ملخ ها از اجزای بسیار مهم و حیاتی در هر هواپیمایی می باشد. ملخ های با کیفیت کارایی پرواز یک هواپیما را بالا می برد. ملخ نامناسب می تواند به موتور و سایر اجزای مدل آسیب برساند. حتما قبل از استفاده از ملخ از بالانس بودن آن اطمینان حاصل نمایید. به طور کلی انواع ملخ برای هواپیمای مدل سوختی و الکتریک وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد. ملخ ها دارای جنس های مختلفی همچون، چوبی، پلاستیکی، فیبر کربن و … می باشند که هر کدام قلق نصب مربوط به خود را دارا می باشند. در بین تمامی ملخ ها نوع پلاستیکی دارای کمترین راندمان و نوع فیبر کربن دارای بالاترین راندمان است. هرچه ملخ قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد و در حین پرواز خم شود راندمان کمتری خواهد داشت. در این مقاله به آموزش نصب انواع ملخ هواپیمای مدل خواهیم پرداخت.
طریقه نصب ملخ هواپیمای مدل
به طور کلی دو نوع ملخ از نظر جهت چرخش وجود دارند که به آن ها ملخ های پولر و یا پوشر گفته می شود. هر ملخی نهایتا می بایست در یکی از این دو دسته بندی قرار گیرد. ملخ های پولر (Puller) همیشه بر روی دماغه هواپیما و با روی بال و به سمت جلوی هواپیما نصب می شوند. این ملخ ها راستگرد بوده و در حین کار کردن هواپیما را با خود می کشد. این ملخ ها جریان هوا را از جلوی موتور گرفته و ب سمت عقب آن می رانند. دسته دیگر با نام پوشر (Pusher) بوده که معمولا در پشت مدل نصب می شوند و در چپ گرد نیز می باشند. این ملخ ها در حین کار کردن مدل را به جلو هل می دهند. این ملخ ها همیشه جریان هوا را از پشت موتور گرفته و به سمت جلوی موتور می فرستد. قبل از نصب ملخ باید به این موضوع توجه کنید که با توجه به نوع مدل و محل قرار گیری موتور از ملخ پولر استفاده کنید یا پوشر.
ملخ چوبی
از این ملخ ها معمولا برای مدل های سوختی سایز بزرگ استفاده می شود. قبل از نصب این ملخ مطمئن شوید که ملخ بالانس شده است. قطر سوراخ ملخ را بررسی کنید و ببینید با قطر شفت یکسان است یا خیر. اگر سوراخ ملخ چوبی بزرگتر از قطر شفت بود با استفاده از نوار سیلیکونی دور شفت موتور بپیچید تا سایز آن متناسب شفت گردد. اگر قطر سوراخ از شفت موتور کوچکتر بود با استفاده از ابزاری به نام پراپ ریمر (Prop reamer) قطر سوراخ را بزرگتر نمایید. البته اگر مهارت استفاده از دریل را داشته باشید می توانید با استفاده از دریل این کار را انجام دهید. ملخ را بر روی شفت قرار دهید و فیت نمایید. حال با دست شفت را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا مرحله تراکم پیستون را احساس کنید. حال بدون آنکه موقغیت شفت تغییر کند ملخ را در زاویه ساعت ۲ و ۸ قرار دهید. (برخی ساعت ۱۱ و ۵ را ترجیح می دهند) علت قرار دادن ملخ در این حالت این است که در لحظه استارت زدن موقعیت ملخ به گونه ای باشد که بتوان با دست آن را استارت نمود. واشر را بر روی ملخ قرار داده و پس از آن مهره را سفت کنید.
ملخ پلاستیکی
از جمله پر مصرف ترین ملخ های مورد استفاده در هواپیماهای مدل می باشند. اگر چه راندمان خیلی بالایی ندارند. اما بسیار ارزان قیمت هستند و در حین برخورد با زمین احتمال شکسته شدنشان پایین است. تقریبا تمامی ملخ های مورد استفاده در هواپیماهای مدل الکتریک پلاستسکی می باشند. همچنین برخی از مل های سوختی نیز از ملخ های پلاستیکی مناسب برای موتور های سوختی استفاده می نمایند. در اینجا می خواهیم در مورد نحوه نصب ملخ های پلاستیکی بر روی موتور های الکتریک صحبت کنیم. زمانی که شما یک ملخ الکتریک پلاستیکی تهیه می کنید به همراه آن تعدادی واشر پلاستیکی وجود دارد که دارای انواع سوراخ در سایز های مختلف هستند. بسته به سایز قطر شفت موتور الکتریک شما می بایست یکی از این واشر ها انتخاب نمایید. واشر را درون حفره هاب ملخ قرار دهید. (بهتر است از چسب ۱۲۳ قوی برای نصب واشر درون ملخ استفاده کنید) اگر هیچکدام از واشر ها هم سایز شفت موتور نبود یک واشر با سوراخ اندکی کوچکتر از قطر شفت موتور انتخاب کنید با استفاده از پراپ ریمر و یا دریل و با ظرافت بالا سوراخ را هم سایز شفت نمایید. ملخ را بر روی شفت قرار داده و واشر را روی ملخ گذاشته ئ مهره را سفت کنید.
نصب ملخ به همراه اسپینر
گاهی اوقات شاید شما بخواهید ملخ را به همراه اسپینر نصب نمایید. در این حالت می بایست در ابتدا صفحه پشتی اسپینر را درون شفت قرار دهید. معمولا صفحات پشتی اسپینر ها دارای حلقه های یدکی در سایز های مختلف بوده که می بایست با توجه به قطر شفت یکی را انتخاب نمایید. سپس ملخ را بر روی آن قرار دهید. پس از واشر و بعد از آن مهره را محکم کنید. در نهایت اسپینر مخروطی شکل را بر روی آن قرار داده و پیچ های آن را ببندید. به طور کلی با توجه به تنوع اسپینر ها و نحوه نصب های متفاوت می بایست روشی مناسب برای نصب هر اسپینر بیابید. در ویدیو زیر آموزش نصب یک ملخ به همراه اسپینر را مشاهده خواهید کرد.