موتور های سوختی از جمله تجهیزات بسیار مهم و حساس در صنعت آرسی به حساب می آیند. نگهداری مناسب و اصولی جزء لاینفک موتور های سوختی هواپیمای مدل می باشد. در صورتی که از این موتور ها به درستی استفاده نشود قطعا آسیب خواهند دید. در صورتی که در زمان مناسب این موتور ها سرویس نشوند گرد و خاک و ناخالصی ها می تواند سبب آسیب جدی به آن ها شود. در این مقاله به آموزش سرویس کاری یک موتور سوختی نیترو که برای مدت زمان طولانی استفاده نشده است خواهیم پرداخت. اجزای متحرک داخلی این موتور سوختی به دلیل وجود ناخالصی ها قفل شده و حرکت نمی کند. در ادامه به نحوه باز کردن تمامی قطعات این موتور سوختی و تمیز کاری آنها خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که این موتور سوختی از نوع رینگی می باشد.
آموزش سرویس کاری موتور سوختی نیترو
اگر بخواهیم به طور خلاصه به بیان تمامی فرآیند های انجام شده جهت سرویس کاری این موتور بپردازیم در ابتدا می باشد تمامی قطعات این موتور را باز کرده و سپس با استفاده از فرچه سیمی بخش هایی که زنگ و ناخالصی به آن ها چسبیده تمیز نمایید. پس از آن با استفاده از آب و پودر رختشویی محلول شوینده ساخته و کلیه قطعات را با یک برس کاملا بشویید. پس از آن اقدام به خشک کردن سریع تمامی قطعات با استفاده از سشوار کنید و در انتها قطعات خاص را روغنکاری و سپس موتور را ببندید.
باز کردن قطعات
در ابتدا با استفاده از آچار شمع اقدام به باز کردن شمع موتور نمایید.
پس از آن اقدام به باز کردن پیچ های سر سیلندر کنید. سر سیلندر را جدا نکنید.
پس از آن اقدام به باز کردن پیچ نگه دارنده کاربراتور نموده و پس از آن اقدام به جدا نمودن کاربراتور و واشر پشت آن نمایید.
حال کل موتور و کاربراتور را به یکباره در داخل یک ظرف پر از سوخت نیترو قرار دهید. درب ظرف را ببندید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند.
اقدام به خروج موتور از ظرف سوخت نموده و سوخت هایی که به داخل موتور نفوذ کرده را از آن خارج نمایید. پس از آن اقدام به باز کردن درپوش پشتی موتور نمایید.
سپس پیچ های در پوش جلوی موتور را باز کنید. در پوش را جدا نمایید.
دیوار درپوش جلویی موتور را حرارت دهید تا منبسط شود و بتوانید میلنگ را از آن خارج کنید. پس از حرارت دادن با استفاده از یک چکش کوچک به آرامی بر روی سر شفت ضربه بزنید تا میلنگ خارج شود.
پس از خروج شفت بلبرینگ ها قابل رویت است. همانطور که بدنه درپوش داغ است با استفاده از یه میله بلبرینگ ها را جدا کنید.
پس از آن خار های پین پیستون را خارج و میله رابط را جدا نمایید. با ضربه کوچک پین بیستون را خارج کنید.
میله رابط را از پیستون جدا کنید.
تمیز کردن بدنه با فرچه سیمی
با استفاده از فرچه سیمی اقدام به تمیز کاری بدنه موتور نمایید.
شستن قطعات با آب و کف
در یک تشت آب محلول شوینده آب و پودر رختشویی درست کرده و با استفاده از یک برس اقدام به شستن تمام قطعات نمایید.
خشک کردن قطعات با سشوار
سپس با استفاده از یک سشوار اقدام به خشک کردن تمامی قطعات موتور نمایید.
روغنکاری قطعات
بلبرینگ ها، پیستون، رینگ پیستون و سایر قسمت ها را روغنکاری نمایید.
در انتها اقدام به بستن تمامی اجزای موتور نمایید.
کار سرویس موتور به پایان رسیده است. تمامی مطالب بیان شده در بالا را می توانید کامل تر، مرحله به مرحله و با جزئیات بسیار بالایی در ویدیو آموزشی زیر مشاهده نمایید.