همانطور که می دانید موتور های سوختی هواپیمای مدل همانند خیلی از تجهیزات مکانیکی دوار نیازمند آب بندی می باشند. زمانی که موتور های سوختی در حال کار کردن هستند دمای قطعات متحرک درون آن ها به شدت افزایش می یابند. این افزایش دما سبب منبسط شدن اجزای مکانیکی آن خواهد شد. قطعات داخل موتور نظیر پیستون، سیلندر، رینگ ها و … دچار تغییر شکل می شوند. در واقع این قطعات در دمای بالا از شکل عادی خود در دمای محیط خارج می شوند. اما هدف از آب بندی موتور چیست؟ هدف از آب بندی موتورهای سوختی این است که این قطعات بتوانند در دمای بالا در کنار یکدیگر کار کنند تا در هنگامی که تغییر شکل می دهند با هم مچ شده و بدون هیچ مشکلی کار کنند. در صورتی که یک موتور سوختی هواپیمای رادیو کنترل به خوبی آب بندی نشود نمی تواند ماکزیمم قدرت و کارایی خود را نشان دهد. همچنین عمر مفید موتور شما کاهش می یابد.
اگر شما از چندین متخصص این حوزه در مورد نحوه آببندی موتور سوختی بپرسید قطعا با جواب های گوناگونی مواجه خواهید شد. بهترین و دقیق ترین روش برای آببندی برای موتور تان همانی است که در دفترچه راهنمای محصول و توسط شرکت سازنده موتور ارائه می شود. ترکیب سوخت پیشنهادی برای آب بندی همانیست که در دفترچه راهنمای محصول مشخص شده است. در این مقاله می خواهیم به طور کلی و خلاصه وار به بررسی روند کلی آب بندی موتور های سوختی بپردازیم. نکته مهمی که در این مقاله باید به آن دست یابید این است که نحوه آب بندی موتور های رینگی و ABC متفاوت از یکدیگر است. همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که موتور های چهار زمانه از نوع رینگی می باشند.
آب بندی موتور های سوختی رینگی
در موتور های رینگی از رینگ در اطراف پیستون استفاده شده است. آب بندی موتور های رینگی متفاوت از نوع ABC می باشند. آب بندی این موتور ها به این صورت بوده که موتور می بایست برای لحظاتی کوتاه (در حدود ۳۰ ثانیه با ملخی به اندازه ۱ اینچ کوچک تر از ملخ مورد نیاز برای پرواز) در حالت خیلی Rich کار کند. بعد از هر بار کار کردن موتور می بایست زمان تقریبا زیادی را برای خنک شدن موتور صرف کرده تا هم دمای محیط شود. در هر مرحله از کار کردن موتور می بایست اندکی مدت طولانی تری کار کرده و همچنین شیر سوزنی رقیق تر (سوخت ورودی کمتر) شود. پس از اتمام فرآیند آببندی موتور با توجه به دفترچه راهنمای آن یک موتور رینگی به ۲۰ پرواز احتیاج داراد تا شیر سوزنی بتواند برای حداکثر قدرت موتور تنظیم شود.
در دفترچه های راهنما معمولا از اصطلاح چهار زمانه کار کردن موتور استفاده می شود. در دفترچه اینگونه بیان می شود که شیر سوزنی دور بالا را به صورتی تنظیم نمایید تا موتور به قدری در حالت ریچ و نامنظم کار کند که همانند یک موتور چهار زمانه در هر ۲ سیکل یک بار احتراق صورت گیرد. پس از کار کردن موتور در حالت Rich کم کم شیر سوزنی را تنظیم کرده تا رقیقتر شود و موتور نرم تر و منظم تر کار کند. گاها برای اینکه موتور چهار زمانه کار کند نیاز است که باتری سر شمع به شمع متصل باشد تا این اتفاق بیفتد.
آب بندی موتور های سوختی ABC
آب بندی این موتور ها کاملا متفاوت از موتور های رینگی می باشد. برای آب بندی در این موتور ها می بایست سریع دمای موتور را بالا برد (برعکس موتور های رینگی) تا به بیشترین دمای کارکرد خود برسد. در این موتورها در صورتی که با دمای پایین کار کند باعث فرسایس زودرس سیلندر برنجی خواهد شد. در واقع نکته اینجاست که با افزایش دمای موتور سیلندر برنجی منبسط شده و پیستون می تواند آزادانه در آن حرکت کند و اگر دمای موتور پایین باشد سیلندر برنجی به اندازه کافی منبسط نشده و پیستون نمی توان آزادانه در آن حرکت کندو همین امر موجب ایجاد ساییدگی بین پیستون و سیلندر برنجی خواهد شد. rich کار کردن بیش از اندازه موتور می تواند سبب کاهش دمای موتور و ایجاد ساییدگی در سیلندر برنجی در این دمای پایین کند.
در صورت کار کردن موتور در این حالت برای مدت زیاد باعث این شده که سیلندر گشاد شده و در دمای بالا فضای خالی بین پیستون و آن ایجاد گردد. در این حالت در دمای عملیاتی موتور (دمای بالا) قطرات سوخت خام از درون کاربراتور به بیرون پرتاب شده و موتور خاموش می شود. از طرفی شما نمی بایست موتور را در حالت خیلی Lean با دمای بالا قرار دهید. در این حالت سیلندر برنجی بیش از اندازه منبسط شده و فضای خالی بین سیلندر و پیستون ایجاد می گردد. در این وضعیت موتور نامنظم کار کرده و آسیب خواهد دید. همواره مطابق دستورالعمل موتور سوختی خود عمل کنید و خیالتان راحت باشد. در موتور های ABC تقریبا به ۱۰ پرواز نیاز است تا موتور به میزان کافی در حالت Lean قرار داده و شیر سوزنی را تنظیم کنید.
نکاتی در مورد آب بندی موتور های سوختی هواپیمای مدل
- در هنگام آب بندی و تنظیم موتور همواره مراقب ملخ در حال چرخش باشید و برای تنظیم موتور در پشت ملخ قرار بگیرید.
- از محکم بودن پیچ های اتصال موتور به شاسی و پیچ های خود موتور مطمئن شوید.
- قبل از اینکه یک موتور نو را روشن کنید سر سیلندر و درپوش عقبی موتور را باز گرده و با سوخت درون موتور را تا می توانید شست و شو دهید. در این حالت مشاهده خواهید کرد که مقادیر زیادی براده آهن حاصل از ماشین کاری موتور از آن خارج می شود.
- هرگز شفت یک موتور ABC را با دست و در حالت بدون روغن کاری نچرخانید زیرا اصطکاک بین سیلندر برنجی و پیستون باعث آسیب دیدن آن می شود.
- می توانید قبل از روشن کردن موتور های ABC برای اولین بار آن را توسط یک تفنگ حرارتی حرارت دهید تا سیلندر برنجی اندکی منبسط شده و فضای کافی برای حرکت پیستون ایجاد شود.
- ممکن است پس از آب بندی اولیه شمع پر از براده های آهن شود. شمع را عوض کنید تا در حین پرواز دچار مشکل نشوید.
2 thoughts on “آب بندی موتورهای سوختی نیترو هواپیمای مدل”
سلام.میخواستم بدونم برائ ساخت سوخت نیترو متانول ۹۹درصد از کجا بخرم….
سلام. از فروشگاه های اینترنتی. فقط از خالص بودن متانول اطمینان حاصل کنید.