سرگرمی های آرسی جز تخصصی ترین و فنی ترین سرگرمی های موجود در جهان می باشد. بسیاری از افراد به محض اینکه متوجه می شوند جهت ورود به دنیای آرسی ملزم به رعایت نمودن بسیاری از نکات فنی می باشند از پا گذاشتن به این دنیای شگفت انگیز امتناع می کنند. بسیاری دیگر نیز پس از ورود به این حوزه، دستورات و نکات فنی را رعایت نکرده و آسیب های بسیاری به تجهیزات وارد می کنند. دقت کنید که تجهیزات آرسی بسیار حساس بوده و در صورتی که به درستی از آن ها استفاده نشود ممکن است به راحتی آسیب ببینند. در این مقاله به بیان ۵ نکته آموزشی بسیار مهم برای افراد تازه کار در این حوزه خواهیم پرداخت. رعایت این ۵ نکته بسیار آسان است اما در صورتی که رعایت نشود می تواند خسارت زیادی به مدل شما وارد نماید.
۵ نکته آموزشی برای تازه کارها
در ادامه مقاله به بیان ۵ نکته بسیار مهم برای افرادی که به تازه گی با دنیای مدل آشنا شده اند خواهیم پرداخت.
۱- در حین تست و تعمیر مدل، ملخ را باز کنید
موتور کوچکترین هواپیمای مدل آنقدر قوی است که بتواند جراحت شدیدی در بدن شما ایجاد کند. زمانی که با مدل کار می کنید و یا در حال تست آن هستید حتما ملخ را از روی شفت موتور باز کنید. لبه پره ملخ بسیار تیز بوده و در صورتی که در حین چرخش به دستتان برخورد کند قطعا آسیب شدیدی به شما خواهد زد. ملخ های بزرگتر می تواند حتی انگشتتان را قطع کند. زمانی که مدل به باتری متصل است حواستان به استیک گاز رادیو کنترل باشد. در صورتی که ضربه کوچکی به آن وارد شود موتور بلافاصله روشن خواهد شد. سعی کنید فرستنده رادیو را به حالت خوابیده بر روی زمین بگذارید تا احتمال افتادن آن به یک سمت صفر شود.
۲- کانکتور ها را بدون پوشش محافظ در کنار هم قرار ندهید
زمانی با تجهیزات الکتریکی مدل مانند باتری لیتیوم پلیمر، اسپید کنترلر و … کار می کنید حتما دقت داشته باشید تا کانکتور ها به یکی دیگر برخوردی نداشته باشند. در صورت برخورد کانکتور را به یک دیگر نه تنها به باتری صدمه وارد خواهد شد بلکه سبب جرقه ای بزرگ شده و ممکن است حتی سبب آتش سوزی باتری نیز شود. در اسپید کنترلر نیز در صورت برخورد کانکتور ها به هم ممکن است سبب سوختن آن شود. دقت کنید زمانی که کانکتور را از هم جدا شده اند با استفاده از چسب لنت و یا پوششی آن ها را بپوشانید.
۳- در لحظه کرش موتور را خاموش کنید
یکی از اتفاقاتی که ممکن است در هنگام پرواز هواپیمای مدل با آن مواجه شوید کرش یا همان سقوط می باشد. ممکن است به دلیلی عدم مهارت کافی، شرایط جوی نامناسب و یا بر هم خوردن تمرکز خلبان، مدل دچار کرش شود و راه گریزی از آن نیست. اما نکته بسیار مهم در خصوص کرش این است که در لحظه کرش موتور مدل را خاموش کنید. این کار دارای فواید زیادی بوده و می تواند از بروز آسیب جدی به مدل جلوگیری کند. در صورتی که در حین کرش موتور مدل را خاموش نکنید اولین اتفاقی که می افتد شکستن ملخ است. زیرا در این حالت ملخ همچنان در حال چرخش است. دومین مورد آسیب به موتور هواپیماست و سومین مورد آسیب به اسپید کنترل مدل شماست. زیرا در این وضعیت به دلیل فشار زیاد به موتور، شدت جریان زیادی از اسپید کنترل عبور کرده و سبب سوختن آن می شود. آسیب بعدی می تواند متوجه باتری لیتیوم پلیمر باشد که با جریان کشی بسیار بالا سبب آسیب به آن شود. پس در لحظه کرش بلافاصله استیک گاز رادیو را کاملا پایین آورده و موتور را خاموش نمایید.
۴- زمانی که شارژ باتری زیر ۲۰% است پرواز نکنید
هرگز زمانی که شارژ باتری لیتیوم پلیمر درون مدل کمتر از ۲۰ درصد است اقدام به پرواز نکنید. این باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که که ولتاژ هر سل از آن ها نبایستی از مقدار معین ۳٫۳ ولت پایین تر بیاید. در صورتی که ولتاژ هر سل از این باتری ها به کمتر از این مقدار برسد باتری به شدت آسیب خواهید دید. سعی کنید همیشه مدل را با باتری کاملا شارژ شده پرواز دهید تا خیالتان از بابت افت ولتاژ بیش از حد باتری راحت باشد. حتما قبل از هر پرواز با استفاده از باتری چکر درصد باقیمانده شارژ باتری خود را چک کنید.
۵- موتور در حالت دائمی در وضعیت فول تراتل نباشد
یکی از نکته های کلیدی که افراد تازه کار می بایست در حین پرواز به آن توجه کنند این است که در تمام طول پرواز موتور را در وضعیت ماکزیمم دور خود (یا اصطلاحا فول تراتل) قرار ندهند. موتور های براشلس می تواننددر حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این حالت کار کنند. در صورتی که این موتور ها را برای زمان طولانی در این حالت کار کنند دمای آن ها بالا رفته و سیم پیچ درون موتور خواهد سوخت. مدت زمانی که موتور های براشلس می توانند در حالت فول تراتل کار کنند با توجه به برند تولید کننده آن می تواند از ۱۰ ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد. به طور کلی در حین پرواز سعی کنید موتور را در شرایط دائمی بین ۵۰ تا ۷۵ درصد تراتل نگه دارید.