همانطور که می دانید بسیاری از تجهیزات حوزه آرسی مانند هواپیما، هلی کوپتر، ماشین و قایق از موتور سوختی استفاده می نمایند. موتور های سوختی در بین علاقه مندان این حوزه جایگاه ویژه ای دارد. این موتور های سوختی عموما از نوع نیترو می باشند. این موتور های سوختی نیترو از سوختی تحت عنوان سوخت نیترو استفاده می کنند. پایه اصلی این سوخت الکل (متانول) می باشد. در این مقاله به آموزش ساخت سوخت نیترو با درصد های مختلف خواهیم پرداخت. همانطور که می دانید ترکیبات سوخت های نیترو شامل ۳ جزء می باشد که این سه جز عبارتند از ۱. الکل ۱۰۰% (متانول) ۲. روغن کرچک ۳. نیترومتان. در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چه در صدی از هر جزء را می بایست با هم ترکیب نمایید. نسبت های مختلف از هر جزء می تواند ویژگی های خاصی به سوخت بدهد.

آموزش ساخت سوخت نیتروی هواپیمای مدل

موتور های نیترو فاقد سیستم روغنکاری و خنک کاری جداگانه می باشد و از این جهت روغن مورد نیاز برای روغنکاری موتور درون سوخت ریخته می شود. اگر میزان روغن موجود در سوخت کمتر از حد مشخصی باشد دمای موتور بالا رفته و زود فرسوده می شود و اصطلاحا گفته می شود موتور خشک کار می کند. اگر روغن بیش از حد در سوخت ریخته شود. موتور دود کرده و آلودگی زیادی ایجاد می کند. همچنین در این حالت موتور به بیشترین دور خود نمی رسد. نیترومتان نیز از اجزای سوخت نیترو می باشد. این ماده بسیار اشتعال پذیر می باشد. وجود این ماده در سوخت ضروری نیست اما وجود آن سبب می شود که دور موتور افزایش یابد. در مسابقات سرعت از این ماده در سوخت استفاده می نمایند. هر چه میزان نیترومتان موجود در سوخت بیشتر باشد دور موتور بیشتر شده و از طرفی دمای موتور نیز افزایش می یابد. اگر از نیتروی زیاد استفاده کنید موتور زود مستهلک می گردد.

 

مثال ۱

از چند ظرف مدرج پلاستیکی که بر حسب سی سی یا میلی لیتر مدرج شده است استفاده نمایید. می توانید این ظروف را از لوازم آزمایشگاهی یا لوازم سموم کشاورزی تهیه نمایید. به طور کلی در یک سوخت بدون نیترومتان و استاندارد نسبت ترکیب به صورت ۸۰ درصد متانول و ۲۰ درصد روغن کرچک می باشد. مثلا در صورتی که بخواهید یک سوخت ۴ لیتری تهیه کنید می بایست با روش زیر میزان متانول و روغن کرچک را تعیین کنیم. هر ۱ لیتر معادل ۱۰۰۰ میلی لیتر می باشد. پس یک گالن ۴ لیتری معادل ۴۰۰۰ میلی لیتر است. میزان روغن کرچک و متانول از طریق زیر محاسبه می گردد.

همانطور که مشاهده می کنید برای ساخت یک سوخت بدون نیترو در حجم ۴۰۰۰ میلی لیتر شما احتیاج به ۸۰۰ میلی لیتر روغن کرچک و ۳۲۰۰ میلی لیتر متانول خواهید داشت. اما موتور های سوختی معمولا با درصدی از نیترومتان کار می کنند. به طور کلی نیترومتان موجود در سوخت هواپیماهای مدل بین ۵ تا ۱۵ درصد متغیر می باشد. برای موتور های معمولی از ۵ درصد نیترومتان و برای موتور های مسابقه ای از ۱۵ درصد نیترومتان استفاده می نمایند. همچنین میزان روغن کرچک موجود در سوخت هایی که از نیترومتان بهره می برند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد متغیر است.

مثال ۲

فرض کنید می خواهیم یک سوخت نیتروی ۴ لیتری برای یک موتور اسپورت معمولی بسازیم. در این شرایط می بایست از ۵ درصدنیترومتان، ۲۰ درصد روغن کرچک و ۷۵ درصد متانول استفاده نماییم. مقدار هر یک از اجزا به روش زیر محاسبه می شود. نام این سوخت ” سوخت نیتروی ۵% ” می باشد.

همانطور که مشاهده می کنید برای ساخت این سوخت شما به ۸۰۰ میلی لیتر روغن کرچک، ۲۰۰ میلی لیتر نیترومتان و ۳۰۰۰ میلی لیتر متانول نیاز خواهید داشت.

مثال ۳

فرض کنید که می خواهید یک سوخت نیتروی ۴ لیتری برای یک مدل مسابقه ای بسازید. در این حالت به ۱۵ درصد نیترومتان، ۱۸ درصد روغن کرچک و ۶۷ درصد متانول نیاز داریم. نام این سوخت ” سوخت نیتروی ۱۵%” می باشد. در ادامه به محاسبه میزان هر یک از اجزاء خواهیم پرداخت.

در این حالت شما به ۷۲۰ میلی لیتر روغن کرچک، ۶۰۰ میلی لیتر نیترومتان و ۲۶۸۰ میلی لیتر متانول نیاز دارید. در ویدیو زیر می توانید نحوه ساخت سوخت نیترو (بدون نیترومتان) و چگونگی ترکیب اجزا آن با یکدیگر را مشاهده نمایید.