بالانس ملخ هواپیمای مدل

بالانس ملخ هواپیمای مدل

از جمله مشکلاتی که در حوزه کوادکوپتر ها و هواپیماهای مدل اتفاق می افتند لرزش بیش از اندازه پرنده و در نهایت کیفیت پایین فیلم برداری می باشد. از جمله مواردی که می تواند موجب لرزش پرنده شود بالانس نبودن ملخ می باشد. البته بحث بالانس کردن ملخ در مالتی روتور ها و هلی کوپتر های مدل از اهمیت بیشتری نسبت به هواپیمای مدل برخوردار می باشد اما به هر ترتیب بالانس نبودن ملخ در بلند مدت می تواند به موتور آسیب وارد نماید. همچنین لرزش های زیاد در مدل های سوختی باعث ایجاد کف در سوخت در نتیجه کاهش کارایی موتور سوختی گردد. در ادامه این مقاله خواهید خواند که بالانسر ملخ هواپیمای مدل چگونه ملخ هواپیما را بالانس می کند.

حتی بهترین و گرانقیمت ترین ملخ ها هم ممکن است بالانس نباشند. بنابراین بالانس ملخ هواپیمای مدل امری بسیار ضروری به نظر می رسد. بالانس نبودن ملخ به این معنی است که یکی از پره های ملخ از دیگری سبک تر و یا سنگین تر باشد. نکته جالب توجه اینجاست که بالانس ملخ پس از چندین پرواز ممکن است به دلیل فرسایش یا کرش به هم بخورد و بالانس دوباره ملخ امری بسیار مهم بوده و می بایست انجام شود زیرا در طولانی مدت پرواز پرنده را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موتور پرنده آسیب خواهد دید. بالانس ملخ هواپیمای مدل به اندازه بالانس هواپیمای مدل اهمیت دارد.

بالانسر ملخ هواپیمای مدل

بالانسر ملخ هواپیمای مدل چیست؟ جهت بالانس ملخ هواپیما، هلیکوپتر و یا مالتی روتور خود نیاز به یک بالانسر ملخ دارید. بالانسر ها در واقع پایه های ثابتی هستند که با قرار دادن ملخ بر روی آن ها می توان از وضعیت تعادل ملخ با خبر شد. وقتی محور ملخ را بر روی شفت بالانسر قرار می دهید ملخ بالانس نشده شروع متمایل شدن به سمتی که سنگین تر است می کند. همیشه در حین بالانس ملخ، بالانسر ملخ هواپیمای مدل را در جایی قرار دهید که جریان باد یا هوای آزاد وجود نداشته باشد زیرا در این حالت بالانس ملخ با دقت صورت نمی گیرد. به طور کلی دو روش برای بالانس کردن ملخ ها استفاده می شود یک روش برای ملخ های سایز بزرگ و دیگری برای ملخ های سایز کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین بالانسر ها از نوع مغناطیسی بوده که بیشترین دقت را دارند.

بالانسر ملخ هواپیمای مدل

نحوه بالانس ملخ هواپیمای مدل

این روش که برای ملخ های سایز بزرگ استفاده می شود در آن قسمت هاب ملخ (محل اتصال دوپره) را بالانس می کنیم. از آن جایی که در این حالت هاب ملخ بالانس می شوند بنابراین باید هاب به اندازه کافی بزرگ و محکم باشد تا آسیب نبیند. در این حالت بر روی قسمت ضخیم تر هاب و در طرفی که سبک تر است با دریل سوراخی ریز و به قطر مثلا ۲ میلیمتر ایجاد کنید. باید دقت نمود تا سوراخ موجب ترک خوردن و شکستن ملخ نگردد.

پس از سوراخ کردن می بایست درون سوراخ را از موادی که سنگین تر از مواد مورد استفاده در ساخت ملخ است مانند قلع یا چسب پر نمایید. بعد از هر بار اضافه کردن قلع یا چسب به سوراخ تعادل ملخ را روی بالانسر تست نمایید. این فرآیند را آنقدر ادامه دهید تا ملخ کاملا متعادل گردد. برخی از ملخ های سایز بزرگ بر روی هاب ملخ حفره هایی وجود دارد که می توان با پر کردن این حفره ها ملخ را بالانس نموده.

بالانس ملخ هواپیمای مدل

نحوه بالانس کردن ملخ های سایز کوچک

نحوه بالانس ملخ های کوچک متفاوت از روش قبل می باشد زیرا هاب این ملخ ها کوچک بوده و نمی توان آن را سوراخ نمود و ممکن است بشکند. در این روش با اضافه کردن وزن به پره سبکتر و یا کاهش وزن از سمت پره سنگین تر عملیات بالانس را انجام می دهیم. برای اضافه کردن وزن به سمت سبک تر می توان از یک تکه کوچک چسب نواری در پشت پره استفاده نمود. این روش اصطلاحا کار راه انداز است اما پس از چند پرواز احتمالا چسب نواری جدا می شود. روش دائمی برای این کار رنگ کردن قسمت پستی پره سبک تر می باشد. روش دیگر کاهش وزن از قسمت سنگینتر ملخ می باشد.

جهت کاهش وزن قسمت سنگین تر می توانید از سمباده استفاده نمایید. سعی کنید زمانی از این روش استفاده کنید که اختلاف وزن دو طرف ملخ کم باشد. در صورتی که اختلاف وزن دو طرف زیاد بود از همان روش اضافه کردن وزن به قسمت سبکتر استفاده نمایید. در هنگام سنباده کشی ملخ سعی کنید بخش ضخیم ملخ یعنی در نزدیکی هاب را سنباده بکشید تا استحکام ملخ کم نشود.

بالانس ملخ هواپیمای مدل

 

ویدیوی نحوه بالانس کردن ملخ توسط بالانسر.

 

نکته

  1. همیشه سعی کنید پس از هر بار اضافه کردن یا کم کردن وزن از ملخ آن را روی بالانسر گذاشته و تست نمایید.
  2. یک ملخ بالانس شده پس از توقف کامل دیگر هیچ گونه حرکتی نداشته و منحرف نمی شود. یک ملخ کاملا بالانس شده در هر زاویه ای روی بالانسر ثابت بوده و حرکتی نخواهد داشت.
  3. قبل از بالانس کردن ملخ ابتدا فاصله نوک ملخ تا مرکز هاب اندازه گیری کنید تا از یکسان بودن فاصله دو طرف پره ها مطمئن شوید. در صورت بلندتر بودن یک طرف از ملخ باید از سنباده برای کوتاه تر کردن استفاده نمایید اما به گونه ای که الگوی نوک ملخ به هم نخورد.
  4. قبل از بالانس ملخ مطمئن شوید که ملخ بر روی شفت موتور لق نباشد. در صورتی که قطر سوراخ هاب بزرگتر از قطر شفت موتور باشد می بایست ملخ متناسب با قطر شفت موتور تهیه نمود.
  5. جهت کاهش نیروی درگ و بالابردن آیرودینامیک هواپیما از قطعه ای به نام اسپینر بر روی ملخ هواپیمای استفاده می کنند.
فروشگاه کاسپین هابی
فروشگاه کاسپین هابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من