تاریخچه هواپیمای مدل در جهان به قرن ۱۷ میلادی باز می گردد. علم هوانوردی مدیون هواپیمای مدل است. در واقع درون مایع و ذات این علم به هواپیمای مدل باز می گردد. اگر بخواهیم به تاریخچه هواپیمای مدل بپردازیم در حال پرداختن به مراحل پیشرفت علم پرواز خواهیم بود. تاریخچه هواپیما از هواپیمای مدل جدا نشدنی است. پیشرفت علوم مختلف همیشه با تحقیقات بر روی مدل های کوچک شده آغاز می گردد و علم پرواز نیز از این قاعده مثنثنی نبوده و اولین آزمایشات علم آیرودینامیک بر روی هواپیماهای مدل انجام شد. تاریخچه هواپیمای مدل در ایران را در مقاله دیگری پیگیری نمایید.
همگان پدر علم هوانوردی را یک محقق انگلیسی تبار به نام سر جرج کیلی متولد ۱۷۷۳ می دانند. ایشان در طول آزمایشات خود در علم پرواز شاکله اصلی هواپیما را بررسی و به صورت تئوری ارائه نمود. جرج کیلی نحوه ایجاد نیروی برا (lift) که حاصل از روابط بین جریان هوا و خمیدگی سطح می باشد را کشف کرد. وی این روابط را توسط تحقیقات بر روی یک گلایدر مدل دست ساز که خودش آن را در سال ۱۸۰۷ ساخته بود بدست آورد و بدین ترتیب در سال ۱۸۰۹ توانست با توجه به اطلاعات بدست آمده از تحقیقاتش کتاب ناوبری هوا را منتشر نماید.
اولین هواپیمای جهان
سال ها بعد دو انگلیسی به نام های جان استرینگ فیلو و ویلیام هنسون در سال ۱۸۴۲ با استخراج اطلاعات بدست آمده از تحقیقات کیلی توانستند یک هواپیمای مدل با طول بدنه ۱۶۷ سانتیمتر و طول بال ۳۰۰ سانتیمتر به همراه یک موتور بخار با طراحی خاص و یک ملخ ۴ پره بسازند که در تست های نخست این هواپیما از تعادل لازم برخوردار نبود اما فیلو با تلاش و پشتکار فراوان توانست این هواپیما را بالانس نموده و تکمیل نماید. اولین پیشگام علم پرواز را می توان جان استرینگ فیلو نامید که توانست یک هواپیمای مدل موتور دار را پرواز دهد. در حال حاضر هواپیمای مدل وی در موزه دستاورد های علمی لندن نگهداری می گردد.
از سال ۱۸۷۰ به بعد علم هوانوردی پا را از کشور انگلستان فراتر نهاده و وارد کشور فرانسه گردید. یکی از معروف ترین محققان فرانسوی علم هوانوردی زمان خود الفونس پنو توانست با استفاده از هواپیمای مدل گلایدر، هواپیمای بالزن، هواپیمای پرواز آزاد و پس از آن هواپیمای موتور کشی علم پرواز را به طرز شگرفی پیشرفت داد. وی در سال ۱۸۷۲ در انجمن هوایی پاریس و در یک محیط در بسته هواپیمای مدلی را ارائه نمود که از تعادل بالایی برخوردار بود و توانست به مدت ۱۱ ثانیه مسافتی در حدود ۴۰ متر را طی نماید و موجب حیرت اعضا گردد.
پنو در حین تحقیقات خود در زمینه علم پرواز به لزوم وجود زاویه هفتی و زاویه نصب بال در هواپیما جهت تعادل بیشتر پی برد. آقای اتو لیلینتال آلمانی به همراه برادر خود گوستاو آزمایش های متعددی بر روی هواپیماهای مدل قابل پرواز انجام دادند و در نهایت با کایت های با سرنشین خود پرواز کردند. در شهر واشنگتن و در سال ۱۸۸۶ ساموئل لانگلی توانست هواپیماهای مدل قابلی پرواز بسازد. چند سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ لانگلی توانست یک هواپیمای مدل پرواز آزاد مجهز به یک موتور بخار بسازد که به گفته حاضرین پرواز بسیار متعادل و با زمان طولانی یک و نیم دقیقه ای را ثبت کند.لانگلی با توجه به اطلاعات بدست آمده از آزمایشات اتولیلینتال شروع به ساخت هواپیمای با سرنشین کرد اما این برادران رایت بودند که با استفاده از تجربیات بدست آمده از گلایدر دست ساز خودشان و همچنین نتایج حاصل از تحقیقات لیلینتال توانستند اولین هواپیمای سرنشیندار و موتور دار خود را در سال ۱۹۰۳ به پرواز در آورند.
