۰ تا ۸۷ درصد می باشد. پارامتری که در راندمان ملخ ها بسیار مهم است سختی ملخ است. ملخ هایی که در حین پرواز خم می شوند راندمانشان کاهش می یابد. به همین دلیل است که در مسابقات از ملخ هایی از جنس فیبر کربن و چوبی استفاده می نمایند که سختی بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند.

ملخ پولر و پوشر چیست؟

ملخ های هواپیمای مدل از نظر کاربرد به دو دسته پولر (Puller) و پوشر (Pusher) تقسیم بندی می گردد. Pull به معنی کشیدن می باشد و این ملخ ها نقش کشنده را دارند. این نوع ملخ ها معمولا بر روی دماغه مدل نصب می گردند انگار دارند هواپیما را با خود می کشند. در نوع دوم که پوشر می باشد که معمولا در پشت مدل نصب می گردند و انگار دارد هواپیما را به جلو هل می دهد.

ملخ های چند پره

به طور کلی ملخ های چند پره دارای کارایی کمتر نسبت به ملخ های دو پره می باشند. اما پس چرا از این ملخ ها استفاده می نمایند؟ در هواپیماهایی که شاسی آن ها به زمین خیلی نزدیک است از ملخ های چند پره استفاده می کنند. زیرا قطر این ملخ ها در مقایسه با ملخ های دو پره کمتر است. جهت ایجاد تراست یکسان بین دو ملخ دو پره و سه پره قطر کمتری در نوع سه پره نیاز است. در مدل های دو موتوره معمولا از ملخ های چند پره استفاده می نمایند.

 

 

در ویدیو زیر با انواع ملخ هواپیمای مدل آشنا خواهید شد.