باتری لیتیوم پلیمری چیست؟ باتری یا اصطلاحا پیل الکتریکی منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که به صورت شیمیایی درون آن ذخیره شده است. در باتری ها انرژی شیمیایی طی یک فرآیند الکتروشیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و انرژی الکتریکی تولید می گردد. انرژی الکتریکی باتری ها در دو قطب آن قابل حصول می باشد. میزان انرژی قابل حصول در قطب های باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی می نامند که مقدار آن را با ولت V نمایش می دهند. کاتد همان قطب مثبت و آند قطب منفی باتری می باشد. باتری ها ممکن است از یک یا هر چند تا سلول (مانند باتری های لیتیومی) تشکیل شوند. انواع باتری مانند باتری های متال هیدرات ، نیکل کادمیوم ، لیتیوم پلیمر (لیپو) وجود دارد که فقط برخی برای هواپیمای مدل کنترلی مناسبند.

 

باتری چیست؟

 

هرگاه بخواهیم شدت جریان الکتریکی خروجی را در باتری ها افزایش دهیم آن را موازی کرده و زمانیکه که بخواهیم ولتاژ خروجی را افزایش دهیم آن ها را با هم سری می کنیم. زمانیکه شما دو قطب یک باتری را به مصرف کننده متصل می کنید در اثر اختلاف پتانسیل الکتریکی که بین دو قطب وجود دارد الکترون با تراز انرژی بالا از قطب مثبت حرکت کرده و پس از عبور از مصرف کننده انرژی خود را به صورت نور، حرارت یا انرژی مکانیکی و یا غیره آزاد کرده و با سطح انرژی پایین از آن خارج شده و وارد قطب منفی می گردد. امروزه برای تامین انرژی الکتریک در هواپیما ها و هلیکوپتر ها یا ماشین های مدل الکتریک از باتری استفاده می کنند. که بسیار در بین علاقه مندان دنیای مدل رایج شده است. در ادامه به معرفی انواع باتری هواپیمای مدل (کنترلی) خواهیم پرداخت.

انواع باتری ها

انواع مختلفی از باتری در بازار موجود است که برخی از آن ها برای هواپیمای مدل (کنترلی) مناسب هستند. هر کدام با توجه به ویژگی ها و مختصه های خود کاربری مربوط به خود را دارد. در ادامه به معرفی برخی از باتری ها خواهیم پرداخت.

باتری های متال هیدرات (NiMH)

قطب های این نوع باتری از جنس فلز نیکل و هیدرات آهن می باشد. از ویژگی های باتری های متال هیدرات این است که در صورتی که بخواهید به مدت طولانی از آن استفاده نکنید نیازی نیست که آن را کاملا تخلیه کنید و به صورت نیمه خالی هم کافیست. برتری دیگر این باتری نسبت به سایر باتری ها ظرفیت این باتری ها و همچنین نگه داری طولانی مدت شارژ می باشد. زمانی که پس از مدت طولانی قصد استفاده از این نوع باتری را داشتید حتما بهتر است در ابتدا آن را به طور کامل تخلیه و از نو شارژ کنید. در این شرایط شارژ بیشتری به آن خواهید داد و می توانید بیشتر از آن استفاده نمایید. ولتاژ نامی هر سل از این باتری ها ۱٫۲ ولت می باشد.

باتری های متال هیدرات

باتری های نیکل کادمیوم (NiCd)

دو عنصر تشکیل دهنده این باتری ها، نیکل و کادمیوم می باشد. در صورتی که بخواهید به مدت چند روز از این نوع باتری ها استفاده نکنید حتما می بایست آن را دشارژ نمایید زیرا در صورت عدم اینکار شارژ آن رفته رفته کاهش یافته و همچنین عمر مفید باتری نیز کم می شود. ولتاژ نامی هر سل از این باتری ها ۱٫۲ ولت می باشد.

باتری های نیکل کادمیوم

باتری های لیتیوم پلیمری (لیپو) چیست؟

باتری لیتیوم پلیمری چیست؟ در اصطلاح عامیانه به این باتری ها لیپو (Lipo) نیز گفته می شود. این باتری ها عموما در ظرفیت های مختلفی در بازار عرضه می گردند. از ویژگی های فوق العاده این باتری ها سرعت دشارژ بالای این باتری ها می باشد. شما می توانید در عرض دو تا سه ثانیه جریان بسیار بالایی را از آن ها بکشید. نگه داری این باتری اندکی متفاوت از سایر باتری هاست. شما تنها تا ولتاژ خاصی می توانید ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمر را پایین بیاورید. ولتاژ نامی هر سل از باتری های لیتیوم پلیمر ۳٫۷ ولت می باشد.

در واقع ولتاژ یک باتری تک سل لیتیوم پلیمر ۳٫۷ ولت است. در صورتی که سل های انواع باتری لیتیومی را سری کنیم می توانیم به ولتاژهای بالاتر دست یابیم. برای مثال یک باتری دو سل ولتاژی برابر با ۷٫۴ ولت و یک باتری سه سل ولتاژی برابر با ۱۱٫۱ ولت و همینطور باتری چهار سل ولتاژ ۱۴٫۴ و باتری شش سل ولتاژ نامی ۲۱٫۶ ولت خواهد داشت. نکته قابل توجه این باتری ها این است که در صورت استفاده از باتری های لیپو هرگز نباید ولتاژ هر سل به زیر ۳ ولت برسد. بنابراین طبق تعریف بالا ولتاژ کلی یک باتری ۳ سل نباید از ۹ ولت پایین تر بیاید و گرنه باتری خراب شده و دیگر قابل شارژ نیست.

 

باتری های لیتیوم پلیمر

 

البته ذکر این موضوع ضروری است که در صورتی که بخواهید کمترین آسیب به باتری وارد شود نباید ولتاژ هر سل زیر ولتاژ نامی آن یعنی ۳٫۷ ولت برسد. هرگاه بخواهید برای مدت طولانی از این باتری استفاده نکنید باید ولتاژ نامی هر سل را به ۳٫۸ برسانید تا در اثر تخلیه تدریجی باتری در طول زمان به ولتاژ نامی خود یعنی ۳٫۷ برسد. امروزه در دنیای مدل از باتری های لیتیوم پلیمر استفاده می گردد که بسیار پر طرفدار هستند.

 

در ویدیو زیر مفصلا در مورد باتری های لیتیوم پلیمر شرح داده شده است.

نکاتی در مورد باتری های لیتیوم پلیمر

  1. نکته بسیار پر اهمیت در مورد انواع باتری های لیتیومی این است که حتما از یک شارژر حرفه ای استفاده نمایید و گرنه مجبور خواهید بود هر چند وقت یکبار هزینه یک باتری نو را پرداخت نمایید. شارژر های غیر حرفه نه تنها باتری را خوب شارژ نمی کند بلکه ممکن است به آن صدمه بزند.
  2. در صورت عدم استفاده از باتری خود (حتی چند روز) باتری خود را دیسشارژ و ولتاژ هر سل را به ۳٫۷ برسانید.
  3. پس از استفاده از باتری و زمانی که باتری هنوز گرم است هرگز آن را شارژ نکنید زیرا این کار هم خطرناک است و هم به باتری شما صدمه جدی خواهد زد. اجازه دهید تا باتری خنک شده و سپس اقدام به شارژ نمایید.
  4. باتری را در مدت طولانی در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگه داری کنید.
  5. عدد C روی باتری نشانگر ماکزیمم جریان دهی باتری است. هر چه این عدد بزرگتر باشد در حین استفاده از آن فشار کمتری به باتری وارد می گرد.