موتور سوختی چیست؟ نحوه را اندازی موتورهای سوختی هواپیمای مدل چیست؟ در مقاله مربوط به آشنایی با موتورهای سوختی به معرفی و بررسی انواع موتور های سوختی پیستونی و جت هواپیمای مدل پرداختیم. همچنین انواع موتور های سوختی ۲ زمانه و ۴ زمانه را مورد مطالعه قرار دادیم و تفاوت میان آن ها را بیان کردیم. همانطور که بیان کردیم موتور های سوختی پیستونی از نوع احتراق داخلی می باشد. احتراق در محفظه سیلندر موتور رخ داده و در آن انرژی شیمیایی سوخت به انرژی حرارتی و انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد. در این مقاله به بررسی برخی ویژگی ها و پارامتر های فنی دیگر موتور های سوختی مانند حجم و سایز ، انتخاب ملخ مناسب ، نحوه راه اندازی و … خواهیم پرداخت.
حجم یا سایز موتور های سوختی هواپیمای مدل چیست؟
اگر تا به نام نوشته شده از یک هواپیمای مدل که بر روی بسته کیت حک شده است دقت کرده باشید خواهید دید که عددی نیز در کنار آن آورده شده شده است. عدد بیان شده حداقل سایز موتور پیشنهادی برای آن هواپیماست. منظور از حجم یا سایز موتورهای سوختی حجم محفظه ای از سیلندر موتور می باشد که پیستون در آن حرکت می کند و فرآیند احتراق در آن انجام می گیرد. هر چه حجم یا سایز موتور بیشتر باشد توان خروجی آن موتور بیشتر است. معمولا حجم یا سایز موتور های سوختی را بر حسب CC یا Cu.in بیان می کنند. واحد CC به معنی سانتیمتر مکعب (Cubic centimeter) و واحد Cu.in به معنی اینچ مکعب (Cubic inch) می باشد.
برای مثال یک موتور با حجم ۹٫۲ CC دارای سایز ۰٫۵۶ cu.in بوده در اصطلاح مدلر ها این عدد را بدون اعشار بیان می کنند و به آن موتور با سایز ۵۶ می گویند. حجم موتور های سوختی می تواند از ۲ سی سی تا بالای ۱۰۰ سی سی متغیر باشد. در برخی موارد از حجم موتور و در برخی اوقات از سایز موتور برای بیان مشخصات استفاده می شود. موتوری که اندکی از سایز پیشنهادی هواپیما بیشتر باشد دل و جرات بیشتری به مدل می دهد. از آنجایی که یک موتور دو زمانه در حجم موتور ثابت قدرت بیشتری نسبت به یک موتور چهار زمانه ایجاد می کند بنابراین هرگاه بخواهیم در یک مدل از موتور چهار زمانه به جای دو زمانه استفاده کنیم باید سایز چهار زمانه را اندکی بزرگتر بگیریم.

انتخاب ملخ مناسب برای انواع موتور های سوختی هواپیمای مدل
معمولا شرکت های سازنده موتورهای سوختی ملخ پیشنهادی برای موتور را ارائه می دهند. اما به طور کلی در صورتی که بخواهید ملخ مناسبی برای موتور سوختی دو زمانه خود انتخاب نمایید می توانید از چارت زیر که سایز موتور بر حسب سایز ملخ است استفاده نمایید. جهت انتخاب ملخ برای موتور های چهار زمانه می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید.

در ویدیوی زیر هر آنچه در مورد نحوه راه اندازی موتورهای سوختی هواپیمای مدل باید بدانید را مشاهده خواهید کرد
بررسی مشخصات فنی یک موتور سوختی
در ادامه می خواهیم مشخصات فنی یک موتور سوختی را مورد بررسی قرار دهیم. این مشخصات توسط شرکت سازنده ارائه می گردد. در اینجا ما موتور O.S 120 AX محصول شرکت O.S را انتخاب می کنیم. این موتور دو زمانه بوده و سوخت آن الکلی می باشد و از شمع التهابی بهره می برد.

