خیلی از افراد پرواز را دوست دارند اما بعضی ها عاشق آن هستند!! اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید حتما از عاشقان پرواز محسوب می شوید. یکی از لذت های پرواز، پرواز دادن یک هواپیمای مدل است که می تواند انسان را به لحاظ روحی ارضا نماید. اگر شما قصد پرواز یک هواپیمای مدل برای اولین بار را دارید پس به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. در این مقاله آموزش پرواز هواپیمای مدل ارائه می شود. قبل از آن که به زمین پرواز بروید شما می بایست ساعت ها با مدل های موجود در شبیه ساز های پرواز تمرین کرده و مهارت های لازم برای کنترل یک هواپیمای مدل در آسمان و همچنین نشستن و برخواستن را بارها و بارها انجام دهید. دقت کنید که حتی اگر شما به تسلط کافی در شبیه ساز برسید ممکن است در واقعیت به طور کامل نتوانید توانایی خود در کنترل یک مدل را به نمایش بگذارید. در یک زمین پرواز واقعی عواملی همچون شرایط آب و هوایی، باد می تواند پرواز مدل شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین میدان دید در شبیه ساز ها تفاوت هایی با دنیای واقعی دارد که همین عوامل می تواند پرواز با شبیه ساز ها را اندکی با واقعیت متفاوت سازد.
آموزش پرواز هواپیمای مدل
یادگیری پرواز با هواپیمای مدل
در هر کاری شما احتیاج به یک مربی خواهید داشت. در امر پرواز نیز این چنین است. با داشتن یک مربی پرواز را زودتر و با اصول بهتری خواهید آموخت. بر خلاف آن چیزی که در دید عموم است پرواز با مدل های رادیو کنترل به هیچ وجه ساده نیست. حتی این کار برای یک خلبان هواپیمای واقعی نیز مشکل است زیرا متفاوت از خلبانی هواپیمای واقعی است. پس از کسب مهارت های لازم در امر خلبانی در شبیه ساز می توانید وارد زمین پرواز شوید. سعی کنید اولین پرواز خود را با هواپیماهای فومی ارزان قیمت با پیشران های الکتریکی انجام دهید زیرا احتمال کرش در اولین پرواز زیاد می باشد و در صورت استفاده از مدل های تمام بالسا و گرانقیمت در صورت از دست دادن مدل ممکن است دلسرد شده و از ادامه این مسیر منصرف شوید. پس برای این که نگران سقوط مدل نباشید به شما پیشنهاد می کنیم که از یک مدل ارزان قیمت استفاده نمایید.
ویژگی های زمین پرواز
حتما در زمین های پرواز اقدام به پرواز مدل نمایید زیرا در غیر اینصورت ممکن است به دلایلی که در ادامه بیان می کنیم مدل دچار کرش شود. مکان هایی را انتخاب نمایید که دارای مجوز پرواز برای پرنده های رادیو کنترل بوده و فاقد پارازیت های رادیویی می باشند. از فروشنده های مدل و تجهیزات پروازی بخواهید تا زمین های پرواز مجاز را به شما معرفی کنند. همیشه در زمین پرواز مطمئن شوید که کسی از فرکانس رادیویی شما استفاده نمی کند. زیرا تداخل امواج باعث از دست دادن کنترل مدل شده و باعث کرش می گردد. در صورتی که زمین پرواز استانداردی را نیافتید به دنبال زمین پرواز مربعی مسطح که ترجیحا از چمن کوتاه پوشیده شده است و دارای ابعادی به اندازه ۴ یا ۵ برابر یک زمین فوتبال است استفاده نمایید. زمین پرواز فاقد تیرهای انتقال برق، درخت، تیر چراغ برق، خانه و دیگر موانع باشد. حداقل به اندازه ۵ کیلومتر از سایر سرگرمی های رادیو کنترل نظیر ماشین و قایق کنترلی به دور باشد.
چک کردن تجهیزات قبل از پرواز
از فول بودن شارژ باتری مدل و همچنین باتری فرستنده و گیرنده رادیو کنترل مطمئن شوید. همیشه ابتدا فرستنده رادیو کنترل را روشن نمایید. تراتل گاز روی رادیو را کاملا پایین بیاورید. باتری مدل را به آن متصل نمایید تا ارتباط بین رادیو و رسیور برقرار شود. فرمان های رادر، الویتور، الرون و تراتل را با دقت بالا تست کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. قبل از پرواز هیچ تجهیزی نباید بدون چک شدن رها شود. در صورتی که از مدل سوختی استفاده می نمایید از محکم بودن موتور سوختی سر جایش اطمینان حاصل کنید. دقت کنید که گیرنده و باتری در ابر قرار داده شوند تا از لرزش و آسیب به دور باشند. از محکم بودن ملخ ، اسپینر و باک سوخت نیز مطمئن شوید. به طور کلی تمامی اتصالات الکتریکی و مکانیکی را کنترل نمایید.
