موتور های سوختی هواپیمای مدل همواره به خاطر پیچیدگی هایی که در ساختار و طریقه استفاده آن ها وجود دارد مورد سوال افراد تازه کار در این حوزه بوده و هست. این موتور ها همیشه نیاز به مراقبت و نگه داری صحیح می باشند. در صورت استفاده نادرست از موتور های سوختی قطعا آسیب خواهند دید و از آن جایی که قیمت بالایی دارند هزینه زیادی را تحمیل می کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه روشن کردن یک موتور سوختی الکلی (نیترو) از نوع دو زمانه صحبت کنیم. همانطور که می دانیم موتور های دو زمانه روش خاصی برای استارت شدن دارند که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد. شما برای روشن کردن یک موتور نیترو دو زمانه احتیاج به تجهیزاتی همچون استارتر الکتریکی موتور، باتری سر شمع و سوخت مناسب خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید.
مفهوم Lean و Rich در موتور سوختی چیست؟
همانطور که می دانیم برای ایجاد فرآیند احتراق علاوه بر سوخت و جرقه به هوا نیز احتیاج است. در یک موتور احتراقی نیز ترکیبی از سوخت و هوا وارد موتور می شود. نسبت این ترکیب چقدر است؟ در یک موتور سوختی به صورت استاندارد نسبت سوخت به هوا برابر با ۱ به ۱۵ می باشد یعنی به ازای هر ۱ واحد سوخت ۱۵ واحد هوا مورد نیاز است. هرگاه تنظیمات موتور به گونه ای باشد که سوخت بیش از این مقدار باشد اصطلاحا می گویند موتور در حالت Rich قرار دارد (سوخت زیاد است) و هرگاه نسبت سوخت به هوا کمتر از این مقدار باشد موتور در حالت Lean قرار داشته و سوخت کم است. زمانی که یک موتور در حالت Rich قرار دارد در ماکزیمم گاز موتور دارای دور موتور کمتری بوده و راندمان موتور پایین می باشد. در این حالت مقدار زیادی روغن از اگزوز موتور به بیرون پرتاب می گردد. در صورتی که موتور در این حالت کار کند آسیبی به آن وارد نخواهد شد اما مقدار زیادی سوخت به هدر می رود. موتوری که در حالت Lean کار می کند به این خاطر که روغن کاری مناسبی در آن انجام نمی شود زود مستهلک شده و طول عمرش کاهش می یابد. سعی کنید موتور سوختی خود را حتی برای لحظاتی در این وضعیت قرار ندهید.
استارت کردن موتور سوختی نیترو
اتصالات رادیو کنترل را متصل کرد و رادیو را روشن نمایید. استیک گاز رادیو را تا آخر بالا ببرید. شیر سوزنی را کامل بسته و به میزان ۲ دور کامل باز نمایید. انگشت خود را بالای دهانه کاربراتور گذاشته و آن را مسدود نمایید. با چوب دستی چند بار به صورت سریع ملخ را بر خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا مسیر حرکت سوخت از شیلنگ تا دهانه کاربراتور را مشاهده نمایید. پس از این که سوخت به دهانه کار براتور رسید ۳ الی ۴ بار دیگر ملخ را چرخانده تا سوخت وارد موتور شود. انگشت خود را از روی دهانه کاربراتور بردارید. استیک گاز رادیو را کم کنید تا استوانه درون کاربراتور در حال بسته شدن است. آنقدر گاز را کم کنید تا دهانه استوانه به اندازه ۱٫۶ تا ۲ میلی متر باز بماند.
اگر مشاهده کردید که سوخت از شیلنگ در حال بازگشتن به باک است مشکی نیست. باتری سر شمع را به شمع متصل کنید. اطراف ملخ هواپیما را خلوت کرده و موانع را بردارید. حال ملخ را آرام بچرخانید تا مرحله کمپرس شدن پیستون را احساس کنید. حال با چوب دستی چرخش سریعی به ملخ بدهید تا موتور روشن شود. اگر روشن نشد چند بار این کار را تکرار کنید. در صورتی که بخواهید از استارتر الکتریکی موتور استفاده نمایید نیازی به سوخت رسانی اولیه نیست. فقط باتری سر شمع را متصل کرده و ملخ را به اندازه یک سوم دور کامل چرخانده تا پیستون در وضعیت تراکم قرار گیرد. حال استارتر را به اسپینر چسباندن و استارت کنید. استارتر را در حالت روشن به اسپینر نچسبانید.
در ویدیو زیر می توانید نحوه روشن کردن یک موتور سوختی نیترو را به طور کامل مشاهده نمایید.