امروزه کاربرد کامپوزیت ها در صنایع مختلف به خصوص صنعت هوافضا بر کشی پوشیده نیست. سازه های کامپوزیتی در عین سبکی دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشند. یک سازه کامپوزیتی تشکیل شده از ماده ای به عنوان زمینه و ماده دیگری که به عنوان تقویت کننده در آن مورد استفاده قرار می گیرد. در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساخت مواد کامپوزیتی وزن هواپیماهای به شدت کاهش یافته و همین امر سبب شده تا سوخت کمتری مصرف نمایند و برد پروازی آن ها نیز افزایش یابد.ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت خیلی سخت نیست و به آسانی می توانید آن ها را بسازید. موارد اولیه مورد نیاز شما پارچه گلس و رزین می باشد.

در ساخت بدنه هواپیماهای مدل نیز از این روش یعنی استفاده از مواد کامپوزیتی نیز استفاده می شود. مدل کامپوزیتی در عین سبکی از استحکام بیشتری نسبت به مدل های تمام بالسا و فومی برخوردار می باشند.

ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت

مراحل ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت

در صورتی که شما مهارت کافی در ساخت بدنه های کامپوزیتی کسب کنید به راحتی می توانید نقشه های مدل های بالسایی را به مدل های کامپوزیتی تبدیل نمایید. همانطور که در بالا بیان کردیم کامپوزیت ها از ماده ای به عنوان زمینه و ماده ای دیگر به عنوان تقویت کننده تشکیل شده اند. معمولا در ساخت هواپیماهای مدل از فوم جهت ماده زمینه و از پارچه گلس (Glass) و رزین های اپوکسی جهت ساخت لایه تقویت کننده استفاده می شود. در ابتدا شما می بایست به وسیله فوم یا یونولیت حجم سازه مورد نظر خود را ساخته و سپس به وسیله چسب اپوکسی و پارچه گلس روی آن را به طور کامل پوشش دهی نمایید.

با گذشت ۱ روز و خشک شدن چسب سازه شما به یک استحکام باور نکردنی خواهد رسید. پس از خشک شدن کاپوزیت می بایست فوم داخل کار را از بین برد که این کار می توانید با اضافه کردن مقداری بنزین برروی فوم صورت گیرید. (بنزین فوم را می خورد) البته معمولا فوم موجود در بال را جهت استحکام بیشتر از آن خارج نمی کنند اما فوم درون بدنه را از آن می بایست خارج نمود تا قطعات مدل در آن جانمایی شود. در شکل های زیر نحوه تولید قطعه کال هواپیمای مدل به روش کامپوزیت را مشاهده می کنید.

ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت

پارچه گلس

پارچه گلس در ضخامت های مختلف موجود است که با توجه به ابعاد مدل و استحکام مورد نیاز بدنه می توانید ضخامت مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. حتی جهت استحکام بیشتر می توانید از چند لایه پارچه استفاده نمایید. می توانید لایه های زیرین را از پارچه ضخیم تر و لایه های بالایی را از پارچه های ظریف تر استفاده نمایید. سطوح کامپوزیتی قابلبت سنباده کاری نیز دارند. جهت رزین مناسب می توانید از چسب های اپوکسی دو جزئی دو ساعته یا پلی استر نیز استفاده نمایید. حتی می توانید در رزین مقداری رنگ اضافه کرده تا سطح کار زیباتر شود. پس از خشک شدن رزین نیز می توانید مدل را رنگ نمایید.

ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت

ساخت هواپیمای مدل با کامپوزیت

ویدیوی ساخت بخشی از بدنه هواپیمای مدل با مواد کامپوزیتی