در مقاله مربوط به اتصالات الکتریکی درون هواپیمای مدل به بررسی نحوه ارتباط بین اجزای الکتریکی یک هواپیمای مدل پرداختیم. در این مقاله به بررسی نحوه سیم بندی اجزای الکتریکی یک هواپیمای مدل با دو موتور براشلس خواهیم پرداخت. در یک هواپیمای مدل دو موتور همزمان با دو موتور براشلس و دو اسپید کنترل مواجه خواهیم بود. شما می بایست اتصالات را به گونه ای به باتری و رسیور متصل نمایید تا بتوان با استفاده از استیک گاز رادیو کنترل به صورت همزمان دور موتور براشلس را کم و زیاد نمود. در ادامه و انتهای این مقاله یک ویدیو آموزشی کامل از نحوه اتصال اجزای الکتریکی یک هواپیمای مدل دو موتوره قرار داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید…
نحوه سیم بندی هواپیمای مدل دو موتوره
برای هواپیمای مدل دو موتور شما با دو موتور براشلس، دو اسپید کنترل، یک رسیور و دو یا یک باتری مواجه خواهید بود.
در ابتدا سه سیم خروجی اسپید کنترل ها را به موتور براشلس متصل می کنیم. سیم های همرنگ به هم متصل می شوند.
حال نوبت اتصال خروجی ۵ ولتی BEC اسپید کنترل به رسیور می باشد. اما هر اسپید کنترل دارای یک خروجی جداگانه می باشد. شما می بایست ابتدا با استفاده از یک کانکتور Y دو کانکتور را به یک کانکتور نبدیل کنید. قبل از اینکه کابل خروجی BEC اسپید کنترل ها را به کانکتور Y متصل نمایید می بایست سیم قرمز یکی از (سیم قرمز قطب مثبت باتری است) BEC ها را از سوکت آن خارج نمایید. زیرا برای تغذیه رسیور تنها به یکی از سیم های تغذیه BEC احتیاج پیدا خواهید کرد.
در شکل زیر مدار کامل سیم بندی مشخص شده است.
دو خروجی BEC اسپید کنترل ها را با استفاده از کابل Y به یک خروجی تبدیل می نماییم. در نهایت این خروجی را به رسیور متصل خواهیم کرد.
حال با استفاده از یک کالکتور موازی کننده اقدام به یکی کردن دو ورودی باتری اسپید کنترلر ها می نماییم. بدین صورت کل مجموعه را می توان با استفاده از یک باتری تغذیه نمود. در صورتی که بخواهید از دو باتری لیتیوم پلیمر به صورت همزمان استفاده کنید دیگر احتیاجی به کانکتور موازی نبوده و می توانید هر اسپید کنترل را به یک باتری مجزا وصل کنید.
نکته : در هواپیمای مدل دو موتوره جهت چرخش موتور ها به دلیل خنثی سازی اثر گشتاور می بایست حتما بر خلاف یک دیگر باشد. در صورتی که جهت چرخش دو موتور یکسان بود سیم های موتور را جا به جا کنید.
در ویدیو زیر می توانید تمامی مراحل بالا را مشاهده نمایید.
4 دیدگاه در “نحوه سیم بندی هواپیمای مدل دو موتوره الکتریک”
خب یکار دیگه بکنید،فقط یک اسپید کنترل بردارید و کانکتور وی رو به خروجی ی اسپید کنترل که به موتور ها میرسه بزنید.بعد به هر کدوم از براشلس ها رو به یک سر کانکتور وصل کنید.یک اسپید کنترل هم صرفه جویی کردید! این کارو میشه کرد؟
سلام. در این حالت اسپید کنترل توان جریاندهی به دو موتور را به صورت همزمان نداشته و خواهد سوخت
اگه از دو موتور سوختی استفاده کنیم چطوری دو موتور را در عکس جهت هم فعال کنیم توضیح دهید لطفا
با سلام موتور های سوختی راستگرد هستند. مگر اینکه یک موتور سوختی چپ گرد تهیه کنید