اولین هواپیمای مدل رادیو کنترل
در سال ۱۸۹۸ اولین مدل رادیو کنترل هواپیما توسط نیکولاس تسلا و در شهر نیویورک به پرواز در آمد. این اختراع تنها یکی از ۱۱۳ اختراع آقای تسلا می باشد. پس از آن ارتش ایالات متحده حمایت های زیادی از تسلا انجام داد و او تحقیقات گسترده ای در زمینه سیستم های مخابراتی و رادیویی برای ارتش آمریکا انجام داد. تسلا در سال ۱۹۳۰ توانست یک هواپیمای مدل ساده رادیو کنترل مجهز به موتور گازوئیلی بسازد و به پرواز در آورد. اولین مسابقه هواپیمای مدل رادیو کنترل در سال ۱۹۳۶ رقم خورد. در سال ۱۹۳۷ اولین مسابقه رسمی هواپیمای مدل رادیو کنترل تنها با شش شرکت کننده برگزار شد که فقط یکی از شرکت کنندگان توانست مدل خود را سالم فرود آورد.
اولین مسابقات هواپیمای رادیو کنترل
انجمن موتور سیتی ایالات متحده بار دیگر در سال ۱۹۳۸ اقدام به برگزاری مسابقه هواپیمای مدل رادیو کنترل کرد. تعداد کل شرکت کنندگان این مسابقه بیست و شش نفر بود که از این تعداد شش نفر از شرکت کنندگان توانستند مدل های خود را به پرواز در آورند. سری مسابقات دیگری در سال ۱۹۳۹ نیز برگزار شد که ای بار داوران عملکرد رادیو کنترل ها را مد نظر قرار داده بودند که برادران گود توانستند با بدست آوردن ۸۹ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز به مقام اول دست یابند. جالب اینجانست که نفر دوم این سری مسابقات فقط توانست ۱۱ امتیاز کسب کند. برادران گود قبل از شرکت در این مسابقه بر روی بیش از ۶۰ رادیو کنترل کار کردند و آزمایشات متنوعی انجام دادند. آن ها در سال های بعد و حتی پس از جنگ جهانی هم چندین با به مقام اول مسابقات هواپیمای مدل رادیو کنترل دست یافتند.
پیشرفت هواپیماها
بی شک تاریخچه هواپیمای مدل در جهان توسعه خود را مدیون تلاشهای بی وقفه برادران گود است. هم اکنون یکی از هواپیماهای این دو برادر به نام گوف در موزه هوافضای شهر واشنگتن نگهداری می شود. از دیگر افراد به نام در زمینه طراحی و ساخت هواپیمای مدل رادیو کنترل ژوزف راسپانته می باشد. ایشان به سرعت فناوری الکترونیک و هواپیمای مدل موتور دار را ترکیب کرده و نوع جدیدی از هواپیماهای مدل رادیو کنترل را ارائه نمود. سامانه رادیو کنترل وی برگرفته از سیستم شماره گیر تلفن بود و کارایی آن از رادیو کنترل رقبا بسیار بهتر بود.
او در مسابقات سال ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ مقام دوم را کسب نموده بود و توانست بالاخره در سال ۱۹۴۶ مقام اول این مسابقات را کسب نماید. کم کم با بیشرفت علم الکترونیک و توسعه مدار های الکترونیکی و همچنین ظهور نیمه هادی ها و ترانزیستور های امروزی رادیو کنترل ها شکل متفاوت و پیچیده تری را به خود گرفتند. با تفکر در تاریخ علم پرواز می توان به این نتیجه رسید که پیش قراولان عرصه رادیو کنترل چه خدمت بزرگی به بشر ارائه کردند. بی تردید بدون تلاش های فداکارانه این افراد پیشرفت های شگرف این حوزه هرگز محقق نمی شد و هم اکنون این طیف از گستردگی و پیچیدگی فناوری رادیو کنترل ها وجود نداشت. رادیو کنترل های امروزی با پیچیدگی های منحصر به فرد خود و با بکارگیری نرم افزار های کامپیوتری توانسته اند در عین سبکی و ساده امکانات فراوانی را به کاربران خود ارائه دهند.
در ویدیوی زیر می توانید مسابقات مختلفی که در گذشته در حوزه هواپیماهای مدل برگزار می شد را مشاهده نمایید.