فروشگاه کاسپین هابی
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

نکات تکمیلی ساخت بدنه هواپیمای مدل

نکات تکمیلی ساخت بدنه هواپیمای مدل

در این مقاله می خواهیم به بیان نکاتی بسیار مهم و کاربردی در مورد ساخت بدنه هواپیمای مدل از جنس بالسا بپردازیم. همانطور که می دانید ساخت هواپیمای مدل همراه با پیچیدگی هایی بوده که در صورت نداشتن تجربه و دانش کافی در این زمینه ممکن است نتوانید فرآیند ساخت را به خوبی انجام داده و نهایتا دلسرد خواهید شد. بدنه هواپیمای مدل می بایست به گونه ای ساخته شود که دارای استحکام قابل قبولی باشد. در عین داشتن استحکام مناسب فاکتور وزن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. یک مدلر حرفه ای می بایست بدنه را سبک بسازد. هر چه بدنه مدل سبک تر باشد کیفیت پرواز بالاتر خواهد بود. در ادامه این مقاله به بیان نکات بسیار مهم و کلیدی در مورد ساخت بدنه هواپیمای مدل از جنس چوب بالسا خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

مشخصات میز کار ساخت هواپیمای مدل

قدم اول داشتن یک میز کار مناسب برای شماست. میز کار مورد استفاده شما باید از جنسی باشد که سوزن ته گرد بتواند در آن فرو برود. زیرا شما به وسیله سوزن ته گرد می بایست نقشه را به سطح میز ثابت نمایید. همچنین جهت مونتاژ کردن قطعات چوب بالسا بر روی نقشه شما احتیاج یه فرو کردن سوزن در میز کار دارید. جنس سطح میز می تواند از تخته سه لایی و یا نئوپان باشد. نکته دیگری که می بایست به آن توجه نمود نداشتن پیچ و تاب و یا قوس بر روی سطح میز کار شماست. در صورتی که سطح میز کار دارای قوس و ناهمواری باشد قطعا نخواهید توانست اسکلت هواپیما بدون نقص بسازید و مدل در پرواز با مشکل روبه رو خواهد شد. می توانید با یک خط کش از هموار بودن سطح میز مطمئن شوید. جهت اتصال نقشه به سطح میز و از بین بردن چین و چروک نقشه می توانید از چسب کاغذی استفاده نمایید. همچنین جهت محافظت از نقشه در برابر چسب و آسیب دیدگی می توانید از کاغذ مومی و یا نایلون نازک استفاده نمایید.

 

میز کار ساخت هواپیمای مدل

 

آماده کردن قطعات برش شده برای مونتاژ

قبل از مونتاژکردن قطعات بوش شده می بایست آن ها علامت گذاری کنید تا هر کدام در جای درست قرار گیرند. همانطور که می دانید هر کدام از قطعات چوبی بر روی نقشه دارای نامی خاص هستند. روی هر قطعه برش شده نام آن را بنویسید. قطعات مربوط به بال، بدنه و دم را مشخص کرده و از هم تفکیک نمایید. سعی کنید قطعات مربوط به هر بخش را در ظرف و یا کیسه نایلونی جداگانه ای قرار دهید تا مانع از گم شدن آن ها شوید. با تفکیک کردن قطعات هم سرعت عمل انجام کارتان افزوده شده و هم از سردرگمی خلاص می شوید.

 

مونتاژ قطعات بدنه هواپیمای مدل

 

مونتاژ قطعات بدنه هواپیمای مدل

پس از تفکیک و آماده سازی قطعات برش شده نوبت به مونتاژ قطعات بر روی نقشه می باشد. با توجه به نقشه و محل قرار گیری آن ها یک به یک قطعات و تیرک ها روی محل مناسب خود قرار دهید. در این حالت می توانید قطعات چوب را به وسیله سوزن های ته گرد به نقشه ثابت نمایید. پس از مطمئن شدن از اینکه قطعات به درستی و با دقت بالا سر جایشان قرار گرفته می توانید محل اتصال آن ها را به وسیله چسب قطره ای فوری محکم نمایید. مدت زمانی اجازه دهید تا چسب خشک شود. پس از خشک شدن چسب می توانید سوزن ها را خارج نموده و قطعه مونتاژ شده را جدا نمایید.

نکته : در استفاده از چسب همواره اعتداد را رعایت کنید. نه آنقدر کم از چسب استفاده کنید که قطعات مدل سست باشند و نه آنقدر زیاد که وزن مدل بیش از حد زیاد شود.

