FREE SHIPPING FOR ALL ORDERS OF $150

چند نکته فنی در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

چند نکته فنی در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

باتری ها از جمله تجهیزاتی هستند که در چند دهه اخیر پیشرفت های چشم گیر و خیره کننده ای داشته اند. یکی از این پیشرفت ها ظهور باتری های لیتیوم پلیمر بوده که صنعت آرسی را متحول کرده است. البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که این باتری ها به طور کلی بر روی پیشرفت صنایع مختلفی در جهان اثر گذار بوده اند. همانطور که قبلا اشاره کردیم استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر همانند باتری های دیگر نبوده و نیازمند دانش و آگاهی کافی در مورد اصول و اطلاعات فنی این باتری هاست. در ادامه به سوالاتی همچون منظور از تعداد سل باتری لیتیوم پلیمر چیست؟ منظور از ظرفیت (آمپر ساعت) باتری لیتیوم پلیمر چیست؟ و ضریب تخلیه باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟ شارژ این باتری ها به چه نحویست؟ پاسخ داده می شود.

 

چند نکته فنی در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

منظور از تعداد سل باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

منظور از تعداد سل باتری لیتیوم پلیمر چیست؟ اگر به یک باتری لیتیوم پلیمر دقیق تر نگاه کنید متوجه خواهید شد که هر پک باتری از تعداد پک کوچکتر تشکیل شده که به آن سلول یا سل گفته می شود. یک ولتاژ استاندارد برای هر سل وجود دارد که برای تمامی باتری به یک اندازه می باشد و به آن ولتاژ نامی گفته می شود. ولتاژ نامی هر سل برابر با ۳٫۷ ولت است. زمانی که شما از یک باتری تک سل استفاده می کنید ولتاژ نامی باتری شما ۳٫۷ ولت می باشد. ولتاژ هر سل می تواند از ۳٫۲ ولت در حالت تخلیه کامل تا ۴٫۲ ولت در حالت فول شارژ باشد. جهت چک کردن ولتاژ باتری می توانید از باتری چکر استفاده نمایید.

اگر ولتاژ هر سل از ۳٫۲ ولت کمتر شود باتری آسیب خواهد دید و همچنین اگر باتری بیش از ۴٫۲ ولت شارژ شود خطرناک بوده و امکان آتش سوزی وجود دارد. به منظور افزایش ولتاژ باتری های پلیمری سل ها را با هم سری می کنند. مثلا یک باتری دو سل ولتاژ نامی برابر با ۷٫۴ ولت و یک باتری سه سل ولتاژ نامی برابر با ۱۱٫۱ ولت خواهد داشت. هر چه تعداد سل های باتری های پلیمری افزایش یابد می توانید در خروجی آن ولتاژ بیشتری دریافت کنید. در زیر ولتاژ نامی باتری های مختلف با تعداد سل های مختلف نشان داده شده است.

منظور از تعداد سل باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

هر چه ولتاژ بیشتری به موتور اعمال شود موتور با سرعت بیشتری خواهد چرخید. اما دقت کنید که هر موتور و اسپید کنترل دارای ماکزیمم ظرفیت ولتاژ می باشد که اگر بیش از آن اعمال شود موتور خواهد سوخت. پس همیشه تعداد سل های باتری خود را متناسب با موتور و اسپید کنترل مدل خود هماهنگ کنید.

منظور از ظرفیت (آمپر ساعت) باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟

منظور از آمپر ساعت باتری چیست؟ ظرفیت یک باتری لیتیوم پلیمر دقیقا مشابه مقدار سوختی است که در باک مدل های سوختی قرار دارد. هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد مدت زمان پرواز مدل شما بیشتر خواهد شد. ظرفیت باتری های لیتیوم پلیمر به صورت میلی آمپر ساعت mah و بر روی باتری با یک عدد بزرگ نشان داده شده است. هر ۱۰۰۰mah برابر است با ۱ah می باشد. با استفاده از این عدد شما به راحتی می توانید محاسبه کنید که باتری شما چقدر طول می کشد تا تخلیه شود در واقع شما می توانید حدس بزنید که مدت زمان پرواز مدل شما در آسمان چقدر باید باشد.

