همانطور که قبلا اشاره شد سطوح کنترلی هواپیما شامل (الویتور، رادر و شهپر ها) وظیفه کنترل و جهت دهی به هواپیما را بر عهده دارند. این سطوح با تغییر زاویه خود نسبت به سطوح ثابتی که به آنها متصل شده اند بر اثر نیروی عکس العملی که جریان هوا به آن ها اعمال می کند موجب تغییر جهت در هواپیماها می شوند. اما مکانیزم تغییر زاویه سطوح کنترلی به چه شکل انجام می شود؟ این کار توسط لولای هواپیمای مدل انجام می شود. همانطور که می دانیم سطوح کنترلی حول محور اتصال خود به سطوح ثابت تحت زاویه محدودی دوران می کنند. در هواپیماهای مدل سطوح کنترلی توسط لولا به سطوح ثابت متصل می گردند. لولای هواپیمای مدل از دو تکه ساخته شده که معمولا توسط پینی به یکدیگر متصل شده اند. این دو تکه از لولا می توانند نسبت به هم زاویه بگیرند. یک تکه از لوله به سطوح ثابت و تکه دیگری به سطوح متحرک متصل می گردد و پس از نصب سطوح کنترلی می توانند به راحتی نسبت به سطوح ثابت زاویه بگیرند. به طور کلی در ساخت هواپیما مدل از ۴ نوع لولا استفاده می گردد.۱- لولای کاغذی ۲- لولای پلاستیکی پین دار ۳- لولای پلاستیکی میخی ۴-لولای فلزی . در این مقاله با نحوه نصب این قطعات نیز آشنا خواهید شد…
انواع لولای (Hinge) هواپیمای مدل
در ساخت هواپیمای مدل از انواع لولا ها استفاده می شود که هر کدام با توجه به سایز مدل متفاوت می باشد. به طور کلی در ساخت هواپیما مدل از ۴ نوع لولا استفاده می گردد.۱- لولای کاغذی ۲- لولای پلاستیکی پین دار ۳- لولای پلاستیکی میخی ۴-لولای فلزی . این لولا ها هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند که در مدل مناسب استفاده می شوند. این لولا ها هر کدام با توجه به جنس بدنه و وزن مدل مورد استفاده قرار می گیرند. در بین این لولا ها به ترتیب نوع فلزی دارای بیشترین استحکام پس از آن لولای میخی ، لولای پلاستیکی پین دار و در نهایت نوع کاغذی دارای کمترین استحکام است.
لولای کاغذی
این نوع لولا ارزان ترین نوع لولا بوده و مخصوص مدل های فوق سبک زیر ۸۰۰ گرم می باشد. از این نوع معمولا در مدل های فومی بسیار سبک وزن و کوچک استفاده می گردد. لولای کاغذی از این جهت که مقاومت خیلی بالایی ندارند در مدل های کوچک و سبک به کار برده می شوند. این لولا در ابعاد و اندازه های مختلف و در اشکال مستطیلی و دایره ای در بازار موجود می باشند. این لولا ها می بایست توسط چسب فوم محکم شوند.
لولای پلاستیکی پین دار
این لولا از پلاستیک غیر شکننده و قابل انعطاف تشکیل شده است و دارای یک پین فلزی کوچک می باشد. این لولا ها مخصوص مدل هایی با وزن متوسط ۸۰۰گرم تا ۲ کیلوگرم می باشد. این نوع لولا از پرکاربرد ترین لولا هایی بوده که در ساخت هواپیمای مدل مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت مناسب، استحکام نسبی بالا و سهولت استفاده از جمله ویژگی هایی بوده که سبب شده تا اکثر مدلر ها از آن جهت ساخت مدل استفاده نمایند. از این لولا ها معمولا برای ساخت مدل های تمام بالسا استفاده می شود اما می توان از سایز های کوچک آن برای مدل ها فومی نیز استفاده نمود. این لولا ها می بایست توسط چسب در بالسا محکم شوند.
لولای پلاستیکی میخی
این لولا از پلاستیک فشرده مرغوب ساخته شده و استحکام بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی دارد و مخصوص مدل های تقریبا سنگین وزن با وزنی در حدود ۲ تا ۷ کیلوگرم می باشد. بر روی سطح این میخ های پلاستیکی آج های دایره ای شکل وجود داشته که جهت محکم شدن لولا در بافت چوب بالسا به وجود آمده است. این لولا ها می بایست توسط چسب اپوکسی در بالسا محکم شوند.
لولای فلزی
این لولا ها که معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند دارای استحکام بسیار بالایی بوده و مخصوص هواپیمای مدل بسیار سنگین وزن در حدود ۱۰ کیلوگرم به بالا می باشد. از آنجایی که جنس آن ها از آلومینیوم می باشد وزن بسیار پایینی دارند. جهت اتصال این نوع از لولا ها به سطوح کنترلی می بایست از پیچ و مهره استفاده نمود.
ویدیوی نحوه نصب لولای سکان عمودی هواپیمای مدل