ماشین کنترلی سوختی یا الکتریک؟

ماشین کنترلی سوختی یا الکتریک؟

اگر قصد تهیه یک ماشین کنترلی حرفه ای دارید اولین نکته ای که ممکن است فکر شما را به خود مشغول نماید این سوال است که به سراغ یک ماشین کنترلی الکتریک بروید و یا سوختی؟ همانطور که می دانید ماشین های آرسی به لحاظ پیشران از دو نوع موتور الکتریک و سوختی بهره می برد. موتور های الکتریک در دو نوع براش و یراشلس وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های مربوط به خود می باشد. موتور های سوختی نیز در دو نوع نیترو و بنزینی در بازار قابل تهیه است. هر کدام از این موتور ها در مقاله ای جدا با جزئیات بیشتری بررسی شده است. در این مقاله می خواهیم یک مقایسه کلی بین ماشین های کنترلی سوختی و الکتریک داشته باشیم و این دو را از زوایای مختلف با یکدیگر مقایسه نماییم. پارامتر هایی مانند قیمت تمام شده، توان موتور، سرعت عکس العمل، هزینه تعمیر و نگه داری و … از جمله معیار های سنجش ما خواهد بود.

مقایسه قیمت

اگر به دنبال یک ماشین کنترلی با قیمت مناسب و اقتصادی می گردید ما به شما ماشین های الکتریک را پیشنهاد می کنیم. به طور کلی قیمت موتور های الکتریک پایین تر از انواع موتور های سوختی است. از این جهت ماشین های الکتریک دارای قیمت پایین تری نسبت به ماشین های سوختی هستند.

مقایسه توان موتور

موتور های ماشین های سوختی در ابعاد بزرگ تر ساخته شده و دارای توان بالاتری نیز هستند. البته موتور های الکتریک نیز در توان های بالا تولید می شوند اما در مجموع قدرت ماشین های سوختی در برابر ماشین های الکتریک بالاتر می باشد. در بین ماشین های کنترلی سوختی نیز نوع بنزینی دارای توان بالاتری است.

سرعت عکس العمل موتور

به طور کلی تجهیزات الکتریک سرعت پاسخ دهی بیشتری به فرمان ها را دارا هستند. در ماشین های کنترلی نیز نوع سوختی عکس العمل سریعتری به فرمان شما خواهد داشت. موتورهای احتراقی اصولا عکس العمل کندتری نسبت به موتور های الکتریک دارند.

هزینه تعمیر و نگه داری

از آنجایی که موتور های سوختی دارای تعداد قطعات متحرک بیشتری نسبت به موتور های الکتریکی دارند لذا احتمال فرسودگی بیشتری در آن ها وجود دارد. از طرفی فرآیند تولید قدرت در موتور های سوختی همراه با احتراق و افزایش شدید دمای موتور خواهد بود لذا این موضوع نیز در فرسودگی سریعتر موتور های سوختی تاثیر زیادی خواهد داشت. بنابراین هزینه تعمیر و نگه داری موتور های سوختی بسیار بیشتر از موتور های الکتریک است. دقت کنید که تعمیر ماشین های سوختی اساسا یک تخصص بوده و نیازمند آموزش است. موتور های الکتریک اساسا نیاز به نگه داری خاصی ندارند.

هزینه سوخت

به طور کلی موتور های الکتریک مصرف سوختی ندارند و صرفا هزینه تعویض باتری هر چند سال یکبار می تواند تحت عنوان هزینه سوخت موتور های الکتریک تلقی شود که در مقابل هزینه سوخت ماشین های سوختی بسیار ناچیز است. علی الخصوص سوخت های نیترو دارای قیمت بسیار بالایی هستند.

در دسترس بودن قطعات

از آنجایی که تنوع و فراوانی ماشین های الکتریک در بازار بسیار بیشتر از ماشین های سوختی است و همچنین به خاطر قیمت پایین آن ها افراد زیادی اقدام به تهیه ماشین های الکتریک نموده لذا قطعات ماشین های الکتریک بیشتر در دسترس است. ماشین های سوختی به خاطر محدود بودن تعداد آن ها سخت تر می توان قطعات آن را پیدا کرد.

زمان راه اندازی

اصولا در ماشین های الکتریک پس از اتصال باتری می توانید شروع به استفاده از ماشین نمایید. اما در ماشین های کنترلی سوختی درد سر روشن کردن موتور باعث شده تا زمان راه اندازی آن بیشتر از ماشین های الکتریک باشد. در ماشین های نیترو نیز می بایست پس از سوختی گیری از وسیله ای به نام گرمکن شمع اقدام به گرم کردن شمع التهابی موتور نمایید که کار نسبتا پر درد سری است.

آلودگی صوتی

موتور های سوختی دارای سر و صدای بسیار زیادی (صدایی مانند موتور گازی) بوده که همین موضوع سبب شده که از این ماشین ها فقط بتوان در پیست های خارج از محدوده شهری استفاده کرد. در مورد ماشین های الکتریکی بی صدا بودن موتور آن ها سبب شده تا بتوانید به راحتی در محیط شهری از آن استفاده نمایید.

فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من