از دیگر تجهیزات مورد استفاده در هواپیماهای مدل، هلیکوپتر مدل، قایق، کوادکوپتر و ماشین کنترلی الکتریک اسپید کنترلر ها یا ESC ها می باشند. از این برد الکترونیکی جهت کنترل دور موتور های براشلس استفاده می شود. بدون وجود اسپید کنترلر امکان استفاده از موتور براشلس در هواپیمای مدل وجود ندارد. همچنین در اسپید کنترل ها یک خروجی ۵ ولتی دی سی برای تغذیه رسیور نیز وجود دارد. از طرفی اسپید کنترل ها تجهیزات گران قیمتی محسوب می شوند و اگر از آن ها به درستی محافظت نشود امکان سوختن آن ها وجود دارد. زمانی که جریان بسیار زیادی از اسپید کنترل کشیده شود دمای ترانزیستور های ماسفت موجود بر روی آن ها بالا رفته و احتمال سوختن آن ها وجود دارد. همچنین اگر تهویه مناسب برای اسپید کنترل وجود نداشته باشد امکان سوختن آن مخصوصا در فصول گرم سال وجود دارد. در این مقاله به آموزش نحوه تعمیر اسپید کنترل های موتور های براشلس هواپیمای مدل خواهیم پرداخت. قبل از عیب یابی برد ابتدا تمامی سیم ها و اتصالات خارجی آن را چک کنید و پس از آن به سراغ خود برد بروید.
نحوه تعمیر اسپید کنترل هواپیمای مدل
برد اسپید کنترل هایی که در بازار موجود است بسیار پیچیده تر از آن است که یک فرد مبتدی بتواند به تمامی جوانب و پیچیدگی های آن مسلط باشد. اما تعمیر یک برد اسپید کنترل بسیار ساده تر از آن است که فکرش را می کنید. بر روی دو طرف برد یک اسپید کنترل تعداد بسیار زیادی قطعه از جمله خازن، مقاومت، ترانزیستور، آی سی و … وجود دارد. اما خوشبختانه باید بگوییم که که بالای ۹۰ درصد اوقات فقط یکی از این قطعات است که می سوزد. اگر بر روی یک طرف برد اسپید کنترل دقت کنید خواهید دید که تعدادی قطعه بزرگ سیاه رنگ و یک شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به این قطعات ترانزیستور های ماسفت می گویند. در اکثر موارد با جریان کشی بیش از حد از اسپید کنترل یکی از این قطعات به حالت نیم سوز در آمده و یا کاملا می سوزند. در شکل زیر می توانید این ترانزیستور های ماسفت را مشاهده نمایید.
همانطور که در شکل نشان داده شده است ترانزیستور های ماسفت در سه ردیف ۱۲۳ در کنار یکدیگر قرار دارند. معمولا ماسفت های موجود در ردیف ۱ ندرتا آسیب می بینند اما ماسفت های ردیف ۲ و ۳ در اکثر موارد می سوزند. نکته جالب اینجاست که ماسفت های موجود در هر ردیف دارای مشخصات یکسان هستند. برای اینکه متوجه شویم کدام ماسفت سوخته شما می بایست از مولتی متر استفاده کنید. مقاومت دو پایه چپ و راست ماسفت های هر ردیف را اندازه بگیرید و با هم مقایسه کنید. هر کدام که اختلاف فاحشی با بقیه داشت به احتمال بسیار زیاد سوخته است. بدین طریق می توانید ماسفت سوخته را پیدا کنید. ماسفتی دقیقا با مشخصات ماسفت سوخته را جایگزین قبلی نمایید. می توانید از برد های اسپید های سوخته استفاده کنید و یا از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه نمایید. همانطور که بیان شد در اکثر موارد ترانزیستور های ماسفت به دلیل افزایش دمای بیش از حد آن ها می سوزند و شما می بایست آن ها را تعویض نمایید.
در حین جدا کردن ماسفت آسیب دیده توسط هویه دقت کنید که به برد و یا قطعات دیگر آسیبی نرسد. در هنگام لحیم کاری ماسفت جایگزین دقت کنید که سه پایه ماسفت با هم ارتباط پیدا نکند. پس از اتمام مراحل تعویض قطعات و تست اسپید کنترل حتما صفحه فلزی یا سرامیکی برد را که از قبل بر روی ماسفت ها قرار داشت سر جایش قرار دهید. این صفحه وظیفه خنک کردن ماسفت ها را بر عهده دارد. این صفحه کاملا چسبیده به ماسفت هاست. برد را با یک سلفون نسبتا ضخیم پوشش دهید. دقت کنید در دو طرف برد فضایی برای ورود و خروج هوا بگذارید تا قطعات در حین کار خنک بمانند. تمامی مراحل بیان شده در این مقاله از جمله نحوه تشخیص ماسفت آسیب دیده، نحوه جدا کردن آن از برد و جایگزین کردن ماسفت سالم را می توانید در ویدیو آموزشی زیر به طور کامل مشاهده نمایید.
4 thoughts on “آموزش تعمیر اسپید کنترل”
سلام خیلی عالیند خیلی خوب توضیح دادین و زحمت کشیدین حتی فیلم تعمیر اسپید و گذاشتین فقط حیف فیلم زوم نمیشه جزییاتو بهتر ببینیم متشکرم
از حسن نظر جنابعالی متشکریم. تمامی تلاش فروشگاه کاسپین هابی ارائه محتوای کاربردی و سازنده است. هر آنچه که در ویدیو می بینید به صورت متن آورده شده است تا در صورت ابهام در ویدیو، مخاطب با مشکل مواجه نشود.
ممنون خیلی لطف کردید
درود بر شما …. بسیار ارزشمند بود سپاس از شما که زحمت این پست رو کشیدی