برخلاف موتورهای الکتریکی که از انرژی الکتریکی و باتری برای برای تولید توان استفاده می نمایند در موتور های سوختی از سوخت هایی مانند بنزین یا الکل استفاده می شود. سیستم تولید توان این نوع موتورها بر اساس احتراق می باشد. بسیاری از ماشین های کنترلی حرفه ای در جهان از موتور های سوختی استفاده می نماید. موتور های سوختی ماشین های آرسی به طور کلی به دو دسته موتور های نیترو و موتور های بنزینی تقسیم بندی می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. مهمترین تفاوت ظاهری که بین موتور های سوختی ماشین کنترلی با هلیکوپتر و هواپیما وجود دارد دستگیره هندل در ماشین کنترلی بوده که این دستگیره در هواپیما و هلیکوپتر وجود ندارد. در این مقاله به آشنایی با این موتورها خواهیم پرداخت.
موتور سوختی بنزینی ماشین کنترلی
موتور های بنزینی ماشین کنترلی از ترکیب بنزین و روغن استفاده می نمایند در حالیکه سوخت های نیترو از ترکیب متانول، روغن و ماده نیترومتان استفاده می نماید. تفاوت دیگر این موتور ها در شمع مورد استفاده در آن ها در موتور های بنزینی از شمع های جرقه زن استفاده می گردد. این شمع ها در موتور های خودرو نیز استفاده می گردد. در موتور های نیترو از شمع های التهابی استفاده می گردد. در ادامه این مقاله در مورد موتور های بنزینی هواپیمای مدل بیشتر توضیح خواهیم داد.
موتور های بنزینی ماشین کنترلی دارای راندمان بالاتری نسبت به موتور های نیترو می باشند. نحوه استارت کردن این موتور ها با دردسر کمتری همراه است. شما می توانید این موتور ها را در مدت زمان بسیار کوتاهی استارت کنید. سوخت این موتور ها به مراتب ارزان تر از موتور های نیترو می باشد. نکته جالب توجه در مورد موتور های بنزینی ماشین های آرسی این است که این موتور ها از شمع های جرقه زن به منظور ایجاد احتراق درون سیلندر استفاده می کنند. شمع های جرقه زن توسط یک سیستم جرقه زن تغذیه می شود. منبع ولتاژ این سیستم جرقه زن یک باتری است. این باتری می بایست شارژ شود تا بتواند توان لازم برای ایجاد جرقه در شمع را دارا باشد.
موتور سوختی نیترو ماشین کنترلی
این موتور ها از ۷۵ درصد پایه متانول به همراه ۲۵ درصد روغن کرچک به عنوان روان کننده استفاده می نمایند. موتور نیترو ماشین کنترلی از شمع های التهابی برای ایجاد انفجار در محفظه احتراق استفاده می کنند. این موتور ها می توانند به صورت دو زمانه و یا چهار زمانه باشند. جهت افزایش سرعت این نوع موتور ها به سوخت ترکیبی به نام نیترومتان اضافه می نمایند تا قدرت موتور را افزایش دهد. به این موتور ها در اصطلاح موتور های نیترو نیز گفته می شود. موتور های نیتروی ماشین کنترلی معمولا در توان های پایین تری نسبت به موتور های بنزینی تولید می شوند و برای ماشین هایی با ابعاد کوچک تر به کار می روند. درد سر استارت کردن موتور های نیترو بیشتر از موتور های بنزینی است. برای استارت کردن این موتور ها می بایست از گرمکن شمع استفاده نمود.
تعمیر و نگهداری موتور های سوختی ماشین کنترلی
اگر شما همواره از موتور سوختی خود درست استفاده کرده و توصیه های شرکت سازنده را جدی بگیرید و از موتور خود خوب نگه داری کنید قطعا عمر موتور سوختی شما افزایش پیدا خواهد کرد. در زیر نکاتی کلی و مهم در خصوص نگه داری موتور های سوختی ماشین کنترلی آورده شده است.
- همیشه موتور سوختی خود را تمیز نگهدارید حتی زمانی که از آن برای مدت طولانی استفاده نمی کنید.
- موتور سوختی خود را همواره خشک نگه دارید.
- همیشه بعد از استفاده از روغن موتور جهت روغنکاری موتور استفاده نمایید.
- همیشه میزان روغن سوخت خود را تنظیم کرده و متناسب با دستورالعمل شرکت سازنده موتور و نه بیشتر از آن استفاده نمایید.
- درصد نیترو موجود در سوخت شما بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده موتور باشد.
- همواره در حین خرید یک موتور سوختی تمامی لوازم یدکی و ابزار های مورد نیاز مانند لوله سوخت، سوخت و شمع یدکی، اگزوز و شاسی موتور را نیز خریداری نمایید.