جنس بدنه هواپیمای مدل از چیست؟ بدنه هواپیمای مدل یکی از اصلی ترین و مهمترین اجزای یک هواپیمای مدل محسوب می شود. شما قبل از اقدام به خریدن یک هواپیمای مدل به بدنه و ظاهر آن توجه می کنید و به عنوان یک پارامتر اصلی در نظر می گیرید و پس از آن به مشخصات موتور و اجزای دیگر آن خواهید پرداخت. تمامی اجزای یک هواپیمای مدل اعم از موتور، باتری، سروو ها، اسپید کنترل، باک سوخت و غیره درون پیکره ای واحد به نام بدنه قرار دارد و یکی از نقش های بدنه محافظت از این اجزای گرانقیمت می باشد. به طور کلی بدنه هواپیمای مدل می تواند به صورت فومی ، چوبی و کامپوزیت ساخته شود. البته در بین موارد ذکر شده ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت پر هزینه تر است.
البته که خود بدنه نیز از ارزش و قیمت بالایی برخوردار بوده اما در هر کرش این بدنه است که قبل از بقیه اجزا آسیب خواهد دید. پس انتخاب یک بدنه مقاوم و در عین حال زیبا می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین یک بدنه آیرودینامیک و سبک می تواند کیفیت پرواز یک پرنده را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی بدنه هواپیمای مدل را از جنس های مختلف و روش های متفاوت می سازند که در ادامه به معرفی انواع و اقسام متریال تشکیل دهنده هواپیمای مدل خواهیم پرداخت.
هواپیمای مدل فومی
معمولا بدنه هواپیماهای مدل سایز پایین و هواپیماهای الکتریکی از فوم ساخته می شوند. بدنه هواپیمای مدل فومی معمولا قیمت پایین تری نسبت به انواع دیگر بدنه ها دارند. بدنه های فومی خود دارای انواع مختلف می باشند. برای مثال بدنه هایی از فوم برد که با کاتر برش می شوند، بدنه هایی از جنس فوم EPP که بسیار در برابر ضربه مقاومند و همچنین بدنه هایی از جنس فوم EPO و یا بدنه هایی از جنس فوم پلی استایرن (EPS) یا همان یونولیت که با ابزاری به نام فوم کاتر که درواقع یک سیم داغ می باشد برش می شود. البته باید به این نکته توجه داشت که بدنه هواپیماهای فومی که با تیراژ بالا و در کارخانه تولید می شوند به صورت فوم های تزریقی و به صورت قالب گیری شده تولید می گردند.
هواپیمای مدل چوبی
از پرطرفدارترین و رایج ترین انواع بدنه هواپیمای مدل می باشد. به طور کلی دو نوع چوب برای ساخت بدنه هواپیمای مدل استفاده یکی چوب بالسا دیگری تخته سه لایی!!! چوب بالسا از ریشه درختی به نام بالسا تهیه می شود. چوب بالسا چگالی بسیار پایینی دارد و فوق العاده سبک است. مقاومت این چوب هم بسیار بالاست و به همین خاطر در ساخت بدنه هواپیمای مدل از آن استفاده می شود. سمباده خوری این چوب بسیار عالی بوده و به آسانی می توان به آن فرم داد.
چوب بالسا
چوب بالسا مانند سایر انواع چوب ها نمی پوسد حتی اگر در آب قرار گیرد!!! چوب بالسا آنقدر نرم است که به راحتی توسط کاتر برش می شود.چوب بالسا را می توان به وسیله چسب چوب و یا چسب اپوکسی به هم چسباند. ابعاد چوب بالسا به صورت استاندارد بوده و معمولا به صورت شیت های ۱۰ سانت در ۱ متر و با ضخامت هایی از ۰٫۵ میلیمتر تا ۲ سانتیمتر ارائه می شود. چوب های بالسا به صورت استوانه ای در قطر های نیز موجود است که در موارد خاص در ساخت بدنه مورد استفاده قرار می گیرد.
تخته سه لایی
نوع دیگر چوب مورد استفاده در ساخت بدنه هواپیمای مدل تخته های سه لایی می باشند که در واقع از فرآورده های چوبی محسوب می گردند. این تخته ها در ابعاد بزرگ ۲۲۰*۱۲۰ سانتیمتر و یا کوچکتر و در ضخامت های ۲ تا سه میلیمتر در بازار موجودند. این تخته ها به نسبت چوب بالسا سنگین تر بوده اما در عوض مقاومت بسیار بالا تری نسبت به چوب های بالسا دارند. از این چوب ها معمولا به عنوان ستون و در بخش های اصلی بدنه مانند شاسی موتور و غیره که نیاز به مقاومت بالایی دارند استفاده می شود. این چوب ها می بایست توسط دستگاه برش چوب یا اره مویی برش شوند و از چسب چوب و اپوکسی برای چسباندن آن ها می توان استفاده نمود.
ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت
این نوع بدنه ها که توسط کارخانه تولید می شوند در تیراژ های بالا تولید می گردند. این نوع بدنه ها به دلیل مقاومت بسیار بالا و همچنین سبک وزن بودن در بین طرفداران هواپیمای مدل نیز رواج پیدا کرده است. عناصر اصلی ساخت بدنه کامپوزیتی پارچه گلاس و چسب اپوکسی و رزین پلی استر می باشد که بسیار گران قیمت می باشد و همین موضوع سبب می شود تا ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت اندکی گران در بیاید. زمانی که پارچه گلاس آغشته به رزین گردد بسیار محکم شده و می تواند یک بدنه مقاوم و یکپارچه ارائه دهد. معمولا بدنه هواپیماهای مدل بزرگ را به صورت کامپوزیت می سازند.
2 thoughts on “جنس بدنه هواپیمای مدل از چیست؟”
بدنه فلزی نمیشه؟
با سلام. کامپوزیت ها از فلزات سبک تر و محکم تر هستند