اسپینر چیست؟ از اسپینر به منظور ایجاد حالت آیرودینامیک در هواپیمای مدل استفاده می شود. همچنین اسپینر از شفت موتور در برابر ضربه محافظت می نماید. اسپینر نیروی درگ را نیز کاهش داده و موجب افزایش کشندکی موتور هواپیما می گردد. اکثر موتورهای با حجم زیر ۱٫۵ سی سی مجهز به یک اسپینر فلزی یا اصطلاحا کوپلینگ بوده که هم نقش آیرودینامیک شدن هواپیما را بازی کرده و هم نقش مهره نگه دارنده ملخ را ایفا می کند.
نحوه بستن اسپینر روی شفت موتور
اسپینر چیست؟ اسپینر از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند. قسمت اول بر روی شفت موتور و پشت ملخ و قسمت دوم که دماغه نام دارد بر روی ملخ قرار می گیرد. در انتها پیچ های روی دماغه بسته می شوند. در انتخاب اسپینر باید دقت لازم را نمود که سایز آن با قطر ملخ مورد نظر متناسب باشد. در صورتی که شما از اسپینر کوچک تر از حالت استاندارد استفاده نمایید تاثیری در کاهش نیروی درگ هواپیما نخواهد داشت و زمانیکه که از یک اسپینر بزرگتر از حالت نرمال ملخ استفاده کنید موجب پوشاندن سطحی از ملخ شده و نیروی پسا را افزایش داده و در نهایت کشندگی موتور کاهش میابد.
همچنین استفاده از اسپینر می تواند بر زیبایی هواپیمایتان بیافزاید. اسپینر ها از جنس های مختلفی مانند چوب، فلز، پلاستیک و فیبر کربن نیز ساخته می شوند که هرکدام کاربری مخصوص به خود را دارا می باشد. از لحاظ ساختار اسپینر ها به انواع دو پره، سه پره و … تقسیم می شوند که هر کدام به ترتیب مخصوص ملخ های دوپره، سه پره . .. می باشد که انواع دو پره و سه پره پر طرفدارترین آن ها هستند.
در ویدیو زیر شما با انواع اسپینر هواپیمای مدل آشنا خواهید شد.