تمرین تاکسی کردن بر روی زمین
برای تمرین اولیه به مدت دو ساعت تمرین تاکسی کردن بر روی زمین با سرعت پایین را انجام دهید. تجربه تاکسی کردن بر روی زمین می تواند اعتماد به نفس شما برای پرواز را بالا ببرید. هرگز از این تمرین مفید غافل نشوید. این تمرین را در نسیم ملایم انجام دهید زیرا باد شدید می تواند مدل را وارونه نماید. با این تمرین می توانید حساسیت استیک های گاز و رادر را نیز به دست آورید. از حرکت سریع و ناگهانی استیک های رادیو خودداری نمایید زیرا باعث بر هم خوردن تعادل مدل می شود. در حالت نرمال هواپیما باید مستقیم و رو به جلو حرکت نماید. در صورتی که انحراف در مسیر حرکت مدل مشاهده کردید ممکن است چرخ جلوی مدل خوب تنظیم نشده باشد. همیشه حرکت هواپیما به سمت خود را نیز تمرین کنید زیرا در این حالت فرمان ها بلعکس خواهد شد. در این حالت وقتی استیک رادر به طرف راست بکشید مدل به طرف چپ خواهد رفت. پس از آن که به اندازه کافی تاکسی کردن را تمرین کردید دوباره مدل را بازدید نمایید.
بلند شدن از روی زمین (Take off)
رو به باد بایستید ( همیشه مدل را در جهت خلاف باد پرواز دهید). مدل را روی زمین و رو به باد بگذارید. تراتل گاز را به آرامی بالا آورده و تا ۱۰۰ درصد (حالت فول تراتل) قرار دهید. هواپیما شروع به سرعت گرفتن می کند زمانی که هواپیما حالت معلق و شناور به خود گرفت (در فاصله تقریبی ۳۰ متری) بدون عجله و خیلی آرام استیک الویتور را به سمت پایین آورده تا هواپیما (با زاویه بسیار ملایم) از زمین جدا شود. در صورتی که زاویه برخواستن زیاد باشد ممکن است هواپیما دچار پدیده واماندگی و نهایتا سقوط شود. سعی نکنید هواپیما را خیلی از خود دور کنید. به همان میزان که هواپیما از شما دور شود کنترلش سخت تر خواهد شد. در فواصل ۵۰ تا ۶۰ متری توسط الرون ها اقدام به دور زدن ملایم نمایید. دقت کنید که پرواز های اول بیش از ۲ ال ۳ دقیقه به طول نیانجامد. همیشه نقشه پرواز خاصی را در سر داشته باشید.
فرود آوردن هواپیمای مدل (Landing)
به هیچ وجه سعی نکنید در پرواز اول اقدام به انجام حرکات نمایشی کنید زیرا هنوز قلق هواپیما را به دست نیاوردید. (حرکات تند و سریع انجام مدهید) سعی کنید دور های بلند و نرم بزنید. هواپیما را خیلی به زمین نزدیک نکنید تا در صورت اشتباه فرصت برای جبران داشته باشید. برای فرود آوردن مدل ابتدا در فاصله ۱۰۰ متری از خود سرعت موتور را پایین آورده و در فاصله ۳۰ متری موتور را دور موتور ا به پایین ترین اندازه خود پایین آورید. با کاهش سرعت مدل ارتفاع آن را به آهستگی کاهش داده و به زمین نزدیک کنید و سپس به صورت گلاید مدل را روی زمین بنشانید. دقت کنید در زمان تماس چرخ های مدل با زمین زاویه مدل با سطح زمین تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود. (سر مدل با زاویه بسیار کوچکی رو به بالا باشد) همیشه در حین پرواز مدل میزان باد را در نظر بگیرید. هرچه مدل سبکتر باشد باد می تواند بیشتر بر روی کیفیت پروازش تاثیر گذار باشد. در صورتی که احساس می کنید شدت باد زیاد است از پرواز دادن مدل خودداری نمایید. دقت کنید محل پروازی که انتخاب می کنید باید تا شعاع ۲۰۰ متری فاقد هر گونه موانعی باشد تا در اولین پرواز باعث از بین بردن تمرکز شما نشود.
آموزش پرواز هواپیمای مدل را در ویدیو زیر تماشا کنید.