 

مونتاژ قطعات بدنه هواپیمای مدل

 

ایجاد شیار محل قرار گیری لولا ها

در هواپیماهای مدل جهت اتصال سطوح کنترلی مانند الویتور، الرون ها و رادر به سکان های افقی، عمودی و بال ها از لولا هایی مخصوص استفاده می شود. جهت نصب این لولا ها احتیاج به ایجاد شیار در سطوح کنترلی و همچنین سکان های هواپیما می باشد. بدین برای مثال پس از ساخت سکان افقی و الویتور آن ها روی یک سطح صاف قرار داده و لبه ها را کاملا با هم تراز نمایید. سپس با توجه به نقشه محل ایجاد شیار لولا را بر روی الویتور و سکان افقی علامت بزنید. سپس دو قطعه را از هم جدا کرده و محل ایجاد شیار را به عمقی کمی بیش از اندازه لولا شکاف دهید.(هم بر روی الویتور و هم بر روی سکان افقی) همین کار را برای سکان عمودی و رادر و همچنین برای الرون ها و بال انجام دهید. لولا ها را موقتا درون شیار قرار دهید اما چسب نزنید!!! دقت کنید که تا عملیات کاور کاری مدل انجام نشده نباید لولا ها را چسب بزنید. پس از نصب موقت لولا ها قطعه را بر روی میز بگذارید و از هم سطح بوده آن ها مطمئن شوید.

 

ایجاد شیار محل قرار گیری لولا ها

 

سنباده زدن لبه های سطوح

در ساخت هواپیمای مدل از جنس بالسا سنباده زنی از بخش های مهم کار محسوب شده که علاوه بر ایجاد زیبایی و حالت آیرودینامیک در مدل در برخی نقاط مانند لبه های سطوح کنترلی از الزامات فنی می باشد. لبه اتصال سطوح کنترلی و سکان ها می بایست حالت وی شکل به خود بگیرند تا که بتوانند آزادانه حرکت کنند. همچنین می بایست سایر نقاط سطوح کنترلی و سکان ها با سنباده گرد شوند. برای ایجاد حالت وی شکل در لبه سطوح می توان با استفاده از تخته سه لایی ابزاری ساخت تا این کار با سرعت بیشتری انجام گردد.

 

سنباده زدن لبه های سطوح

 

استفاده از مهره های خار دار

گاها ممکن است در ساخت هواپیمای مدل نیاز به نصب قطعه ای نسبتا بزرگ یا سنگین باشد. مثلا برای نصب موتور بر روی شاسی چوبی و یا نصب بال با استفاده از پیچ. در این حالت شما می بایست از مهره های خار دار بدین منظور استفاده نمایید. مهره خاردار نوعی مهره فلزی دارای خارهایی در پشت آن بوده که با نفوذ خار در درون سطح چوبی قابلیت ایجاد یک مهره محکم در درون چوب را داشته تا بتوانید هر قطعه ای را توسط پیچ بر روی آن سوار نمایید. همچنین جهت نصب ارابه فرود به بدنه نیز به مهره های خار دار نیاز پیدا خواهید کرد.

 

استفاده از مهره های خار دار

 

استفاده از مهره های خار دار

 

کاور کاری بدنه هواپیمای مدل

قبل از اقدام به کاور کردن بدنه هواپیمای مدل حتما از سنباده زدن کامل تمامی سطوح مطمئن شوید زیرا کوچکترین ناهمواری سطوح از جمله برآمدگی، فرورفتگی و شکاف از روی کاور کاملا مشخص است. برای پرکردن شکاف ها می توانید از بتونه مخصوص چوب بالسا (Jet model mate) استفاده کنید. می توانید طرح قسمت های مختلف بدنه را روی روکش بکشید و سپس با برش آن بر روی بدنه کاور کنید. قسمت بیشتری از کاور را برش کنید (حدود ۱ سانتیمتر) تا دچار کمبود نشوید. جهت کاور کردن می توانید از اتوی مخصوص این کار استفاده نمایید. اما برای سطوح دارای پیچ و خم و از بین بردن چین و چروک حتما از سشوار استفاده نمایید. برای روکش کردن لبه های گرد حاشیه روکش را با فاصله ۲ سانتیمتر برش کنید تا بتوانید آن را تا کنید.

 

کاور کاری بدنه هواپیمای مدل

 

در ویدیو آموزشی زیر می توانید تمامی مراحل بیان شده در بالا را به صورت فشرده مشاهده نمایید.

 

1
دیدگاه‌های نوشته
5 based on 1 reviews

*
*

    محمد 2023-07-03 پاسخ

    مرسی از توضیحاتتون