معرفی قطعات مکانیکی ماشین های کنترلی

معرفی قطعات مکانیکی ماشین های کنترلی
یکی از مهمترین بخش در سرگرمی های رادیو کنترلی ماشین های آرسی هستند. دنیای ماشین های آرسی بسیار بزرگتر از آن چیزی است که بتوانید تصور کنید. طیف گسترده ای از ماشین های کنترلی در کلاس های متفاوت در بازار موجود است که هر یک دارای طراحی خاص و منحصر به فرد خود هستند. از این رو تعمیرات ماشین های کنترلی و پیدا کردن قطعات یدکی آن ها همواره یکی از چالش های تعمیرکاران این حوزه بوده است. در این مقاله به بررسی قطعات مکانیکی ثابت و متحرک ماشین های کنترلی خواهیم پرداخت. عمده قطعات در ماشین های مختلف مشترک هستند اما ممکن است در ظاهر دارای تفاوت هایی باشند. به طور کلی قطعات مکانیکی ماشین های آرسی را از پلاستیک، فلز و فیبر کربن می سازند. ماشین های کوچک و آماتور معمولا از قطعات پلاستیکی و ماشین های بزرگ و حرفه ای بیشتر از قطعات فلزی استفاده می کنند. اگر به حوزه تعمیرات ماشین های کنترلی علاقه دارید مقاله زیر می تواند یک نگاه کلی در خصوص آشنایی با قطعات و وظایف هر کدام به شما بدهد.

A-Arm:

قطعه متصل کننده بین چرخ ماشین کنترلی و شاسی را a-arm یا suspension arm یا همان “طبق” میگویند.

A-Arm

Anti-Roll Bar:

رابط هایی هستند که طبق های (suspension arms) چپ و راست ماشین های کنترلی را به یکدیگر متصل می کنند که به منظور جلوگیری از خم شدن ماشین و افزایش هدلینگ در سر پیچ ها میشود. آنتی رول بار های نازک تاثیر کمتر و آنتی رول بار های با قطر بیشتر تاثیر بیشتری خواهند داشت، این قطعه برای ماشین های آنرود در سطح صاف با چسبندگی بالا بسیار ابزار کارآمدی است. نام دیگر این قطعه Anti-Sway Bar می باشد.

Anti-Roll Bar

Ball cup :

قطعه کوچک پلاستیکی “کاسه مانند” که در انتهای اتصالات قابل تنظیمی مثل رابط فرمان نصب می شوند.

Ball cup

Ball End :

نقطه اتصالاتی هستند که به واسطه قطعات دایره شکل فلزی قرار گرفته داخل آن امکان ایجاد انعطاف زیادی برای آن اتصال فراهم می سازد.

Ball End

Bell crank :

مکانیزمی در سیستم فرمان ماشین های کنترلی است که نیروی سرو (SERVO) را به میله فرمان می رساند . این مکانیزم با توجه به نوع ماشین در اشکال و ابعاد متفاوتی طراحی می شود.

Bell crank

Bulk head:

به بخشی از ساختار اصلی در قسمت جلوی ماشین های آرسی می گویند که بر روی شاسی نصب شده و قطعات دیگر بر روی آن نصب میشود . به عنوان مثال قطعاتی همچون ShockTower، نیم شاسی بالا و طبقها را بر روی BulkHead که بر روی شاسی قرار گرفته است نصب میکنند .

Bulk head

Camber Link:

اتصالی است که به واسطه آن می توان زاویه Camber ماشین را تنظیم کرد.

Camber Link

Chassis (شاسی):

چهارچوب و پلتفرم اصلی ماشین که تمامی قطعات دیگر بر روی آن نصب می شود و معمولاً از آلومینیوم، پلاستیک و یا فیبر کربن ساخته می شود.

Chassis

Clutch Bell:

عملکرد Clutch Bell در ماشین های بنزینی و نیترو مشابه عملکرد Pinion در ماشین های الکتریکی است. در واقع Clutch Bell قطعه ای است که بر روی شفت خروجی موتور سوار شده و با بالا رفتن دور موتور، کلاچ ها با قسمت داخلی Clutch Bell درگیر شده و نیروی موتور را به گیربکس یا دیفرانسیل مرکزی ماشین منتقل می کند.

Clutch Bell

Clutch Shoes:

به کفشک هایی می گویند که به عنوان کلاچ بر روی Flywheel نصب شده و با بالا رفتن دور موتور , بواسطه نیروی گریز از مرکز , باز شده و بعد از متصل شدن به clutch bell نیروی موتور را به گیربکس انتقال میدهد .

