شاید تا به حال اینگونه تصور می کردید که موتور هواپیماهای مدل (کنترلی) به صورت مستقیم رو به جلو و کاملا تراز و هم راستای محور بدنه هواپیما نصب می گردد. اما این طور نیست!!! در هواپیماهای مدل معمولا موتور را اندکی با زاویه، هم در راستای افقی و هم در راستای عمودی نصب می کنند. اما علت وجود زاویه نصب موتور هواپیمای مدل کنترلی چیست؟ برای دانستن علت این موضوع تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. در هنگام پرواز هواپیمای مدل ۴ پدیده مهم مکانیک سیالاتی اتفاق می افتد که نباید از اثرات آن غافل بود. این ۴ پدیده بر نحوه پرواز هواپیمای مدل تاثیر گذاشته و اگر این اثرات خنثی نگردد کیفیت پرواز مدل اندکی با عیب مواجه خواهد شد. در شکل زیر اثرات این ۴ پدیده را به صورت یکجا مشاهده می کنید. در انتهای این مقاله ویدیویی آموزشی از نحوه نصب موتور براشلس آورده شده است.
اثر مارپیچی Slipstream در هواپیما
زمانی که هواپیمای مدل در حال پرواز است با توجه به چرخش ملخ توده ای از جریان هوا به صورت مارپیچی شکل به سمت عقب حرکت می کند. (در اینجا ما برای یک موتور راستگرد در نظر می گیریم) این توده هوای مارپیچی شکل زمانی که به قسمت دم هواپیما می رسد به دم عمودی برخورد کرده و نیرویی در جهت راست به آن اعمال می کند. همین نیرو سبب انحراف هواپیما در جهت چپ می گردد و هواپیما در حین پرواز به سمت چپ منحرف می گردد. در شکل زیر فلش طوسی رنگ همان مسیر جریان هوای مارپیچی شکلی بوده که در انتها به دم عمودی برخورد می کند و سبب انحراف آن می شود.
تاثیر اثر Slipstream در سرعت های کمتر بیشتر واضح است مثلا در هنگام برخواستن و در هنگام انجام حرکت لوپ. برای خنثی سازی این اثر می بایست به موتور هواپیمای کنترلی اندکی زاویه (در حدود ۲ درجه) به سمت راست بدهیم تا این اثر جبران شود. در صورتی که امکان تغییر زاویه موتور وجود ندارد می توانید با انحراف رادر این اثر را خنثی نمایید. جهت ایجاد زاویه برای نصب موتور می توانید از واشر زیر پایه موتور استفاده نمایید. در شکل زیر نحوه نصب موتور نشان داده شده است.
اثر p-factor
این پدیده در هنگام مانور لوپ اتفاق می افتد. زمانی هواپیما به سمت بالا اوج می گیرد. به خاطر به وجود آمدن زاویه بین دیسک ملخ و جریان هوا، اختلاف تراست کوچکی بین پره سمت راست و سمت چپ ملخ اتفاق می افتد که موجب می شود تراست در سمت راست دیسک ملخ بیشتر شود و مدل به سمت چپ تمایل پیدا کند. جهت خنثی سازی این اثر اندکی موتور را با زاویه (در حدود ۲ درجه) به سمت پایین نصب می کنند تا در هنگام اوج گیری این اثر جبران شود و انحراف هواپیمای مدل اتفاق نیفتد. در شکل زیر نحوه نصب موتور نشان داده شده است.
اثر گشتاور موتور
طبق قانون سوم نیوتن هر عملی عکس العملی دارد. در هواپیمای مدل زمانی که مثلا موتور مدل در جهت راست دوران می کند عکس العمل این چرخش به بدنه اعمال می شود و بدنه تمایل دارد به سمت چپ رول نماید. هر چه نسبت قدرت موتور هواپیما به وزن بدنه بیشتر باشد این اثر بیشتر خواهد بود. ایجاد زاویه نصب موتور در بالا این اثر را خنثی می کند.
اثر ژیروسکوپیک موتور
با توجه به گردش موتور بر اساس قوانین ژیروسکوپ که خارج از حوصله این مقاله است سبب تمایل به چرخش بدنه هواپیما می شود که این اثر نیز با اعمال زاویه های بالا در نصب موتور خنثی می گردد.
نتیجه گیری
جهت خنثی سازی تمامی اثرات بیان شده در بالا و بالا بردن عملکرد پروازی هواپیمای مدل کافی است موتور را ۲ درجه به سمت راست و ۲ درجه به سمت پایین نصب کنیم و برای این کار می توانیم از واشر پشت پایه موتور استفاده کنیم. ( در ملخ های چپ گرد کافیست موتور را به جای سمت راست ۲ درجه به سمت چپ منحرف کنیم)
در ویدیوی زیر نکاتی در مورد نحوه نصب موتور براشلس بیان می شود.
One thought on “زاویه نصب موتور هواپیمای مدل”
سلام خسته نباشید
بسیار عالی
برای من سوال بود که دلیل زاویه موتور چیه
که اینجا متوجه شدم
ممنون از کاسپین هابی