فروشگاه کاسپین هابی
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

نحوه بالانس کردن هواپیمای مدل

بالانس کردن هواپیمای مدل

مرکز ثقل هواپیما چیست؟ به نقطه ای گفته می شود که می بایست تنظیمات مرکز ثقل هواپیما را در آن نقطه انجام داد. شاید از مهمترین مراحل آماده سازی یک هواپیمای مدل بالانس کردن آن باشد. در صورتی که یک هواپیمای مدل بالانس نباشد پرواز خوبی نخواهد داشت و یا شاید اصلا نتواند از زمین بلند شود. برای اینکه یک هواپیمای مدل بتواند پرواز کند می بایست وزن آن به صورت مناسب بر روی سطح آن پخش شود. در واقع باید مرکز ثقل هواپیما (CG) در مکان درستی تنظیم شود. در صورتی که مرکز ثقل هواپیمای مدل تنظیم نشود هواپیما ممکن از رو به جلو، عقب و یا طرفین متمایل شده و پرواز صحیحی نداشته باشد و همین امر موجب عدم توانایی خلبان در کنترل صحیح مدل شده و ممکن است مدل دچار کرش شود. در این مقاله به نحوه بالانس کردن هواپیمای مدل خواهیم پرداخت.

تعریف مرکز ثقل (CG) در هواپیمای مدل

مرکز ثقل هواپیما چیست؟ مرکز ثقل یا مرکز جرم در هر جسم به نقطه ای گفته می شود که می توان از نظر فیزیکی تمام جرم جسم را در آن نقطه در نظر گرفت و تمامی معادلات فیزیک را برای آن نقطه نوشت. زمانی که هواپیما پرواز می کند برآیند نیروهای وارده از طرف جریان هوا بر سطح هواپیما در نقطه ای است که می بایست مرکز ثقل هواپیما در آنجا باشد. این نقطه توسط طراحان هواپیما محاسبه می شود و شما کافی است پس از ساخت مدل، وزن هواپیما را به گونه ای پخش کنید که مرکز ثقل هواپیما دقیقا روی نقطه توصیه شده توسط طراح مدل قرار گیرد.

در صورتی که شما از کیت های آماده استفاده کنید مکان نقطه ثقل در آن مشخص است و در صورتی که از نقشه مدل برای ساخت استفاده می نمایید مکان نقطه ثقل در نقشه مشخص شده است. در بین انواع هواپیمای مدل تعیین مرکز ثقل مدل های با بال مستطیلی بسیار ساده تر از مدل های با بال مثلثی می باشد. همیشه به یاد داشته باشید قبل از این که بخواهید مدل خود را بالانس نمایید در ابتدا تمامی تجهیزات را بر روی آن بسته و سپس اقدام به بالانس نمودن آن کنید و هرگز پس از بالانس کردن مدل تجهیزی به آن اضافه نکنید زیرا بالانس مدل بر هم می خورد (در صورتی که بخواهید چیزی به مدل اضافه کنید حتما دوباره مدل را بالانس کنید)

بالانس کردن هواپیمای مدل

بالانس کردن مدل در دو محور انجام می گیرد. یکی در جهت افقی حول محور بال و دیگری حول محور رول که همان راستای شفت موتور هواپیما می باشد که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

بالانس افقی هواپیمای مدل (تنظیمات مرکز ثقل)

برای بالانس کردن مدل در راستای محول بال می بایست از بالانسر مدل استفاده نمود اما به جز آن راحتترین و دقیق ترین روش برای تراز نمودن مدل در این راستا استفاده از انگشتان دست است. برای انجام این کار شما باید انگشتان اشاره خود را در طرفین بال ها و روی خط عرضی که مرکز ثقل از آن عبور می کند قرار دهید و در همین حالت هواپیما را از زمین بلند کنید. در این حالت اگر هواپیما بالانس باشد باید کاملا به صورت افقی قرار گیرد. اگر دم به سمت پایین آمد یعنی دم هواپیما سنگین است و اگر دماغه هواپیما به سمت پایین آمد یعنی دماغه سنگین است.

شما در ابتدا می بایست تمامی تجهیزات را به هواپیما متصل کرده و سپس اقدام به بالانس کردن آن نمایید. در صورت تراز نبودن مدل می توانید با جابه جایی قطعات مانند باتری و یا باک سوخت به تعادل کافی برسید زیرا این اجزا جزء سنگین ترین قطعات هواپیما محسوب می شوند. پس از مشخص کردن مکان باتری و یا باک سوخت و مطمئن شدن از ایمن بودن آن مکان می توانید اقدام به محکم نمودن آن در جای خود نمایید. در صورتی که امکان جابه جایی اجزای مدل وجود نداشت و همچنان مدل تراز نبود می توانید از وزنه های بسیار کوچک استفاده نمایید.

بالانس کردن هواپیمای مدل

بالانس هواپیمای مدل حول محور رول (تنظیمات مرکز ثقل)

در صورتی که مدل شما به لحاظ عرضی بالانس نباشد هواپیما در حین پرواز به یک سمت کج می شود و همین امر کنترل آن را با مشکل مواجه می نماید. البته معمولا بالانس نبودن در این حالت برای مدل های با طول بال بلند اتفاق می افتد. برای بالانس نمودن هواپیمای مدل در جهت عرضی کافیست دو عدد نخ یا طناب به روی محور موتور و قسمت دم متصل نمایید و هواپیما را توسط این دو نخ بلند کنید به صورتی که مدل قابلیت حرکت آزادانه حول محور رول را داشته باشد. در صورتی که هواپیما به یک سمت متمایل شد می توانید با اضافه کردن وزنه ای کوچک به طرف دیگر این مقدار اضافه وزن را جبران نموده و مدل را بالانس نمایید. این عمل را مکررا انجام دهید تا مدل به صورت کامل تراز شود.

بالانس کردن هواپیمای مدل

 

در ویدیوی زیر با نحوه بالانس کردن هواپیمای مدل آشنا خواهید شد

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*