همانطور که می دانید در مدل های رادیو کنترل جهت برقراری ارتباط بین شخص هدایت کننده و هواپیمای مدل از سیستم رادیو کنترل استفاده می شود. این سیستم شامل دو بخش مجزا فرستنده (که در دست شخص قرار داشته) و همچنین گیرنده یا رسیور که در درون هواپیما، هلیکوپتر، ماشین، قایق قرار دارد. فرامین هدایت به صورت دائمی از فرستنده در حال ارسال به گیرنده می باشد. این فرامین در قالب امواج رادیویی با فرکانسی مشخص ارسال می شود. امروزه سیستم های رادیو کنترل با فرکانس کاری ۲٫۴ گیگا هرتز کار می کنند. گاهی اوقات ممکن است در حین کرش به هر دلیلی آنتن رسیور دچار آسیب و یا بریدگی شود در این حالت عملکرد سیستم رادیو کنترل دچار مشکل می گردد. در این مقاله به آموزش نحوه تعمیر آنتن رسیور رادیو کنترل های با فرکانس کاری ۲٫۴ GHz خواهیم پرداخت. پرداخت.
ساختار آنتن رسیور رادیو کنترل
آنتن گیرنده دارای ۴ لایه بوده که هر کدام دارای وظیفه خاص می باشند. لایه اول که در مرکز قرار دارد آنتن اصلی می باشد. تمامی امواج ارسالی توسط فرستنده آنتن اصلی دریافت می شود. لایه دوم که آنتن اصلی را پوشش می دهد عایق داخلی است. این لایه عایقی بین آنتن اصلی و نویز گیر است. لایه بعدی نویز گیر می باشد که ساختار آن به صورت تور مشبک است. وظیفه این لایه جلوگیری از نفوذ نویز می باشد.
آموزش تعمیر آنتن رسیور رادیو کنترل ۲٫۴ GHz
گاها ممکن است در حین کرش و یا اتفاقات دیگر آنتن رسیور بریده شود. در این حالت عملکرد سیستم رادیو کنترل تضعیف و دچار اختلال می شود. اما می توان سیم آنتن رسیور رادیوکنترل را تعمیر نمود و نیازی به تعویض آن نیست. اما چرا با بریده شدن سیم آنتن رسیور عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد؟ زمانی که از طول آنتن صحبت می کنیم منظورمان کل آنتن نیست بلکه طول قسمت بدون عایق نویز گیر است. امواج دریافتی توسط رسیور فقط توسط همان ناحیه دریافت می شود. در شکل زیر می توانید مقدار طول آنتن رسیور را مشاهده کنید.
نکته : طول آنتن برای رسیور هایی که با فرکانس ۲٫۴ GHz کار می کنند برابر با عدد ثابت ۳۱٫۲۳ میلیمتر می بایست باشد.
اگر طول قسمت بدون عایق کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد عملکرد رسیور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در صورتی که سیم آنتن رسیور به هر دلیلی بریده شد فقط کافی است از قسمت انتهای بریده شده به اندازه ۳۱٫۲۳ ملیمتر عایق نویز گیر توری شکل را از روی سیم بردارید تا طول آنتن به اندازه استاندارد خود بازگردد. با استفاده از کولیس و یا خطکش می توانید به اندازه این عدد عایق را از روی سیم آنتن بردارید. دقت کنید که اگر سیم آنتن از نزدیک محل اتصال به رسیور بریده شود چاره ای جز تعویض کامل آن و تهیه سیم آنتن جدید نخواهید داشت.
در ویدیو آموزشی زیر می توانید تمامی مراحل مراحل تعمیر سیم آنتن رسیور را مشاهده نمایید.
10 thoughts on “آموزش تعمیر آنتن رسیور رادیو کنترل ۲٫۴ GHz”
سلام .
اگر روکش سیم انتن از بیخ یعنی نقطه ورود به باکس گیرنده دچار زخم و پارکی کوچک بشه ایا در برد مسافتی گیرنده تاثیر داره؟
سلام. اگر لایه داخلی و اصلی آسیب ببینه می تونه تاثیر بگذاره. می تونید برد رو تست کنید و نتیجه قطعی رو مشاهده کنید.
سلام وقتتون بخیر
از این هواپیماهای چینی خریدم با فوم ای پی پی درست شده.
سه کاناله هست به دوتا مشکل خوردم
۱) وقتی میفرستمش رو هوا ارتباط بین کنترل و هواپیما قطع میشه
۲) اون میله ای که به باله های عقب وصله برای بالا پایین کردن هواپیما هنگام پرواز از کنترل فرمان نمیگیره و اصلا کار نمیکنه.
ممنون میشم راهنمائیم کنید.
با سلام. باید به تعمیرکار مراجعه کنید.
با عرض سلام و خسته نباشید.رادیو۴کاناله۲/۴ دارم که بردش در حدچند متر کاهش پیدا کرده راهنمایی میفرمایید.سپاس گزارم.
سلام. رفع مشکل رادیوی شما در پاسخ یک کامنت نمی گنجد.
سلام وقتتون بخیر برد گیرنده رادیو کنترلم یکباره بشدت کاهش پیدا کرد بنظر شما ایراد از کجاست آنتن گیرنده هم ظاهراً سالم هست چطور میتونم آنتن هارو چک کنم قطعی داره یا نه
با تشکر
سلام. عیب یابی این موضوع از طریق کامنت امکان پذیر نیست.
سلام
من یه کراش بد داشتم که باعث شد آنتن ریسیورم کامل از بیخ کنده شه و گم شه
از کجا باید یه آنتن جدید بگیر ؟
هرچی میگردم پیدا نمیکنم
سلام از فروشگاه های هواپیمای مدل و رباتیک