زمانی که شما در مدل خود (ماشین، قایق، هواپیما) از موتور سوخت نیرو که همان موتور های الکلی دو زمانه است استفاده می کنید برای راه اندازی موتور حتما می بایست از تجهیزی به نام استارتر سر شمع یا باتری سر شمع موتور سوختی استفاده نمایید. از آن جایی که این موتور ها فاقد سیستم برق رسانی می باشند حتما می بایست از باتری سر شمع برای روشن کردن این نوع موتور ها استفاده نمود. در موتور های دو زمانه شمع به صورت التهابی می باشد و مانند شمع خودرو ها به صورت جرقه زن نیستند بنابراین برای راه اندازی این نوع شمع ها از گرمکن هایی به نام باتری سر شمع یا استارتر سر شمع استفاده می گردد. به طور کلی سه نوع استارتر یا گرمکن سر شمع در بازار وجود دارند که در ادامه به توضیح در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.
استارتر سر شمع موتور سوختی با کابل رابط
نوع اول استارتر هایی که برق مورد نیاز آن ها به وسیله یک سیم رابط تامین می گردد. در این حالت شما همیشه در هنگام استارت موتور می بایست در نزدیکی یک منبع تغذیه ثابت باشید تا بتوانید برق مورد نیاز استارتر را تامین نمایید که اندکی پر درد سر است.
استارتر سر شمع دارای باتری داخلی
نوع دوم استارتر هایی که دارای یک عدد باتری در داخل خود می باشند. این نمونه از نوع اول بهتر و کم درد سر تر می باشد.اما دارای چند نقطه ضعف می باشد. عمر باتری های به کار رفته در این نوع استارتر ها چیزی در حدود دو سال بوده و از زمانی که این محصول از کشور تولید کننده آن بخواهد به دست مشتری برسد تقریبا عمر باتری آن به پایان رسیده و در نهایت یک محصول با عملکرد ضعیف در اختیار مشتری قرار می گیرد و پس از مدتی می بایست باتری آن تعویض گردد و هزینه زیادی بابت آن پرداخت گردد.
استارتر سر شمع فاقد باتری
نوع سوم استارتر های سر شمع که فاقد باتری داخلی بوده و می توان به وسیله یک باتری قلمی معمولی آن را راه اندازی نمود. از آن جایی که قیمت باتری قلمی بسیار ناچیز می باشد پس از اتمام آن می توان به راحتی آن را تعویض نمود.
در ویدیو زیر یک نمونه استارتر سر شمع هواپیمای مدل به همراه نحوه عملکرد آن را مشاهده خواهید کرد.
2 thoughts on “استارتر سر شمع موتور سوختی چیست؟”
سلام هنوز استارت شمع موتور نیترو موجوده
سلام در این تاریخ موجود نیست