مثال

فرض کنید ظرفیت یک باتری لیتیوم پلیمر برابر ۱۰۰۰mah یا ۱ah باشد در این صورت این بدین معنی است که اگر از این باتری ۱ آمپر جریان بکشید این باتری در عرض ۱ ساعت به طور کامل تخلیه خواهد شد. اگر این عدد برابر ۲۰۰۰mah بود بدین معنی است که اگر شما ۲ آمپر جریان از باتری بکشید این باتری در مدت زمان ۱ ساعت تخلیه خواهد شد. بنابراین با داشتن جریان موتور می توان زمان تخلیه باتری را محاسبه کرد. فرض کنید در مشخصات موتور مدل شما آمده که جریان کشی موتور در حالت دائمی ۱۵ آمپر و در حالت ماکزیمم تراتل ۲۰ آمپر می باشد. برای در نظر گرفتن جریان موتور می بایست تلفات درون سیم، و اسپید کنترل و خود باتری را در نظر گرفت.

پس عدد ۲۰ آمپر را انتخاب می کنیم. با توجه به ظرفیت باتری که ۱ah است پس در صورتی که جریان کشی ۲۰ برابر شود زمان تخلیه یک بیستم خواهد شد. پس این باتری با این موتور در مدت ۳ دقیقه تخلیه خواهد شد. اگر از باتری با ظرفیت ۲۰۰۰mah استفاده کنیم زمان پرواز به دو برابر یعنی ۶ دقیقه افزایش خواهد یافت. دقت داشته باشید با افزایش ظرفیت باتری وزن و ابعاد آن نیز بیشتر خواهد شد.

ظرفیت باتری های لیتیوم پلیمر

ضریب تخلیه سل های باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟

ضریب تخلیه باتری یا همان عدد C چیست؟ عدد C نشان دهنده سرعت دشارژ و تخلیه باتری لیتیوم پلیمر است. هر چه این عدد بزرگتر باشد باتری می تواند جریان بیشتری بدهد. یک باتری با ضریب تخلیه ۳۰C نسبت به یک باتری با ضریب تخلیه ۲۰C سریعتر تخلیه می شود و این یک برتری و امتیاز محسوب می گردد. با استفاده از ضریب تخلیه C شما می توانید ماکزیمم جریانی که می توانید بدون نگرانی از آسیب دیدن باتری از آن بکشید محاسبه نمایید. با استفاده از فرمول زیر می توانید آن را محاسبه کنید.

ضریب تخلیه باتری های لیتیوم پلیمر چیست؟

برای مثال ماکزیمم جریانی که می توانید از یک باتری با ظرفیت ۱۳۰۰mah با ضریب تخلیه ۲۵C بکشید برابر با ۳۲٫۵ آمپر می باشد. دقت کنید که با محاسبه ماکزیمم جریان دهی باتری می توان باتری متناسب با اسپید کنترل را تهیه کرد. همچنین شما باید باتری لیتیوم پلیمر خود را با ۱C شارژ کنید. یعنی یک باتری با ظرفیت ۱۵۰۰mah را با جریان ۱٫۵ آمپر شارژ کنید. هرگز باتری را با جریان بیش از ۱C شارژ نکنید مگر اینکه مورد تایید کارخانه سازنده آن باشد. در صورت شارژ باتری بیش از این جریان، باتری آسیب خواهد دید.

مقاومت داخلی باتری های لیتیوم پلیمر

باتری های لیتیوم پلیمر در درون خود دارای مقاومت درونی بوده که موجب می شود بخشی از انرژی آزاد شده در باتری تبدیل به حرارت شده و به هدر برود و گاها پس از پرواز باتری مدل بسیار داغ می شود و آن هم علتش جریان کشی بیش از حد از باتری بوده که ممکن است موجب باد کردن باتری نیز بشود. گاها پیش می آید که با افزایش گاز موتور به صورت ناگهانی موتور خاموش می شود و آن هم به این دلیل است که پدیده افت ولتاژ رخ می دهد.

از آن جایی که جریان می بایست مقدار ثابتی باشد باید نسبت ولتاژ باتری به مقاومت داخلی عددی ثابت باشد و با افزایش ناگهانی مقاومت داخلی باتری برای ثابت ماندن جریان، ولتاژ به صورت ناگهانی افت میکند و همین امر سبب می شود تا موتور به صورت ناگهانی خاموش شود. اگر چند بار و به صورت پیاپی این اتفاق بیفتد باتری خراب می شود. در باتری های ارزان قیمت معمولا افت ولتاژ بیشتر رخ می دهد.

