ماشین کنترلی همواره یکی از مهیج ترین و پرطرفدار ترین سرگرمی های وسایل کنترل از راه دور بوده است. در این مقاله می خواهیم نگاهی به درون یک ماشین کنترلی بیاندازیم و به بررسی قطعات یک ماشین کنترلی الکتریکی بپردازیم. یک ماشین کنترلی ممکن است از قطعات بیشماری تشکیل شده باشد اما ما صرفا به بررسی قطعات اصلی و کلیدی خواهیم پرداخت. اجزای اصلی هر ماشین کنترلی الکتریکی شامل : بدنه، شاسی، جلوبندی و سیستم تعلیق و چرخ و دیفرانسیل، موتور الکتریکی، سروو موتور، باتری، اسپید کنترل، فرستنده و گیرنده می باشد که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت. در فروشگاه اینترنتی کاسپین هابی تمامی قطعات یدکی انواع ماشین کنترلی به فروش می رسد.
پوسته بدنه
بدنه یا پوسته در واقع به جهت زیبایی و همینطور پوششی محافظ از قطعات الکترونیکی بر روی ماشین قرار میگیرد. جنس بدنه معمولا از مواد پلاستیکی ساخته می شوند. بدنه با جزییات بیشتر ظاهر شکیلتری به ماشین کنترلی می دهد. در واقع بدون بدنه نیز ماشین قابلیت حرکت کردن دارد اما به دلایل ذکر شده از بدنه استفاده می شود.
شاسی
شاسی پلتفرمی بوده که تمام قطعات و تجهیزات بر روی آن نصب می گردند. شاسی ها به لحاظ شکل دارای طراحی های مختلفی هستند. همچنین جنس شاسی می تواند از پلاستیک، فیبر کربن و یا آلومینیوم باشد. طراحی شاسی ماشین کنترلی در مقاومت آن بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که شاسی دارای مقاومت کافی باشد در هنگام برخورد های کوچک می تواند کمتر دچار آسیب دیدگی شود. ماشین های آنرود دارای شاسی های کوتاه تر و ماشین های آفرودی دارای شاسی هایی با ارتفاع بالاتر هستند.
جلو بندی، سیستم تعلیق، چرخ و دیفرانسیل
ماشین های کنترلی حرفه ای دقیقا مانند یک خودروی واقعی دارای سیستم جلوبندی، تعلیق و دیفرانسیل می باشد که در نهایت به چرخ ها ختم می شوند. وظیفه این سیستم جذب انرژی ناشی از ضربه به چرخ ها در دست انداز ها و کنترل فرمان خودرو می باشد. دیفرانسیل نیز وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.
موتور الکتریکی (براش یا براشلس)
ماشین های الکتریکی همانطور که از نامشان پیداست از انرژی الکتریک به منظور تولید توان استفاده می نماید و انرژی مورد نیاز خود را از الکتریسیته می گیرد. امروزه موتورهای الکتریکی نقش زیادی در زنگی بشر ایفا می کند. کافیست نگاهی به اطرافمان بیاندازیم تا کاربرد این نوع موتور را در وسایل و تجهیزات اطراف خود ببینیم. از پنکه و کولر گرفته تا مخلوط کن و جاروبرقی و هزاران هزار لوازم خانگی که در آنها از موتور الکتریکی بهره گرفته اند. امروزه در ماشین های آرسی نیز از موتور الکتریکی بهره می برند. به طور کلی دو نوع موتور الکتریکی در ماشین های کنترلی استفاده می شود. یکی موتور های براش و دیگری براشلس می باشد. موتور های براش دارای جاروبک بوده و موتور های براشلس بدون جاروبک هستند. موتور های براشلس دارای قیمت بالاتر و طول عمر بیشتر و از طرفی موتور های براش دارای قیمت پایین تر و طول عمر کمتری هستند.
سروو فرمان
از قطعه ای به نام سروو موتور به منظور تغییر مسیر حرکت ماشین کنترلی مانند دور زدن یا گردش به چپ و راست استفاده می شود. سروو موتور نوعی موتور الکتریکی بوده که می تواند به اندازه 0 تا 180 درجه دوران نموده و در هر زاویه ای که بخواهید می توانید آن را ثابت نگه دارید. سروو موتور با استفاده از بازوی خود و به کمک سیستم فرمان باعث زاویه گرفتن چرخ ها می شود.
باتری
هر وسیله الکترونیکی نیاز به انرژی دارد. ماشین های کنترلی الکتریکی همانطور که از نامشان پیداشت از انرژی الکتریکی برای تغذیه موتور خود بهره می برند. به طور کلی باتری های لیتیوم پلیمر، نیکل کادمیوم و لیتیوم یون از جمله باتری های پر مصرف در ماشین های الکتریک هستند.
اسپید کنترل (ESC)
اسپید کنترلر (ESC) یا کنترل کننده الکترونیکی سرعت (Electronic speed controller) در واقع یک ماژول PWM می باشد که شما توسط آن می توانید دور موتور براشلس یا براش را کنترل نمایید. نکته فوق العاده مهم در اتصال اسپید کنترلر به باتری بحث تناسب تعداد سل های باتری با تعداد سل های پیشنهادی برای اسپید کنترلر شماست. اگر شما یک باتری سه سل را به یک اسپید کنترلر ۲ سل متصل نمایید بدون شک اسپید شما خواهد سوخت. زیرا ولتار بیش از اندازه به آن اعمال کرده اید. ولتاژ یک باتری ۳ سل معادل ۱۱٫۱ ولت می باشد و یک اسپید کنترلر ۲ سل ولتاژی معادل ۷٫۴ ولت را می طلبد که در صورت اتصال این باتری اسپید شما خواهد سوخت.
فرستنده (کنترل)
فرستنده رادیو کنترل ماشین های کنترلی دارای ظاهری متفاوت از فرستنده هواپیما و هلیکوپتر هستند. یک قطعه مانند ماشه تفنگ که همان استیک گاز ماشین بوده و با فشردن آن سرعت ماشین افزایش می یابد و دیگری یک چرخ دایره ای که به چرخاندن آن می توان زاویه چرخ ها تغییر داده و مسیر حرکت ماشین را عوض نمود.
گیرنده رادیویی (رسیور)
تجهیزیست کوچک و سبک که درون ماشین کنترلی قرار گرفته و فرامین ارسالی توسط فرستنده را دریافت نموده و این فرامین را به اسپید کنترل یا سروو فرمان ارسال می کند. به ازای هر کانال موجود در فرستنده یک خروجی در رسیور (گیرنده) نیز موجود است.