آشنایی با موتور سوختی هلیکوپتر کنترلی

آشنایی با موتور سوختی هلیکوپتر کنترلی

برخلاف موتورهای الکتریکی که از انرژی الکتریکی و باتری برای برای تولید توان استفاده می نمایند در موتور های سوختی از سوخت هایی مانند بنزین یا الکل استفاده می شود. سیستم تولید توان این نوع موتورها بر اساس احتراق می باشد. برخی از هلیکوپتر های کنترلی حرفه ای در جهان از موتور های سوختی استفاده می نماید. موتور های سوختی هلیکوپتر کنترلی به طور کلی به دو دسته موتور های نیترو و موتور های بنزینی تقسیم بندی می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. در این مقاله به آشنایی با این موتورها خواهیم پرداخت.

موتور سوختی بنزینی هلیکوپتر کنترلی

بزرگترین تفاوت این موتور ها نوع سوخت مصرفی آن هاست موتور های بنزینی از ترکیب بنزین و روغن استفاده می نمایند در حالیکه سوخت های نیترو از ترکیب متانول، روغن و ماده نیترومتان استفاده می نماید. تفاوت دیگر این موتور ها در شمع مورد استفاده در آن ها در موتور های بنزینی از شمع های جرقه زن استفاده می گردد. این شمع ها در موتور های خودرو نیز استفاده می گردد. در موتور های نیترو از شمع های التهابی استفاده می گردد. در ادامه این مقاله در مورد موتور های بنزینی هواپیمای مدل بیشتر توضیح خواهیم داد.

موتور های بنزینی دارای راندمان بالاتری نسبت به موتور های نیترو می باشند. نحوه استارت کردن این موتور ها با دردسر کمتری همراه است. شما می توانید این موتور ها را در مدت زمان بسیار کوتاهی استارت کنید. سوخت این موتور ها به مراتب ارزان تر از موتور های نیترو می باشد. نکته جالب توجه در مورد موتور های بنزینی این است که این موتور ها از شمع های جرقه زن به منظور ایجاد احتراق درون سیلندر استفاده می کنند. شمع های جرقه زن توسط یک سیستم جرقه زن تغذیه می شود. منبع ولتاژ این سیستم جرقه زن یک باتری است. این باتری می بایست شارژ شود تا بتواند توان لازم برای ایجاد جرقه در شمع را دارا باشد.

موتور سوختی نیترو هلیکوپتر کنترلی

این موتور ها از ۷۵ درصد پایه متانول به همراه ۲۵ درصد روغن کرچک به عنوان روان کننده استفاده می نمایند. این موتور ها از شمع های التهابی برای ایجاد انفجار در محفظه احتراق استفاده می کنند. این موتور ها می توانند به صورت دو زمانه و یا چهار زمانه باشند. جهت افزایش سرعت این نوع موتور ها به سوخت ترکیبی به نام نیترومتان اضافه می نمایند تا قدرت موتور را افزایش دهد. به این موتور ها در اصطلاح موتور های نیترو نیز گفته می شود. موتور های نیتروی هلیکوپتر کنترلی معمولا در توان های پایین تری نسبت به موتور های بنزینی تولید می شوند و برای هلیکوپتر هایی با ابعاد کوچک تر به کار می روند. درد سر استارت کردن موتور های نیترو بیشتر از موتور های بنزینی است. برای استارت کردن این موتور ها می بایست از گرمکن شمع استفاده نمود.

توصیه هایی در مورد نگهداری موتور های سوختی هلیکوپتر

اگر شما همواره از موتور سوختی خود درست استفاده کرده و توصیه های شرکت سازنده را جدی بگیرید و از موتور خود خوب نگه داری کنید قطعا عمر موتور سوختی شما افزایش پیدا خواهد کرد. در زیر نکاتی کلی و مهم در خصوص نگه داری موتور های سوختی آورده شده است.

  1. همیشه موتور سوختی خود را تمیز نگهدارید حتی زمانی که از آن برای مدت طولانی استفاده نمی کنید.
  2. موتور سوختی خود را همواره خشک نگه دارید.
  3. همیشه بعد از پرواز از روغن موتور جهت روغنکاری موتور استفاده نمایید.
  4. همیشه میزان روغن سوخت خود را تنظیم کرده و متناسب با دستورالعمل شرکت سازنده موتور و نه بیشتر از آن استفاده نمایید.
  5. درصد نیترو موجود در سوخت شما بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده موتور باشد.
  6. همواره در حین خرید یک موتور سوختی تمامی لوازم یدکی و ابزار های مورد نیاز مانند لوله سوخت، سوخت و شمع یدکی، اگزوز و شاسی موتور را نیز خریداری نمایید.
فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من