 

۱۰ اشتباه رایج در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

 

فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

12 thoughts on “چند نکته فنی در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

  1. Yasin گفت:

    سلام
    اگر میشه یک ماژول مناسب برای شارژ باتری تک سل معرفی کنید؟

    ممنون میشم جواب بدید

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      با استفاده از خروجی های پنج ولتی یو اس بی میشه شارژشون کرد. فقط باید حواستون به اور شارژ شدن باتری باشه تا ولتاژش از ۴٫۲ بیشتر نشه

  2. شهرام گفت:

    سلام وتشکرازاطلاعات ارائه شده.آیاازباتری لیتیوم یون۱۸۶۵۰باضریب تخلیه۳۰cمی توان به جای باتری لیتیوم پلیمراستفاده کرد.سپاس

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      سلام. اگر ضریب تخلیه بیان شده درست باشد می توان استفاده کرد.

  3. هادی عسگری گفت:

    سلام روز بخیر من یه دریل شارژی ماکیتا ۱۸ ولت با باتری نیکل کادمیوم دارم با جریان ۱/۴ باتری لیتیوم ۵ عدد ۳/۷ ولت ۱/۸امپر رو سری کردم که ۱۸ ولت رو بهم داد سر باتری ها رو لحیم زدم نقطه جوش نزدم الان دریل روش میشه ولی بیش از حد به دریل فشار بیاد یه دفعه کامل خاموش میشه انگار باتری کاملا تخلیه شده و بعد از ۱۰ثانیه مجدد انگار فول شارژ و روشن میشه از ماژول محافظ باتری ۵سل هم استفاده کردم ایا این مشکل احتمال دارد به خاطر لحیم کاری باشد به جای نقطه جوش

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      با سلام. زمانی که شما باتری ها رو سری می کنید ولتاژ نهایی برابر است با مجموع ولتاژ تک تک باتری ها. اما شدت جریان خروجی ثابت و برابر با شدت جریان یکی از باتری هاست. به احتمال زیاد دریل آمپر بیش از حد توان باتری می کشد که باعث افت ولتاژ ناگهانی باتری می شود. ماکزیمم جریان خروجی باتری باید ۱٫۱ برابر با ماکزیم جریانی باشد که دریل می کشد.

  4. ایمان گفت:

    سلام یک سوال من یک ماژول باتری لیتیوم تک سل دارم وقتی که میخام باتری رو شارژر کنم ماژول داغ می‌کنه مثبت و منفی روهم درست زدم فقد باتری لیتیوم ۲۲۰۰میلی آمپر است به آمپر ربتی نداره
    ماژولم یک TP4057است. ممنون اگه کمکم کنید

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      با سلام. شارژر ها در حین شارژ باتری دارای تلفات هستند و این تلفات با آزاد کردن حرارت همراه است.

  5. اکبری گفت:

    سلام من یه ماشین کنترلی راهسازی دارم(بیل مکانیکی) ولی باتریش زودتموم میشه میخام بدونم میشه من سیمهای ماشینو بجای باتری به یه آداپتور Dc که ولتاژ برابر با باتری داره وصل کنم وباتریو دربیارم .میدونم میشه ازباتری یدکی استفاده کرد ولی میخام بدونم این روش میشه یا نمیشه

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      با سلام. در این صورت شما میبایست از یک پاور با قابلیت جریان دهی بالا استفاده کنید

  6. مجيد گفت:

    درود خدا قوت، نیاز به باتری لیتیوم پلیمر ۳ سل حداقل ۵۸۰۰ میلی آمپر و حداکثر ۱۰۰۰۰ و حداقل ۵۰ C نیاز دارم که پیدا نمیکنم آیا میتوانم از ۳ باطری لیتیوم پلیمری به صورت موازی استفاده کنم تا به حداقل آمپر مورد نیاز برسم؟ سوالم اینجاست وضعیت تخلیه شارژ در موازی چگونه است؟ مثلا ۳ باتری لیتیوم پلیمر ۳ سل ۲۵ آمپر و ۲۵ C را موازی ببندم تخلیه شارژ ۷۵C میشود؟ خواهشاً راهنمایی ام کنید متشکمر

    1. فروشگاه کاسپین هابی گفت:

      با سلام. بله در حالت موازی شدت جریان تخلیه سه برابر می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart
Shop
0 Wishlist
0 items Cart
My account