Clutch Shoes

CVD:

CVD مخفف Constant Velocity Drive می باشد. CVD ها نسل جدید شفت های Dog Bone هستند که با طراحی جدیدتر با دقتی بالاتر نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کنند.

CVD

Differential (Diff) (دیفرانسیل):

دیفرانسیل‌ها قسمتی از مکانیزم انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌های قرار گرفته در یک محور , بتوانند با سرعت‌های مختلف و با نیرویی تقریباً مساوی بچرخند . همچنین در ماشینهای حرفه‌ای کنترلی میتوان با تغییر گرانروی روغن داخل دیفرانسیل , نسبت تقسیم نیرو بین دو چرخ در یک محور را کنترل نمود .در صورت عدم وجود دیفرانسیل در یک ماشین , پیچیدن و دور زدن بسیار دشوار و سخت میشود.

Differential

Dog bone:

به شفت هایی می گویند که قدرت موتور را از گیربکس به دیفرانسیل و یا از دیفرانسیل به چرخ های منتقل می کنند.

Dog bone

Flywheel:

یک چرخ آلومینیومی که در ماشین های نیترو پشت Clutch Bell است و کلاچهای ماشین روی آن نصب میشود . این قطعه مستقیماً روی میل لنگ نصب شده و گاهاً برای روشن کردن موتور با استارتر باکس از آن استفاده میشود .

Flywheel

Gear Differential(دنده دیفرانسیل):

در دیفرانسیل ماشین های کنترلی از چرخ دنده هایی استفاده شده که به دیفرانسیل اجازه میدهد نیرو را بین چرح چپ و راست تقسیم کند و به عبارتی دو چرخ در یک محور در زمان پیچیدن , تعداد دور متفاوتی بزنند .

Gear Differential

Header:

یک قطعه خم شده از لوله آلومینیومی مورد استفاده در خودروهای Nitro که گازهای خروجی اگزوز را از موتور به تیون پایپ یا اگزوز منتقل می کند.

Header

Heat Sink:

از یک ماده رسانای گرما (معمولاً آلومینیوم) ساخته شده است . هیت سینکها مانند رادیاتورهای هواخنک کارمیکنند و برای پخش گرما در سطح افزایش یافته استفاده می شود. از این قطعه برای خنک کاری موتور های الکتریک استفاده می شود.

Heat Sink

Hinge Pin:

یک پین مستقیم از فولاد یا تیتانیوم که به بازوهای تعلیق اجازه حرکت لولایی می دهد.

Hinge Pin

Hub Carrier:

قطعاتی در سیستم تعلیق هستند که بلبرینگ ها و قسمت انتهای پلوسها در قسمت سرچرخ را نگه می دارند .

Hub Carrier

Hydra-Drive:

یک کلاچ با حالتی لغزنده است که با تنظیم مقدار فشار فنر روی آن میتوان مقدار هرزگرد مورد نیاز را تنظیم کرده و از شوکهای ناگهانی وارد شده ناشی از پرش‌ها و … به گیربکس و موتور جلوگیری کرد .

Hydra-Drive

Kingpin:

پین لولا که بلوک فرمان روی آن می چرخد.

Kingpin

Knuckles  :

قطعه ای که معمولاً در ماشینهای واقعی بنام سگ دست شناخته میشوند . رینگ و لاستیک در محور جلو نیز بر روی این قطعه نصب میشود و بواسطه اتصال به میله فرمان , جهت‌گیری ماشین در مسیر پیست را مشخص میکند .

Knuckles

Muffler:

قطعه ای متصل به خروجی اگزوز موتور برای کاهش صدای موتور (گازهای خروجی) استفاده میشود.

Muffler

One-Way:

به دیفرانسیل جلو یک طرفه اشاره دارد. معمولاً در دیفرانسیل جلوی ماشین های دریفت از این نوع دیفرانسیل استفاده میشود . این دیفرانسیل‌ها یک طرفه و قفل بوده و در زمان انتقال قدرت رو به جلو , قدرت را با مقدار مساوی به چرخهای چپ و راست منتقل میکند اما در ازای آن، کارایی ترمزها را کاهش می دهند (فقط ترمز زدن روی لاستیک های عقب) و در زمان ترمزگیری بصورت خلاص میچرخند .

One-Way

Outdrive:

قطعه ای که در دو طرف دنده دیفرانسیل سوار می شود و نیرو را به گاردان یا پلوس ها منتقل می کند.

