یکی از مسائلی که در مورد ماشین های کنترلی بسیار پر اهمیت است انتخاب یک رینگ و لاستیک مناسب برای ماشین می باشد. همانطور که می دانید لاستیک و رینگ ماشین های آرسی به مرور زمان دچار سایش و یا فرسودگی می شوند و در صورت عدم تعویض به موقع آن ها می تواند کیفیت حرکت آن را تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب یک تایر مناسب برای ماشین کنترلی می توان لذت استفاده از آن را بیشتر کند. در هنگام خرید تایر می بایست به سایز، جنس تایر و الگوی آج آن توجه نمایید تا با سطح پیست سازگار باشد. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات جامعی از انواع تایر ماشین های کنترلی از جمله انواع تایر، جنس تایر، سایز و … ارائه شود تا بتوانید بهترین گزینه را برای ماشین خود انتخاب نمایید.
انواع آج تایر ماشین های کنترلی
- Slick (نرم) : این نوع تایر ها دارای سطح نرم و برای سطوح صاف مانند آسفالت طراحی شده اند. سطح نرم این لاستیک ها به ماشین اجازه حرکت با سرعت بالا را می دهد. اگر می خواهید در مسابقات ریسینگ با پیست آسفالت شرکت کنید لاستیک های slick بهترین گزینه برای شما هستند.
- Spiked (میخ دار) : این نوع تایر ها دارای بر آمدگی هایی میخ مانند بر روی سطح خود بوده و برای زمین های ناهموار مانند علفزار، خاکی یا گل آلود که نیازمند اصطکاک بالاتر هستند مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این نوع تایر به شما اطمینان می دهد که ماشین شما در زمین ناهموار نیز کنترل خود را از دست نمی دهد. (شن و ماسه ، خاک رس، سطوح شیار دار)
- Mini Pin (مینی پین) : سطح تایر این لاستیک های دارای پین های ریز بوده که به ماشین اجازه می دهد در زمین های پرزدار مثل فرش، موکت و یا چمن مصنوعی به راحتی حرکت کند. این نوع تایر ها چسبندگی خوبی با سطوح پرزدار ایجاد کرده و مانع از کاهش سرعت ماشین می شود.
- Mini Spiked : این نوع تایر ها در اصطلاح همه کاره بوده و برای اکثر سطوح مناسب هستند. این نوع تایر ها به گونه ای طراحی شده تا تعادلی بین میزان چسبندگی و سرعت ماشین ایجاد نماید. این نوع تایر ها برای پیست های مختلط که دارای انواع سطوح مختلف هستند مناسبند.
انتخاب میزان سختی تایر (جنس تایر)
- تایر های فومی (foam tiers) : این نوع تایر ها که بسیار نرم می باشند به سرعت دچار فرسودگی می شوند. از این لاستیک ها می توانید در شرایط دمایی پایین استفاده کنید تا چسبندگی لاستیک به سطح زمین حفظ گردد. از این لاستیک ها برای سطوح صاف استفاده می شود. میزان چسبندگی این تایر ها بسیار بالاست.جنس این تایر ها از فوم بوده در دسته بندی تایر های soft قرار می گیرند.
- تایر های لاستیک مصنوعی (Synthetic tires) : میزان سختی این تایر ها در حد متوسط بوده و برای زمین هایی با رطوبت متوسط و خاکی استفاده می شود. از این نوع تایر برای محیط هایی با دمای متعادل استفاده می شود. میزان چسبندگی این تایر ها در حد متوسط بوده و در دسته بندی تایر های Medium قرار می گیرند.
- تایر های لاستیک طبیعی (Natural tires) : این تایر ها به خاطر سختی بالا دیرتر دچار فرسایش شده و طول عمر طولانی تری دارند و برای محیط های با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از این تایر ها بخاطر قابلیت لیز خوردن بالا می توان برای مسابقات دریفت استفاده نمود. میزان چسبندگی این تایر ها بسیار کم بوده و در دسته بندی تایر های Hard قرار می گیرد.
تاثیر تعویض رینگ و لاستیک در سرعت و شتاب ماشین کنترلی
همانطور که در خودروهای واقعی تغییر پهنا و اندازه چرخها بر شتاب، هندلینگ و سرعت نهایی تأثیرگذار است، در دنیای جذاب ماشینهای کنترلی نیز این موضوع صادق است. اولین موردی که باید هنگام خرید لاستیک به آن توجه کنید، کیفیت مواد استفادهشده، شرکت سازنده لاستیک و همچنین طول عمر آن است. همچنین، گریپ یا همان چسبندگی لاستیک نیز یکی از معیارهای مهم در انتخاب لاستیک مناسب است. هر چه لاستیک پهنتر باشد، فشار بیشتری بر سروو موتور و دیفرانسیلها وارد میشود. در عوض، هندلینگ ماشین شما بهبود مییابد و احتمال چپ کردن ماشین کمتر میشود. پهنتر بودن لاستیک باعث میشود سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر شود، که این امر به چسبندگی بهتر ماشین در پیچها و هنگام صخرهنوردی کمک میکند. البته، پهنتر بودن لاستیک مصرف باتری را افزایش میدهد و سرعت را کاهش میدهد. هر چه قطر چرخ بیشتر باشد، شتاب اولیه کمتر و سرعت نهایی (تاپ اسپید) ماشین کنترلی بیشتر خواهد بود. افزایش قطر لاستیک به میزان ۱.۵ سانتیمتر میتواند سرعت ماشین کنترلی شما را حدود ۵ تا ۸ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.