- سوخت (Fuel) : سوخت الکلی با ۱۸ درصد روغن کرچک و ۵ تا ۲۰ درصد نیترومتان
- صدا خفه کن (Muffler) : صدا خفه کن این موتور از نوع E-5020 “power box”
- ملخ (propeller) : سایز ۱۲-۱۰*۱۵ و ۱۰-۸*۱۶
- تجهیزات کمکی مورد نیاز (Field Equipment) : استارتر سر شمع، فیلتر سوخت، پمپ سوخت، شلنگ سوخت
- حجم موتور (Displacement) : سایز موتور ۱٫۲۱۸ cu.in و حجم موتور ۱۹٫۹۶ cc
- قطر داخلی سیلندر (Bore) : میلیمتر ۳۰٫۴
- استروک (Stroke) : مسیری که پیستون طی می کند که برابر ۵ mm
- سایز رزوه شفت موتور (Crankshaft thread size) : مقدار ۱۶/۵-۲۴
- محدوده دور موتور (Practica RPM) : مقدار ۱۸۰۰ ال ۹۵۰۰ دور در دقیقه
- توان خروجی موتور (Power output) : در دور موتور ۹۰۰۰ برابر با ۳٫۱ اسب بخار می باشد. معمولا دور موتور های سوختی را با ابزاری به نام تاکومتر اندازه گیری می نمایند.
- وزن (Weight) : بدون صدا خفه کن ۶۴۷ گرم
نگه داری موتور سوختی هواپیمای مدل
موتور سوختی هواپیمای مدل نیز همانند بسیاری از تجهیزات مکانیکی احتیاج به نگه داری صحیح دارند. نگه داری مناسب از موتور های سوختی می تواند طول عمر مفید آن ها را افزایش دهد. همچنین می تواند به عملکرد بهتر و راندمان بالاتر آن نیز کمک کند. موتوری که در شرایط مناسب نگهداری می شود کمتر در حین پرواز دچار مشکل شده و همواره نرم کار می کند. پس از هر پرواز و قبل از خروج از زمین پرواز از این مطمئن شوید که تمام سوخت درون موتور کاملا سوزانده شده است. باتری سر شمع را متصل کرده و چند بار با چرخاندن این کار را تکرار کنید تا تمامی سوخت موتور مصرف شده و دیگر روشن نشود. انجام این کار با استفاده از استارتر های الکتریکی بهتر و سریع تر انجام می شود. در صورتی که برای مدت طولانی قصد پرواز ندارید (بیش از یک ماه) روغن مخصوصی با نام “after run oil” استفاده کنید تا از زنگ زدن جلوگیری شود.










کیت هواپیمای مدل
کیت آماده پرواز
کیت بدنه خالی
کیت ساختنی
موتور هواپیما
موتور سوختی
ملخ هواپیما
ملخ سوختی
ملخ الکتریک
ملخ هواپیمای کشی
لوازم الکترونیکی هواپیما
رادیو کنترل
باتری هواپیما و شارژر
سروو موتور و متعلقات
سیم و کابل
کانکتور و سوکت
سوخت هواپیما
سوخت الکلی
سوخت بنزینی
سیستم سوخت رسانی
باک سوخت
شیلنگ سوخت
سایر متعلقات باک
لوازم ساخت بدنه هواپیما
بالسا، تخته سه لایی و فوم
کاور بدنه و برچسب
چرخ، ارابه فرود و دوبرو
اسپینر و کوپلینگ
لولا، شیپوری و کش بال
لینک، سرلینک و استاپر لینک
انواع چسب
لوله و صفحات کربن
انواع پیچ و مهره
لوازم هواپیمای کشی
شبیه ساز پرواز هواپیما
ابزار ساخت هواپیما
پرداخت و تزئین بدنه
طول، زاویه و ضخامت
سایر ابزارها
ابزارهای تست، تعمیر و نگه داری
راه اندازی موتور سوختی
تست و اندازه گیری
مونتاژ و لحیم کاری
نظم دهنده، نظافت و ایمنی
هلیکوپتر کنترلی
هلیکوپتر اسباب بازی
قطعات یدکی
هلیکوپتر حرفه ای الکتریک
قطعات یدکی
هلیکوپتر حرفه ای سوختی
کوادکوپتر
کوادکوپتر اسباب بازی
قطعات یدکی
قطعات یدکی
ماشین کنترلی اسباب بازی
ماشین آلات راهسازی
سایر انواع ماشین
قطعات یدکی
ماشین حرفه ای سوختی
ماشین کنترلی آفرود
قطعات یدکی
ماشین حرفه ای الکتریک
ماشین کنترلی آفرود
قطعات یدکی