پس از کرش هواپیمای مدل چه کنیم؟

پس از کرش هواپیمای مدل چه کنیم؟

کرش یا همان سقوط هواپیمای مدل به معنی برخورد غیر منتظره مدل با زمین بوده که ممکن است سبب آسیب بسیار جدی و یا آسیب ناچیز شود. به هر حال کرش در هر زمانی و با هر سطح مهارتی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که کرش بخش جدانشدنی از سرگرمی هواپیماهای رادیو کنترل می باشد. مهم این نیست که کرش اتفاق بیفتد بلکه مهم این است که شما توانایی و تجربه کافی برای تعمیر آن را داشته باشید. نکته مهم پس از هر کرش تست هواپیمای مدل و متعلقاتش می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

هر کرش تجربه ایست برای اینکه شما به خلبان بهتری تبدیل شوید. در کرش هواپیماهای مدل در اکثر موارد دماغه هواپیما به زمین برخورد می کند و بیشترین آسیب مربوط به قسمت جلوی بدنه مدل می باشد و کمتر پیش می آید که هواپیما از ناحیه عقب دچار آسیب خاصی شود.

کرش هواپیمای مدل

تست هواپیمای مدل پس از کرش

اما نکاتی که شما پس از هر کرش می بایست آن ها را رعایت کنید چیست؟ به طور کلی تست هواپیمای مدل شامل ۴ نکته پایه ای است که پس از هر کرش شما ملزم به رعایت کردن آن ها هستید. ۴ نکته شامل ۱- کنترل سطوح ۲- پارگی و شکاف ها ۳- زوایا ۴ – سیستم تولید توان (ملخ، موتور، مدارات الکترونیکی، باتری و سروو ها)

تست ملخ هواپیما

اولین قسمتی است که با زمین برخورد دارد و می بایست مورد بررسی قرار گیرد. دقت کنید که ملخ دچار شکستگی، ترک خوردگی، دفرمگی نگردد. ملخ آسیب دیده ممکن است در حین پرواز دچار شکستگی شود زیرا در حین چرخیدن فشار زیادی به آن وارد می شود. با اندکی هزینه و خریدن ملخ جدید از اتفاق ناگوار در حین پرواز جلوگیری کنید.

تست موتور هواپیمای

دومین موردی که می بایست چک شود شفت موتور می باشد. دقت کنید که شفت موتور دچار دفرمگی و انحراف نشده باشد. دفرمگی شفت موجب ایجاد لرزش موتور در حین چرخش می شود و بر روی عملکرد مدل تاثیر می گذارد. همچنین موجب هدر رفتن بخش زیادی از توان موتور می گردد. در صورتی که شفت موتور دچار انحراف شد یا شفت را عوض کنید و یا موتور جدیدی تهیه کنید. همچنین حفره های درون موتور را چک کنید که مبادا خاک و یا ریگی به داخل موتور رفته باشد. موتور را با دست بچرخانید تا از آزادانه چرخیدن آن مطمئن شوید. وجود جسم خارجی در موتور موجب قفل شدن ناگهانی موتور و در نهایت سوختن آن می شود.

تست اسپید کنترل هواپیما

سومین موردی که باید چک شود اسپید کنترل می باشد. در صورتی که در حین برخورد مدل با زمین تراتل را پایین نیاورید و موتور ار خاموش نکنید زمانی که ملخ به زمین برخورد می کند قفل شده و جریان زیادی از موتور می کشد به تبع آن جریتن زیادی از اسپید کنترل کشیده شده و باعث سوختن آن می شود. پس همیشه بلافاصله پس از کرش موتور تراتل را پایین آورده و موتور را خاموش نمایید.

تست باتری هواپیما

در صورتی که در حین برخورد مدل با زمین موتور را خاموش نکنید باعث می شود آمپر بسیار زیادی از باتری کشیده شود و به آن آسیب جدی وارد شود و یا حتی ممکن است سبب آتش سوزی آن شود. پس از هر کرش بدنه باتری را چک کرده تا دچار آسیب دیدگی مانند پارگی، سوراخ، دفرمگی نشده باشد.

تست سطوح کنترلی هواپیما

همیشه پس از کرش سطوح کنترلی شامل الویتور، رادر و الرون ها را چک کنید. شیپوری ها، لینک ها و اتصالات سروو ها را چک کنید تا دچار آسیب دیدگی نشده باشند.

تست فشار بدنه

پس از هر کرش تمامی اجزا و بدنه هواپیما را با دست و با کمی فشار تکان دهید تا از محکم بودن آن ها مطمئن شوید. تمامی اتصالات بدنه شامل بالها، سکان های افقی و عمودی را چک کنید تا دچار گسیختگی نشده باشند. این روش یعنی تحت فشار گذاشتن اجزا بهترین روش برای یافتن پارگی و شکاف هایست که در نگاه اول نمی توانید آن ها را پیدا کنید. در صورت لق بودن هر قطعه ای به هیچ وجه مدل را پرواز ندهید.

تست زوایای بال و دم

همیشه پس از کرش زوایای مربوط به دم، بال و موتور را چک کنید زیرا تغییر زاویه هر کدام از آن ها باعث پایین آمدن کیفیت پرواز هواپیمای مدل خواهد بود.

سخن آخر

کرش پایان سرگرمی پرواز با هواپیمای مدل نیست بلکه جزئی از این سرگرمی محسوب می شود. شاید شما هنوز این نکته را نمی دانید که تعمیر یک هواپیمای مدل آسیب دیده و پرواز آن لذتی فراتر از پرواز یک مدل قبل از تعمیر به شما خواهد داد پس خود را از این لذت بی کران محروم نکنید.

 

در ویدیوی زیر اقداماتی که پس از هر کرش می بایست انجام دهید را خواهید دید.

 

فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من