FREE SHIPPING FOR ALL ORDERS OF $150

معرفی و تقسیم بندی انواع ماشین کنترلی

معرفی و تقسیم بندی انواع ماشین کنترلی

به جرات می توان گفت که یکی از پر طرفدار ترین و قدیمی ترین وسایل کنترل از راه دور در جهان ماشین های آرسی یا در اصطلاح عامیانه ماشین کنترلی است. ماشین های کنترلی در ابعاد مختلف و در کلاس های مختلفی تولید می شوند و از این جهت تنوع گسترده ای دارند. این تنوع و گستردگی ممکن است شما را کمی سردرگم کند و انتخاب یک گزینه مناسب را برای شما سخت کند. در این مقاله به صورت اجمالی به معرفی انواع ماشین کنترلی و ویژگی های هر یک خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف پیشرانه ها، ابعاد و ویژگی های حرکتی ماشین های آرسی می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه به تقسیم بندی و معرفی انواع ماشین های کنترلی و ویژگی های خاص هر یک می پردازیم.

تقسیم بندی بر اساس موتور

یکی از اجزای اصلی ماشین های کنترلی که در واقع قلب تپنده آن هاست موتور یا همان پیشران ماشین می باشد. به طور کلی ماشین های آرسی از دو نوع موتور الکتریکی و سوختی استفاده می کنند. هر کدام از این موتور ها دارای معایب و مزایایی می باشد که شما با توجه به نیاز خود می توانید به انتخاب هر یک بپردازید.

ماشین کنترلی الکتریکی

همانطور که نامش پیداست از انرژی الکتریک به منظور تولید توان استفاده می نماید و انرژی مورد نیاز خود را از الکتریسیته می گیرد. امروزه موتورهای الکتریکی نقش زیادی در زنگی بشر ایفا می کند. کافیست نگاهی به اطرافمان بیاندازیم تا کاربرد این نوع موتور را در وسایل و تجهیزات اطراف خود ببینیم. از پنکه و کولر گرفته تا مخلوط کن و جاروبرقی و هزاران هزار لوازم خانگی که در آنها از موتور الکتریکی بهره گرفته اند. امروزه در ماشین های آرسی نیز از موتور الکتریکی بهره می برند. به طور کلی دو نوع موتور الکتریکی در ماشین های کنترلی استفاده می شود.

ماشین کنترلی الکتریک

موتور براش : این موتورها از نوع جاروبک دار می باشند و دارای طول عمر کمتری نسبت به موتور های براشلس هستند. قیمت این موتورها ارزان تر است.

موتور براشلس : موتورهای بدون جاروبک هستند از قیمت بالاتری برخوردار بوده و طول عمر بیشتری دارند.

 

مزایای ماشین های الکتریکی

  1. موتورهای الکتریکی فوق العاده سبک می باشند.
  2. موتورهای الکتریکی نسبت موتورهای سوختی ارزان تر هستند.
  3. به دلیل قطعات کمتر موتورهای الکتریکی احتمال خرابی این موتورها کمتر از انواع سوختی می باشد.
  4. هزینه نگهداری موتورهای الکتریکی در حد صفر است.
  5. تعمیر موتورهای الکتریکی آسانتر از نوع سوختی می باشد.
  6. راه اندازی موتور های الکتریکی بسیار آسانتر از موتورهای سوختی است.
  7. آلودگی تولید شده در موتورهای الکتریکی صفر است.
  8. موتورهای الکتریکی کم سر و صدا تر از انواع سوختی می باشد.
  9. فراوانی موتور های الکتریکی در بازار بیشتر است و راحت تر می توانید این موتور را تهیه نمایید.

ماشین کنترلی سوختی

این نوع ماشین ها دارای موتور های احتراق داخلی مانند موتور اتوموبیل می باشند. قدرت تولید شده توسط این موتور ها بیشتر از نوع الکتریکی است. به همین جهت از این موتور ها در ماشین های با سایز و ابعاد بزرگ استفاده می شود.

ماشین کنترلی سوختی

موتور نیترو

از سوخت پایه الکلی و ماده ای به نام نیترومتان استفاده می کنند. راه اندازی موتور های نیترو با دردسری بیشتری همراه است. معمولا این موتور ها در سایز های کوچک و متوسط تولید می شوند.

موتور بنزینی

از سوخت بنزین استفاده می کنند. راه اندازی ساده تری دارند. این موتور ها در ابعاد بزرگ و برای ماشین های سایز بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای ماشین های سوختی

  1. ایجاد گشتاور بالاتر نسبت به موتورهای الکتریکی
  2. عدم حساسیت نسبت به آب در صورتی که ماشین به درون آب سقوط کند
  3. قابلیت استفاده در ماشین های سنگین وزن
  4. در صورت استفاده صحیح طول عمر بالاتری دارند
  5. سرعت بالاتر نسبت به نوع الکتریکی دارند.

تقسیم بندی بر اساس ویژگی حرکتی

ماشین های کنترلی بر اساس نحوه حرکت در محیط های مختلف به دو دسته بندی اصلی آفرود و آنرود طبقه بندی می شوند. ماشین های آنرود به ماشین هایی گفته می شوند که مخصوص حرکت در محیط های کاملا هموار مانند جاده های آسفالته هستند. ماشینهای آنرود دارای سرعت های بالاتری نسبت به نوع آفرود بوده و ارتفاع ماشین کمتر بوده و شاسی آن به زمین نزدیک تر است. ماشین های آفرود دارای شاسی بلندتری نسبت به آنرود هستند. در محیط های ناهموار مانند صخره، خاکی، کوهستانی و شنی حرکت می کنند و معمولا کند تر از ماشین های آنرود هستند.

ماشین کنترلی آفرود

باگی : معمولا تک دیفرانسیل بوده و قابلیت حرکت در مسیر ناهموار و هموار را داراست

تراک / مانستر تراک : دارای ارتفاع شاسی و فاصله بیشتر کف تا زمین نسبت به  باگی

تراگی : شباهت با باگی ولی متفاوت از نظر طول شاسی و ابعاد چرخ و اغلب 4WD

استادیوم تراک : دارای شباهت شاسی و ساختار با تراگی با ارتفاع کف و فنر بندی مناسب برای حرکات نمایشی همچنین پرش

صخره نورد و یا کراولر : جهت گذر از موانعی همچون تخته سنگ دارای سیستم تعلیق وابسته

شورت کورس : نوعی افرود دو منظوره با اتاق شبیه به نوعی از خودرو های ویژه کویر نوردی و رالی

ماشین آلات راهسازی : بیل مکانیکی، لودر، گریدر، بولدوزر، کامیون کمپرسی

ماشین کنترلی آنرود

دِرگ :مسابقات شتاب و سرعت در خط مستقیم

دریفت : طراحی شده برای حرکات نمایشی و طی مسیر مشخص بصورت لغزان

ریس : مناسب برای پیست و مسیر های کاملا مسطح جهت مسابقات سرعت

فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart
Shop
0 Wishlist
0 items Cart
My account