Outdrive

Planetary Gear Differential (دیفرانسیل دنده سیاره ای)

نوعی دیفرانسیل که دارای دنده های کوچکی است که در اطراف چرخ دنده محرک مرکزی می چرخند.

Planetary Gear Differential

Servo Saver :

معمولاً یک اتصال که از فنر برای جذب شوک یا ضربه ناگهانی ناشی تصادفات و … استفاده میکند و رابطی بین میل فرمان و خود سروو است. این قطعه به جلوگیری از شکستن دنده های داخل سروو کمک می کند .

Servo Saver

Shock Piston :

دیسک پلاستیکی (یا نایلونی) کوچکی که داخل بدنه کمک فنر بالا و پایین حرکت می کند. در این دیسکها از سوراخ هایی با اندازه های مختلف برای تنظیم سرعت فشرده شدن و برگشت کمک فنر استفاده می کند .

Shock Piston

Shock Tower (Damper Plate) : برج تنظیم کمک فنر (صفحه دمپر)

هدف اصلی این قطعه , انتقال نیرو و فشار وارده از کمک فنرها به بخش مستحکمی از شاسی ماشین است . فیبر کربن و آلومینیوم هر دو از موادهای محبوب برای استفاده و ساخت برج های کمک فنر هستند .

Shock Tower

Skid Plate :

صفحه ای که معمولاً از پلاستیک، آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته می شود و از قسمت زیرین خودرو محافظت می کند. به طور معمول در وسایل نقلیه آفرود استفاده می شود .

Skid Plate

Slipper Clutch : اسلیپر کلاچ

این سیستم (که عمدتاً در وسایل نقلیه آفرود یافت می شود) به مجموعه چرخ دنده اجازه می دهد تا تحت بارهای بیش از حد بلغزد. این سیستم از موتور ماشین در برابر شوکهای ناگهانی محافظت می‌کند و در صورت تنظیم مناسب، به کنترل خودرو بر روی سطوح لغزنده کمک می‌کند .

Slipper Clutch

Spoiler :

اسپویلر که اغلب به عنوان بال شناخته می شود، هوای جریان یافته روی بدنه را مختل می کند تا نیروی رو به پایین روی خودرو ایجاد شود .

Spoiler

Shock Absorber :

سیستم کمک فنر ماشین که به وسیله آن ضربات ناشی از ناهمواری های سطح زمین خنثی می گردد.

Shock Absorber

Spur Gear :

دنده ای که به واسطه آن دنده‌ی سر موتور به گیربکس یا دیفرانسیل مرکزی متصل میشود.

Spur Gear

Steering Knuckle:

بخشی از سیستم تعلیق جلوی خودرو که چرخ ها به آن متصل شده و به واسطه میل فرمان , جهت فرمان و حرکت ماشین را تعیین میکند . این قطعات معمولاً پلاستیکی بوده و در صورت نیاز امکان آپگرید آن به مدل آلومینیومی امکان پذیر میباشد .

Steering Knuckle

Tie-Rod:

مجموعه میله ای که برای اتصال فرمان و اتصالاتی که نیاز به تنظیم طول دارند استفاده می شود .

Tie-Rod

Top Deck:

قطعه ای که وظیفه آن تقویت شاسی و پایدار کردن هندلینگ ماشین RCمی باشد . آنها می توانند از جنس پلاستیک، فیبر کربن یا فلز (معمولاً آلومینیوم) باشند.

Top Deck

Tuned Pipe:

یک اگزوز بازطراحی و بهینه شده است که علاوه بر کاهش صدای موتور , با بهبود سرعت و حجم دود خروجی موتور , باعث افزایش توان در موتورهای نیترو می‌شود.

Tuned Pipe

Turnbuckle(ترن باکل)

یک میله دو سر رزوه‌ شده است که رزوه‌های دو سر آن نیز بر خلاف یکدیگر ساخته شده است و معمولاً به عنوان میل فرمان و … که نیاز به تنظیم طول دارند استفاده می‌شود . بنابراین می‌توان بدون برداشتن میله از روی ماشین , تنظیمات را انجام داد. این میله ها با نام Tie-Rod نیز شناخته می شود.

Turnbuckle

Z-Bend

یک خم ساده Z شکل در انتهای سیم یک میله فشاری که برای اتصال میله فشاری به بازوی خروجی سروو استفاده می شود.

Z-Bend

فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من