باک سوخت، جزئی کوچک اما حیاتی در عملکرد ماشینهای آرسی (کنترل از راه دور) است. این قطعه کوچک، وظیفهی ذخیرهسازی و تامین سوخت مورد نیاز موتور را بر عهده دارد و به طور مستقیم بر روی قدرت، سرعت و دوام ماشین تاثیر میگذارد. انتخاب و نگهداری صحیح باک سوخت، برای داشتن تجربهای لذتبخش و بدون دردسر در رانندگی با ماشینهای آرسی امری ضروری است.
انواع باک سوخت ماشین های آرسی
باکهای سوخت ماشینهای آرسی در انواع مختلفی تولید میشوند که از لحاظ جنس، حجم و سیستم اتصال به موتور متفاوتند. معمولاً از پلاستیکهای مقاوم در برابر فشار و خوردگی مانند پلاستیکهای ABS و پلیکربنات ساخته میشوند. برخی باکها نیز از فلزات سبک مانند آلومینیوم ساخته میشوند که به طور معمول در ماشینهای حرفهای و مسابقهای مورد استفاده قرار میگیرند. حجم باک سوخت با توجه به نوع ماشین و مدت زمان رانندگی مورد نیاز انتخاب میشود. باکهای با حجم بالاتر، زمان رانندگی طولانیتری را فراهم میکنند، اما وزن ماشین را نیز افزایش میدهند. سیستم اتصال باک سوخت به موتور میتواند از طریق لولهها و اتصالات مختلف صورت گیرد. اتصالات مناسب، از نشتی سوخت جلوگیری کرده و اطمینان از جریان پیوسته سوخت را تضمین میکنند.
نکات مهم در انتخاب باک سوخت ماشین آرسی
- مطابقت با نوع موتور: باک سوخت باید با نوع موتور ماشین (دو زمانه یا چهار زمانه) و نوع سوختی که استفاده میشود (بنزین، نیترو و…) سازگار باشد.
- اندازه و تناسب: ابعاد باک سوخت باید با فضای اختصاص داده شده در شاسی ماشین مطابقت داشته باشد.
- جنس با کیفیت: از باکهای ساخته شده از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده کنید تا از نشتی و آسیبهای احتمالی جلوگیری شود.
- سیستم تخلیه مناسب: وجود یک سیستم تخلیه مناسب برای آسانتر کردن تعویض سوخت و پاکسازی باک بسیار مهم است.
تفاوت باک سوخت ماشین های نیترو و بنزینی
باک سوخت ماشینهای نیترو و بنزینی از نظر طراحی، مواد ساخت و عملکرد دارای تفاوتهایی هستند که در ادامه به بررسی این تفاوتها میپردازیم:
نوع سوخت
- باکهای نیترو: این باکها برای ذخیرهسازی سوخت نیترو متان طراحی شدهاند. نیترو متان معمولاً در مسابقات و برای ماشینهای آرسی پرسرعت استفاده میشود و دارای ویژگیهای خاصی است که نیاز به باکهای مناسب خود را دارد.
- باکهای بنزینی: این باکها برای استفاده با سوخت بنزین طراحی شدهاند و معمولاً برای ماشینهای آرسی چهار زمانه یا دو زمانه که با بنزین کار میکنند، استفاده میشوند.
مواد ساخت
- باکهای نیترو: معمولاً از موادی ساخته میشوند که مقاومتر و سبکتر هستند. این باکها باید توانایی مقاومت در برابر فشار و شعلهور شدن سوخت نیترو را داشته باشند. در نتیجه، ممکن است از پلاستیکهای خاص یا فلزات سبک استفاده شوند.
- باکهای بنزینی: این باکها معمولاً از پلاستیکهای مقاوم یا فلز (مانند آلومینیوم) ساخته میشوند، به دلیل اینکه بنزین نسبت به نیترو متان فشار کمتری تولید میکند و نیازی به مقاومت بیشتری در این زمینه نیست.
سیستمهای اتصال
- در باکهای نیترو: معمولاً برای اطمینان از امنیت و جلوگیری از نشتی، سیستمهای اتصال و لولهکشی پیچیدهتری دارند. این سیستمها باید به گونهای طراحی شوند که در دماها و فشارهای بالا کارایی داشته باشند.
- در باکهای بنزینی: سیستمهای اتصال معمولاً سادهتر هستند، زیرا بنزین فشار کمتری نسبت به نیترو متان دارد و نیازی به طراحیهای پیچیده برای جلوگیری از نشتی